In cazul in trunirilor spontane si celor cu numar redus de participanti (10 persoane in versiunea actuala a proiectului), instiintarea in scris sau din timp a administratiei locale nu poarta caracter obligatoriu.
Autoritatile au la indemana doua posibilitati de limitare a unor intruniri. Prima este initierea unei proceduri judiciare cu scopul interzicerii prealabile a intrunirii in cazul detinerii unor dovezi incontestabile ca la aceasta vor fi incalcate anumite prevederi ale legislatiei. Cea de-a doua posibilitate consta in sistarea unei intruniri in cazul in care modul de desfasurare a acesteia nu mai corespunde prevederilor constitutionale sau ale prezentei legi.
Potrivit proiectului, organizator al intrunirii poate fi orice persoana fizica sau juridica, spre deosebire de legea in vigoare care prevede aceasta posibilitate, in cazul persoanelor fizice, doar cetatenilor R. Moldova. Sunt totusi prevazute si doua limitari - pentru minori si persoanele cu capacitate limitata de exercitiu. Aceste categorii pot organiza intruniri doar impreuna cu o persoana cu capacitate deplina de exercitiu.
Atat deputatii din opozitie cat si cei din fractiunea majoritara au salutat proiectul de lege, mentionand ca acesta este intr-o mai mare corespundere cu reglementarile europene si normele internationale. In acelasi timp, unii legiuitori din opozitie au mentionat ca proiectul contine si unele prevederi ambigue, usor interpretabile, care pot fi utilizate de organele de politie sau autoritati in detrimentul participantilor si organizatorilor actiunilor de protest. Potrivit lor, urmeaza ca pentru lectura a doua sa fie efectuate unele modificari.
Proiectul face parte din Planul de masuri prioritare pentru implementarea Planului de Actiuni RM-UE si ar putea fi adoptat in lectura finala la una din sedintele de saptamana viitoare.
Sursa: INFO-PRIM NEO