NOI SANSE DE INTEGRARE SOCIALA PENTRU COPIII CU DIZABILITATI
In R. Moldova a inceput sa activeze
Consiliul National de Experti pentru promovarea educatiei incluzive. Noul grup de lucru a intrunit specialisti din structuri de stat si
neguvernamentale
care vor contribui la realizarea incluziunii copiilor
cu dizabilitati in invatamantul general din intreaga republica.
Consiliul a fost creat la
initiativa societatii civile, lansata de
Centrul de Zi "Speranta" din Chisinau.
Potrivit Luciei Gavrilita, ex-directorul centrului si actualul
viceministru al
Protectiei Sociale, Familiei si Copilului, astfel, s-a
mai facut un pas spre realizarea visului parintilor ce cresc si educa
copii cu dizabilitati care
doresc sa-i instruiasca in scoala, nu la
domiciliu. Potrivit sursei citate, incluziunea scolara este o parte a
incluziunii sociale.
In activitatea consiliului sunt implicati specialisti ai
Ministerului Educatiei si Tineretului (MET), Directiei Generale
Educatie, Tineret si
Sport, Institutului de Stiinte ale Educatiei,
Universitatea de Stat "Aleco Russo" din Balti, Gimnaziul "Pro Succes"
din Chisinau, Centrul "Speranta", Scoala-gradinita nr.120 din Chisinau,
Scoala-gradinita nr.152, programul "Pas cu Pas" s.a.
In sarcina
consiliului sta analiza modelelor de incluziune scolara
si a etapelor de realizare a educatiei incluzive, lansarea propunerilor
de eficientizare a
procesului de incluziune, precum si efectuarea unui
lobby in plan legislativ.
Pana in prezent, mai multe institutii educationale din
capitala si
intreaga republica au acceptat copii cu disabilitati, inclusiv Centrul
de zi "Speranta" impreuna cu Scoala-gradinita nr.120 (ciclul
primar),
Scoala-gradinita nr.152 (ciclul prescolar) si Gimnaziul "Pro Succes"
(ciclul gimnazial) in Chisinau.
Tot in 2006,
Institutul de Stiinte ale Educatiei (ISE), in
colaborare cu Centrul "Speranta" si Gimnaziul "Pro Succes", au elaborat
Conceptia educatiei
incluzive, un document care a fost aprobat de
Consiliul ISE si urmeaza a fi aprobat de MET.
In municipiul Chisinau sunt
inregistrati circa 1800 de copii cu
dizabilitati. Potrivit unui studiu efectuat de Centrul de Zi "Speranta", 273 dintre acestia sunt instruiti la
domiciliu in cadrul
invatamantului general, iar 42 - in institutiile preuniversitare
speciale.
Sursa: Info-Prim Neo