Rezultatele 𝐀𝐂𝐓iviștilor comunitari tineri



IMG 1360 min𝐈̂𝐧 𝐝𝐚𝐭𝐚 𝐝𝐞 𝟏𝟐 𝐨𝐜𝐭𝐨𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞 𝟐𝟎𝟐𝟐, 𝐚 𝐚𝐯𝐮𝐭 𝐥𝐨𝐜 𝐜𝐨𝐧𝐟𝐞𝐫𝐢𝐧𝐭̗𝐚 𝐝𝐞 𝐢̂𝐧𝐜𝐡𝐞𝐢𝐞𝐫𝐞 𝐚 𝐩𝐫𝐨𝐢𝐞𝐜𝐭𝐮𝐥𝐮𝐢 „𝐀𝐂𝐓 – 𝐚𝐜𝐭𝐢𝐯𝐢𝐬̗𝐭𝐢 𝐜𝐨𝐦𝐮𝐧𝐢𝐭𝐚𝐫𝐢 𝐭𝐢𝐧𝐞𝐫𝐢❞, 𝐢𝐦𝐩𝐥𝐞𝐦𝐞𝐧𝐭𝐚𝐭 𝐢̂𝐧 𝐩𝐞𝐫𝐢𝐨𝐚𝐝𝐚 𝐥𝐮𝐧𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐦𝐚𝐢-𝐨𝐜𝐭𝐨𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞 𝟐𝟎𝟐𝟐, 𝐝𝐞 𝐜𝐚̆𝐭𝐫𝐞 𝐀𝐎 𝐀𝐬𝐨𝐜𝐢𝐚𝐭̗𝐢𝐚 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐈𝐧𝐨𝐯𝐚𝐫𝐞, 𝐄𝐝𝐮𝐜𝐚𝐭̗𝐢𝐚 𝐬̗𝐢 𝐃𝐞𝐳𝐯𝐨𝐥𝐭𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐓𝐢𝐧𝐞𝐫𝐞𝐭𝐮𝐥𝐮𝐢, 𝐜𝐮 𝐬𝐮𝐩𝐨𝐫𝐭𝐮𝐥 𝐟𝐢𝐧𝐚𝐧𝐜𝐢𝐚𝐫 𝐚𝐥 𝐌𝐢𝐧𝐢𝐬𝐭𝐞𝐫𝐮𝐥 𝐄𝐝𝐮𝐜𝐚𝐭̗𝐢𝐞𝐢 𝐬̗𝐢 𝐂𝐞𝐫𝐜𝐞𝐭𝐚̆𝐫𝐢𝐢 𝐚𝐥 𝐑𝐞𝐩𝐮𝐛𝐥𝐢𝐜𝐢𝐢 𝐌𝐨𝐥𝐝𝐨𝐯𝐚, 𝐢̂𝐧 𝐜𝐚𝐝𝐫𝐮𝐥 𝐏𝐫𝐨𝐠𝐫𝐚𝐦𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐝𝐞 𝐆𝐫𝐚𝐧𝐭𝐮𝐫𝐢 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐨𝐫𝐠𝐚𝐧𝐢𝐳𝐚𝐭̗𝐢𝐢𝐥𝐞 𝐝𝐞 𝐭𝐢𝐧𝐞𝐫𝐞𝐭 𝟐𝟎𝟐𝟐. 𝐒𝐜𝐨𝐩𝐮𝐥 𝐚𝐜𝐞𝐬𝐭𝐮𝐢𝐚 𝐟𝐢𝐢𝐧𝐝 𝐬𝐩𝐨𝐫𝐢𝐫𝐞𝐚 𝐠𝐫𝐚𝐝𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐝𝐞 𝐩𝐚𝐫𝐭𝐢𝐜𝐢𝐩𝐚𝐫𝐞 𝐜𝐨𝐦𝐮𝐧𝐢𝐭𝐚𝐫𝐚̆, 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝟐𝟎 𝐝𝐞 𝐭𝐢𝐧𝐞𝐫𝐢, 𝐝𝐢𝐧 𝟐𝟎 𝐝𝐞 𝐜𝐨𝐦𝐮𝐧𝐢𝐭𝐚̆𝐭̗𝐢 𝐫𝐮𝐫𝐚𝐥𝐞 𝐚𝐥𝐞 𝐑𝐞𝐩𝐮𝐛𝐥𝐢𝐜𝐢𝐢 𝐌𝐨𝐥𝐝𝐨𝐯𝐚, 𝐩𝐫𝐢𝐧 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐫𝐦𝐞𝐝𝐢𝐮𝐥 𝐚𝐜𝐭𝐢𝐯𝐢𝐭𝐚̆𝐭̗𝐢𝐥𝐨𝐫 𝐝𝐞 𝐞𝐝𝐮𝐜𝐚𝐭̗𝐢𝐞 𝐧𝐨𝐧-𝐟𝐨𝐫𝐦𝐚𝐥𝐚̆.

Invitați în cadrul evenimentului au fost Aliona DUMBRĂVEANU, consultant principal, MEC precum și Veronica ATES, compania IDATA.

La deschiderea evenimentului cu un cuvânt de salut a venit Dna Aliona DUMBRĂVEANU, care a salutat participanții și partenerii proiectului, remarcând rezultatele frumoase, care au fost acumulate, dar și importanța acestor inițiative pentru tinerii din comunitățile rurale ale Moldovei.

Dna Ana BEZĂRĂU, manager de proiect a prezentat rezultatele proiectului, evidenții faptul că la programul de instruire au participat 20 de tineri și tinere din 17 raioane ale țării. În perioada 15 iulie – 15 septembrie 2022, participanții s̗i participantele proiectului „ACT – activiști comunitari tineri", au realizat tema de acasă. Sarcina pentru acasă consta în crearea a 20 de Cluburi ale Jocurilor de Masă la nivel local, unde cu ajutorul unui set de jocuri donat (10 unități), au organizat ședințele clubului.

Astfel, la final de program, am constat că activitatea Cluburilor Locale al Jocurilor de masă a adunat 𝟕𝟗𝟎 𝐩𝐚𝐫𝐭𝐢𝐜𝐢𝐩𝐚𝐧𝐭̗𝐢/𝐩𝐚𝐫𝐭𝐢𝐜𝐢𝐩𝐚𝐧𝐭𝐞 𝐝𝐢𝐧 𝟗𝟎 𝐝𝐞 𝐥𝐨𝐜𝐚𝐥𝐢𝐭𝐚̆𝐭̗𝐢 𝐫𝐮𝐫𝐚𝐥𝐞/𝐮𝐫𝐛𝐚𝐧𝐞, 𝐝𝐢𝐧 𝟐𝟑 𝐝𝐞 𝐫𝐚𝐢𝐨𝐚𝐧𝐞/𝐦𝐮𝐧𝐢𝐜𝐢𝐩𝐢𝐢 (Aneni Noi, Basarabeasca, Bălți, Cahul, Cantemir, Călărași, Căușeni, Cimișlia, Comrat , Criuleni, Dondușeni, Drochia, Fălești, Hâncești, Leova, Orhei, Râșcani, Sângerei, Soroca Strășeni, Telenești, Ungheni).

Vladislav BALABAN, angajat al Centrului de Tineret Cimișlia, beneficiar de proiect ne-a comunicat că în procesul de desfășurare al ședințelor Clubului Jocurilor de Masă, a conștientizat că jocurile de masă pot fi utilizate nu doar în scop distractiv. În acest sens a început să utilizez metode de cunoaștere a participanților și debifarea la finele activității pentru a stimula procesul de învățare.

În cadrul activităților Cluburilor Jocurilor de Masă, a fost realizat sondajul cu privire la gradul de implicare al tinerilor în activitățile comunitare la nivel de localități. Datele sondajului au fost prelucrate de compania IDATA. Dna Veronica ATES, a venit cu o succintă prezentare a rezultatelor sondajului din care distingem următoarele concluzii:

  • Printre barierele identificate care îi fac pe tineri să se implice mai puțin în viața comunității regăsim că: Nu au încredere în forțele proprii (51%) – Anenii Noi, Bălți, Strășeni, Nepăsare/alte valori (39%) – Cahul, Fălești, Presiunea comunității/Gura lumii (33%) – Drochia, Leova. Fiecare a cincea tânăr susține că nu are modele pozitive – Drochia, Chișinău.
  • Calitățile care ar trebui să le aibă un tânăr pentru a se implica în activitățile comunitare sunt: să fie comunicabili (65%), să aibă inițiativă (57%), dorință de a învăța lucruri noi (55%).
  • Sursele mass-media din care se informează sunt rețelele de socializare (80%), Site-uri de specialitate (47%), Prietenii (46%).
  • Opinia tinerilor este luată în calcul de fiecare dată sau de multe ori în circa jumătate din cazuri mai degrabă în raioanele Călărași, Drochia, Orhei, Sângerei;
  • Dacă ar fi pentru o zi primar principalele 3 lucruri pe care le-ar soluționa ar fi: reparația drumurilor (15%), Organizarea activităților pentru tineri (3%);
  • Construcția unui teren sportiv, Instalarea tomberoanelor pentru gunoi (2,9%) ș.a.
  • Ideile de proiect pe care le-au menționat tinerii țin per general de un mod sănătos și ecologic de viață. Printre ele regăsim: Club sportiv (6,5%), Motivarea și susținerea tinerilor generații (4,8%), Renovarea comunității (4,4%), Protecția mediului înconjurător (3,5%) ș.a.

Notă* Sondajul deplin urmează a fi publicat pe pagina AIED.

Spre finalul evenimentului, participanții proiectului au primit certificate de participare și câte un joc sub formă de donație, care va completa setul de jocuri din cadrul instituției/organizației care i-a delegat.

𝐄𝐜𝐡𝐢𝐩𝐚 𝐀𝐈𝐄𝐃 𝐚𝐝𝐮𝐜𝐞 𝐬𝐢𝐧𝐜𝐞𝐫𝐞 𝐦𝐮𝐥𝐭̗𝐮𝐦𝐢𝐫𝐢 𝐜𝐞𝐥𝐨𝐫 𝟐𝟎 𝐝𝐞 𝐎𝐍𝐆-𝐮𝐫𝐢 𝐬̗𝐢 𝐢𝐧𝐬𝐭𝐢𝐭𝐮𝐭̗𝐢𝐢 𝐩𝐮𝐛𝐥𝐢𝐜𝐞 𝐩𝐚𝐫𝐭𝐞𝐧𝐞𝐫𝐞 𝐚𝐥𝐞 𝐩𝐫𝐨𝐢𝐞𝐜𝐭𝐮𝐥𝐮𝐢, 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐚𝐮 𝐨𝐟𝐞𝐫𝐢𝐭 𝐬𝐮𝐩𝐨𝐫𝐭 𝐭𝐢𝐧𝐞𝐫𝐢𝐥𝐨𝐫/𝐭𝐢𝐧𝐞𝐫𝐞𝐥𝐨𝐫 𝐢̂𝐧 𝐫𝐞𝐚𝐥𝐢𝐳𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐭𝐞𝐦𝐞𝐢 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐚𝐜𝐚𝐬𝐚̆: ADDI Asociația pentru Dezvoltare Durabilă Integrată; Centrul Raional de Tineret Cimișlia; IP Gimnaziul Făleștii Noi; Biblioteca Chiperceni; Institutul de Instruire în Dezvoltare „MilleniuM”; Platforma Națională a Tinerilor pentru Participare Activă; AO Viitorul Satului Nicoreni; IP Gimnaziu Chircăiești Noi; Centrul de Sănătate Prietenos Tinerilor, Youth Klinic Moldova Telenești; Asociația de Tineret Șansa; Asociația Obștească "AFINA"; AO Baștina Sipoteni; Asociația Obștească a Băștinașilor din Borogani; Asociația Tinerilor Ortodocși din Sadaclia; Rețeaua Națională a Consiliilor Locale ale Tinerilor din Moldova; Acoperi Ngo Moldova; Gimnaziul „Ion Creangă” Borceag r-ul Cahul; Centru de Tineret Sireți; Instituția Publică Liceul Teoretic "Mihai Eminescu", s. Sudarca, r. Dondușeni; Asociația Obștească Baștina Frăsînești, pentru suportul acordat la nivel local în realizarea temei de acasă.

Proiectul este implementat de AO Asociația pentru Inovare, Educația s̗i Dezvoltarea Tineretului, cu suportul financiar al Ministerul Educației s̗i Cercetării al Republicii Moldova în cadrul Programului de Granturi pentru organizațiile de tineret 2022.


telegram