Rezultatele monitorizarii mass-media in campania electorala pentru alegerile locale generale
Asociatia Presei Independente si Centrul Independent de Jurnalism anunta lansarea, in cadrul Coalitiei Civice pentru Alegeri Libere si Corecte - Coalitia 2007, a rezultatelor celui de-a doilea raport de monitorizare (25 aprilie - 6 mai 2007) a modului in care este reflectata campania electorala pentru alegerile locale generale de catre principalele posturi de radio/televiziune si ziare din Republica Moldova.
CONCLUZII GENERALE
in perioada 25 aprilie - 6 mai 2007 mass-media supuse monitorizarii si-au mentinut politica editoriala adoptata in perioada precedenta, la
inceputul campaniei electorale. Posturile publice Moldova 1, Radio Moldova, posturile private cu acoperire nationala NIT, Antena C si
N4 continua sa difuzeze stiri si opinii care favorizeaza direct sau indirect partidul de guvernamant, evitand stirile defavorizante si opiniile
critice la adresa acestuia. Partidele de opozitie sunt prezente preponderent prin informatiile comisiilor electorale si prin publicitate electorala. La
postul Euro TV se manifesta aceeasi atitudine favorizanta fata de PCRM, dar si fata de PPCD.
in stirile si emisiunile PRO TV,
TV 7, Vocea Basarabiei se reflecta un spectru mai variat de evenimente si actori politici, fara a favoriza in mod deosebit vreun partid, acestea fiind
si singurele posturi care nu menajeaza partidul de guvernamant, prezentand actiunile de protest ale detinatorilor de patente, ale refugiatilor si
transportatorilor de la Cahul. De asemenea Russkoe Radio a pus pe post in mod repetat o stire care defavorizeaza PCRM si PPCD, tinzand sa-si
limiteze implicarea in campania electorala, rezumand-o in ultimele zile la difuzarea de publicitate electorala.
in presa scrisa,
spiritele incep sa se incinga, unele ziare proguvernamentale publicand materiale defaimatoare la adresa unor partide de opozitie. Majoritatea ziarelor
publice locale si fostele ziare publice centrale - Moldova Suverana si Nezavisimaia Moldova - favorizeaza in continuare PCRM, in timp ce
majoritatea ziarelor private, cu cateva exceptii, critica PCRM, fara insa a sprijini in mod deschis vreun partid de opozitie.
***
Proiectul se realizeaza in parteneriat cu Institutul de Marketing si Sondaje IMAS-INC Chisinau. Perioada de monitorizare
este 10 aprilie 2007 - 17 iunie 2007. Rezultatele vor fi facute publice prin rapoarte bilunare, in prima luna a monitorizarii, apoi saptamanale. De asemenea,
rapoartele vor fi plasate pe pagina de internet dedicata alegerilor locale generale www.alegeri.md/2007 realizata in cadrul Coalitiei 2007 de ADEPT.
Proiectul este finantat de catre Fundatia Eurasia,
cu resursele Agentiei Suedeze pentru Cooperare si Dezvoltare Internationala (Sida/Asdi) si Agentiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala (USAID),
Fondul National pentru Democratie, SUA si Misiunea OSCE in Republica Moldova.