Dacă aş avea posibilitate…aş învăţa cum să predau interactiv Educaţia civică
Aceasta este una dintre concluziile multor participanţi la seminarul ordinar organizat de SIEDO (Societatea Independentă pentru Educaţie şi Drepturile Omului) în or. Sîngerei. Un singur seminar, oricît de bună ar fi prestaţia formatorilor, e puţin, au mai opinat ei şi au mai atins aceeaşi problemă durută – lipsa manualelor, a ghidului pentru profesor, etc.
Dacă pînă la această activitate unii considerau că orice profesor poate preda calitativ Educaţia civică, la sfîrşitul activităţilor şi-au schimbat radical părerea. S-au convins personal, fiind invitaţi să… înveţe prin procedee şi metode interactive bine cunoscute, însă împrospătate prin angajament civic personal, gîndire prospectivă, atitudine responsabilă, respect, dar şi exigenţă faţă de cei pe care-i formăm ca viitori cetăţeni activi, dar şi faţă de structurile statale care să creeze condiţii favorabile de manifestare a civismului.
În cadrul discuţiei la masa rotundă ”Educaţia civică şi funcţionarea democraţiei” s-a propus ca în acest titlu să fie înlocuită conjuncţia şi prin semnul egalităţii deoarece o societate democratică nu poate funcţiona fără cetăţeni activi, iar în condiţiile Republicii Moldova care se confruntă cu lipsa capitalului social/cetăţeni activi şcoala are responsabilitatea morală şi juridică de a forma viitorii cetăţeni. Audienţa a ascultat cu mare interes practici de succes ale unor profesori care au ghidat elevii să influenţeze schimbarea în bine în comunităţile lor. Ei au povestit despre forme simple de participare ca voluntari, luarea de atitudine, exprimarea publică a opiniilor, influenţarea prin aceasta a cunoscuţilor, prietenilor, familiei…
Spre regret, aceste exemple nu sunt atît de consistente încît să avem deja o democraţie funcţională. Soluţia, se prea poate, rezidă parţial şi în prezenţa suportului didactic de care sunt lipsiţi atît profesorii cît şi elevii, însă, ca să fim sinceri pînă la capăt, NOI înşine suntem soluţia, NOI avem acel potenţial pe care-l putem transforma în atitudine şi comportament civic. Este alegerea noastră. Şi cînd vom decide ce alegem vom găsi/cere şi soluţii ca să predăm calitativ nu numai Educaţia civică…
Profesorii care şi-au împărtăşit experienţa au conştientizat la moment că deţin informaţie preţioasă pentru colegi şi au hotărît să facă primul pas şi să o ofere colegilor din întreaga ţară prin intermediul revistei de educaţie civică “Alternativa XXI”.
Activităţile din cadrul proiectului “Educaţia civică pentru o dezvoltare durabilă democratică a Republicii Moldova” sunt sprijinite financiar de Ambasada SUA în Republica Moldova.