Jurnalismul economic: căutăm, analizăm și transmitem cititorului date și cifre
Prin ce se deosebește un reporter care scrie articole pe teme economice de unul care relatează despre evenimentele politice sau probleme sociale? Cum să „citim” corect datele statistice, cifrele și rapoartele financiare? Unde găsim informație pentru știri, interviuri și reportaje ce reflectă subiecte economice? Întrebările au fost dezbătute în cadrul primului curs de specialitate din acest an - Jurnalismul economic.
Primul modul, care a fost unul preponderent teoretic, a vizat descifrarea mai multor noțiuni și termeni economici. Instructorul Vladimir Bolea, care este antreprenor și expert în economie și drept, le-a explicat studenților cum se formează prețurile într-o economie de piață liberă, ce este curs valutar, cerere și oferta, dobândă și dividende, balanță comercială, import și export, monopol, concurență, remitențe, sisteme off-shore ș.a. Tinerii au mai aflat care sunt funcțiile statului, ce tipuri de economii există în lume, iar la final au discutat despre modalitățile de spălare a banilor și atacurile raider.
După aceasta a urmat partea practică a cursului, în cadrul căreia studenții au fost ghidați de jurnalistul economic Ion Chișlea. Instructorul a subliniat faptul că un reporter care dorește să se specializeze în domeniul economic trebuie să știe să „citească” în mod corect cifrele, datele statistice, rapoartele financiare ale instituțiilor publice și, cel mai important, să transmită această informație de o manieră cât mai simplă și pe înțelesul cetățeanului neavizat. Cel mai greu, spun studenții, a fost focusarea pe subiect. „După acest curs am înțeles că într-un articol economic orice cifră contează. Cel mai complicat este să transmiți informația într-un mod cât mai simplu cititorului tău”, a menționat la sfârșitul cursului studenta Diana Petrușan.
Este jurnalistul un antreprenor? Poate acesta să lanseze o afacere? Dar să relateze în egală măsură simplu și intrigant despre afacerile altora? Aceasta a fost tema celui de-al treilea modul al cursului - Jurnalismul antreprenorial. Deși, la prima vedere, pare a fi o expresie ciudată - și asta deoarece mulți consideră că un jurnalist nu poate și nici nu trebuie să se ocupe de afaceri - instructoarea Olesea Solpan-Fortuna este convinsă că lucrurile s-au schimbat mult în ultimii ani. Având ca bază experiența sa în calitate de președintă a GEN Moldova - Global Entrepreneurship Network Moldova, ea a discutat cu tinerii despre ecosistemul antreprenorial, idei de afaceri și le-a explicat viitorilor jurnaliști cum o idee banală poate deveni o istorie de succes. Studenții au mai aflat cum statul contribuie la dezvoltarea culturii antreprenoriale și au notat ce abilități trebuie să aibă un antreprenor. Și, pentru a înțelege mai bine cum se lansează și funcționează o afacere, viitorii jurnaliști au participat la câteva exerciții practice.
În aceste zile la Școala de Studii Avansate în Jurnalism continuă cel de-al doilea curs de specialitate - Jurnalismul politic.