JEF si UE
JEF si UE
Uniunea Europeana si-a inceput viata ca o Comunitate a sase state membre, preocupate in primul rand de integrarea economica. Largiri succesive au facut numarul membrilor sa creasca la 27, in timp ce randuri de reforme ale tratatelor a marit numarul de arii politice in care Uniunea Europeana este implicata. Pe parcursul tuturor acestor schimbari, structurile institutionale de baza au ramas neschimbate. Aceste structuri caracterizeaza acum expansiunea si luarea deciziilor a devenit mai complicata si ia mai mult timp. Concomitent, cresterea numarului de domenii politice administrate la nivel european a facut sa apara o lacuna intre luarea deciziilor si responsabilitatea democratica.
Largirea iminenta a Uniunii Europene catre tarile din Centrul si Estul Europei a adus recunoasterea ca este necesara o reforma a institutiilor si a sistemului de luare a deciziilor al Uniunii Europene. Esecurile summiturilor de la Amsterdam din 1997 si Nisa din 2000 de a produce o reforma decenta, in sfarsit a facut ca Sefii Statelor si Guvernelor sa inteleaga ca metoda traditionala de negociere dintre statele membre dupa usi inchise nu puteau pregati institutiile pentru un viitor al Uniunii de 27 sau chiar 28 membri.
Summit-ul de la Laeken din 14-15 decembrie 2001 a introdus o abordare mai deschisa a intrebarilor despre viitorul Europei. A primit unda verde ideea ca cele mai bune solutii pentru Uniunea Europeana nu puteau fi gasite doar prin dezbateri publice. Lansarea Conventiei a fost in sine un semn ca Europa nu mai este ceea ce a fost acu 50 de ani. Totusi, fragila 'metoda a Conventiei' avea nevoie de sprijinul puternic al societarii civile pentru a avea succes in producerea rezultatelor legitime.
Iata de ce, Tinerii Europeni Federalisti au decis sa lanseze o campanie de informare despre lucrul asupra Conventiei si de a implica publicul European in dezbaterile continue despre Viitorul Europei. Initiativa JEF nu este restransa doar pentru domeniul politicului, dar si pentru cele culturale si sociale, ca si valorile Europene care nu pot fi trecute cu vederea in dezbaterile despre Viitorul Europei.
In lumea de astazi, un guvern traditional bazat pe conceptul de stat national suveran nu este capabil sa solutioneze multe probleme care apar in urma interdependentei crescande. JEF considera ca provocarile si oportunitatile care apar in urma interdependentei pot fi solutionate doar prin adoptarea solutiilor democratice la toate nivelurile de guvernare: de la cel supranational pana la nivelul subnational.Statele nationale, asa cum le-am cunoscut in trecut, au devenit tot mai centralizate, pe cand, in acelasi timp, incapabilitatea lor de a-si solutiona singuri problemele referitoare la cetatenii lor, a contribuit la o alienatie crescanda. Tot mai mult, cetatenii incep sa simta ca arena lor politica nationala este irelevanta pentru multe din problemele reale cu care se confrunta, dupa cum tot mai multe domenii, inclusiv politice obtin un sfera semnificativa internationala. Pana acum, eforturile statelor nationale de a rezolva asemenea probleme prin intermediul traditionalei cooperari interguvernamentale s-a dovedit a fi neadecvata. In acelasi timp, crescanda centralizare din capitalele nationale a contribuit spre perceperea ca domeniului de luare a deciziilor ii lipseste transparenta si participarea cetatenilor. Multe probleme care pot fi solutionate adecvat numai la nivel local, nu sunt rezolvate. Astfel, diferentele culturale si diversitatea culturala sunt inabusite.
Pentru a solutiona aceste probleme este necesara elaborarea politicilor comune care sa fie stabilite in mod democratic si implementate cu ajutorul institutiilor integrate, supranationale. In aceasta ordine de idei, este nevoie urgenta de o reformare a modului in care institutiile Europene si nationale isi distribuie puterile si competentele. Uniunea Europeana reprezinta cel mai avansat exemplu al integrarii Europene, dar sistemul sau de luare a deciziilor ramane totalmente complex si lipsit de transparenta. Fara institutii responsabile si un proces de luare a deciziilor adevarat democratic, care opereaza conform legii, Uniunea Europeana va ramane ineficienta si incapabila de a atinge adevaratele cereri ale cetatenilor. JEF militeaza pentru o noua Uniune Europeana, care este atat efectiva, cat si democratica care este capabila de a confrunta provocarile si de a se ridica la oportunitatile oferite de catre noua noastra lume interdependenta.
JEF Moldova opteaza pentru integrarea europeana a Republicii Moldova, pentru atingerea unui nivel de democratie inalt, o societate civila activa, respectarea drepturilor omului si atingerea standardelor europene la toate nivelurile. In atingerea acestor scopuri pe parcursul a trei ani de la constituirea sa, JEF Moldova a organizat si va continua sa organizeze nenumarate seminare informative, standuri informationale, mese rotunde, seminare internationale, conferinte etc.