Mass-media continua sa faca partizanat politic, atesta CIJ si API
Cele 24 de institutii media au fost monitorizate in perioada 12 -
18 martie 2009. „Datele monitorizarii confirma tendintele inregistrate
pe parcursul perioadelor precedente de monitorizare", a declarat Nadine
Gogu, director interimar al CIJ. „Jurnalistii de la majoritatea
mass-media, prin reflectarea diferitelor evenimente, defavorizeaza sau
favorizeaza anumiti candidati electorali. Concurentii electorali nu au
acces egal la mass-media si in acest fel este incalcat dreptul
publicului de a avea acces la informatie echidistanta si impartiala. De
asemenea, unii jurnalisti manipuleaza informatia, scot din context
anumite declaratii, le interpreteaza si distorsioneaza faptele", a
precizat Nadine Gogu.
Directorul executiv al API, Petru Macovei, a spus ca „limbajul
utilizat de unele institutii media in aceasta perioada este exagerat de
critic, nu intotdeauna argumentat si deseori defaimator in adresa
concurentilor electorali pe care nu ii sustin, ceea ce poate eroda
increderea publicului si influenta negativ mersul campaniei
electorale".
Expertii nu au atestat schimbari majore in modul de reflectare a
campaniei electorale de catre mass-media audiovizuale supuse
monitorizarii. „Posturile care faceau partizanat politic in favoarea
unuia sau altui partid au continuat sa faca acest lucru. Posturile care
distorsionau informatia si discreditau cu buna stiinta unele partide de
opozitie au continuat sa o faca. Posturile publice cu acoperire
nationala si-au mentinut politica de asistare a partidului de
guvernamant de a se mentine la putere", a mentionat expertul CIJ,
Nicolae Negru.
Si presa scrisa continua sa reflecte campania electorala din doua
perspective diferite motivate de simpatiile si antipatiile editorilor.
De asemenea, in aceasta perioada se atesta o micsorare a numarului de
stiri cu subiect electoral si aparitia tot mai multor articole de
opinie, inclusiv scrisori si apeluri publice.
Raportul a fost elaborat in cadrul proiectului „Monitorizarea
mass-media in campania electorala pentru alegerile parlamentare 2009",
sustinut financiar de catre Reprezentanta in Moldova a Fundatiei
Eurasia, cu resursele Agentiei Suedeze pentru Cooperare si Dezvoltare
Internationala (Sida/Asdi) si Agentiei Statelor Unite pentru Dezvoltare
Internationala (USAID).
Coalitia 2009 este o uniune benevola de organizatii
neguvernamentale din R. Moldova care au drept scop sa contribuie la
asigurarea unor alegeri libere, corecte, transparente si democratice
ale Parlamentului R. Moldova si continua activitatile de promovare a
unor alegeri libere si corecte demarate de Coalitia 2005 si 2007.
Coalitia 2009 intruneste peste 70 de organizatii neguvernamentale.