Club de Presă CJI: Abordarea tematicii europene de către jurnaliștii din Moldova
Un nou Club de Presă organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent s-a desfășurat pe data de 26 noiembrie. Întâlnirea a pus în discuție rolul presei în promovarea valorilor europene și a procesului de integrare în UE a Republicii Moldova, fiind organizată cu suportul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), în cadrul proiectului FHI 360 „Parteneriate pentru o Societate Civilă Durabilă în Moldova”.
Evenimentul a fost moderat de jurnalista postului Radio Chișinău, Natalia Enache, care a remarcat actualitatea subiectului, precum și faptul că presei îi revine un rol important în informarea societății despre tot ce reprezintă Uniunea Europeană. Referindu-se la o recentă vizită de studiu pe care a efectuat-o în Cehia, jurnalista a precizat faptul că în toate țările care au devenit deja membre ale UE presa și-a asumat într-o anumită etapă misiunea de a informa publicul despre UE, dar într-un mod echilibrat și echidistant. ”Colegii din Cehia ne-au recomandat să menținem mereu presiunea și interesul public în subiectele pe care le abordăm, să punem cât mai multe întrebări și să informăm cât mai frecvent publicul despre tematica europeană”, a mai adăugat N. Enache.
Ludmila Barbă, jurnalistă a postului TV Moldova 1, realizatoare a emisiunii Vector European, care a fost lansată în anul 2004, a împărtășit din experiența producerii acestei emisiuni, mai ales în perioada de început, când se știa și se vorbea foarte puțin despre UE. ”În anul 2004, atunci când făceam un simplu vox pe stradă și întrebam lumea despre diferența dintre UE și Consiliul Europei sau despre planul de acțiuni Moldova-UE, doar unul din zece respondenți îmi putea da un răspuns corect. Nu se știa mai nimic despre instituțiile europene. Acum însă cred că cea mai mare parte populației știe măcar câte ceva despre UE. Este un progres remarcabil, dar încă mai avem mult de lucru. Presa trebuie să găsească un limbaj cât mai adecvat, accesibil pentru a povesti oamenilor despre Uniunea Europeană”, a notat Ludmila Barbă.
Colegul său de la Radio Moldova, Anatol Caciuc, realizator al emisiunii Dimensiuni Europene, a amintit despre faptul că vectorul european al R. Moldova a început formal cu exact 20 de ani în urmă, la 28 noiembrie 1994, cand a fost semnat Acordul de Parteneriat și Cooperare RM-UE, despre care însă nu s-a vorbit aprope deloc în mass media. ”Atunci când am început emisiunea la Radio Moldova, eram toți începători în jurnalismul european. Cu timpul însă am învățat, am mers în deplasări, vizite de studiu, traininguri și am căpătat mai multă experiență, care ne ajută să avem un impact mai mare în societate. Dacă ne dorim o schimbare a mentalității cetățenilor, trebuie să conștientizăm că primul pas în acest sens este informarea, presei revenindu-i astfel un rol foarte important și responsabil”, a mai adăugat A. Caciuc.
Una din publicațiile care reflectă subiectul integrării europene în Moldova este suplimentul Obiectiv European, editat de Asociația Presei Independente (API) începând cu sfârșitul anului 2012 și distribuit ca supliment în 12 publicații locale și 4 naționale.
Ion Mazur, coordonator de programe la API a vorbit despre importanța faptului ca jurnaliștii, în materialele lor despre UE, să utilizeze mereu un discurs echilibrat. ”Jurnaliștii trebuie să vorbească atât despre beneficii, cât și despre probleme, dar într-un mod echidistant și corect”, a menționat I. Mazur. El a mai remarcat faptul că în lumea jurnalistică, ca și în cea politică, există o divizare de opinii privind vectorul de integrare pe care ar trebui să îl urmeze R. Moldova, iar pentru a contracara acest fenomen este vital ca și societatea civilă să se implice, pentru a explica tuturor instituțiilor media necesitatea reflectării valorilor europene și a procesului de integrare în UE a Republicii Moldova.
Participanții la Clubul de Presă au remarcat că, abordând tematica europeană, jurnaliștii ar trebui să utilizeze un limbaj cât mai accesibil și pe înțelese, să vorbească despre diverse aspecte, să aducă în prim plan istorii de succes, care au un impact vizibil în rândul cititorilor.
Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului “Campanii de advocacy pentru asigurarea transparenței proprietății media, a accesului la informație,promovarea valorilor și integrării europene”, desfășurat de CJI, care, la rândul său, face parte din proiectul „Parteneriate pentru o Societate Civilă Durabilă în Moldova”, implementat de FHI 360.
Implementarea acestui proiect este posibilă datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID).
Opiniile exprimate în cadrul evenimentului aparţin participanților şi nu reflectă în mod necesar poziţia USAID sau a Guvernului SUA.