Daniel Ray: Ideile nu au absolut nici o valoare dacă nu ai iscusinţa de a le realiza

Într-o societate în care tehnologiile își lasă amprenta zi de zi, tot mai multe necesități ale oamenilor sunt acoperite de proiecte sociale. Acestea au scopul de a educa, îndruma și  diminua problemele cu care se confruntă majoritatea.

Social Innovation Camp Moldova adună cele mai inovative proiecte sociale bazate pe tehnologiile informaționale. Cum să creezi și să menții astfel de proiecte, află în interviul ce urmează de la fondatorul a numeroase StartUp-uri sociale- Daniel Ray.

1530512_10151780769581008_1840901316_nEşti fondatorul organizaţiei non-guvernamentale Start Karma care se axează atât pe consolidarea StartUp-urilor, cât şi pe ecosistemul de dezvoltare a pieţei. Având în vedere experienţa ta, cum ar trebui să fie creat un StartUp unic şi deosebit?

StartUp-urile cu cele mai mari şanse de succes sunt cele stabilite de persoane care identifică o problemă dintr-un domeniu pe care îl cunosc foarte bine. Aceasta nu doar necesită deseori perspectiva de a identifica diferenţele pe piaţă, ci de asemenea implică relaţii şi expertiză în acest sector.

Succesul necesită timp. De cât timp are nevoie un proiect social pentru a fi unul reuşit?

Aceasta este întotdeauna o întrebare dificilă pentru că există unele StartUp-uri sociale care se lansează pe piaţă prea devreme şi au un succes incredibil dacă s-au păstrat pe poziţie un pic mai mult. Alţii ar putea să rămână la aceeaşi idee mult timp după ce piaţa a suferit schimbări.

Un factor esenţial pentru succes este sincronizarea şi având în vedere aceasta, unele StartUp-uri ar putea să obţină reuşite imediate, în timp ce alte proiecte apărute mai devreme necesită ani pentru a fi valorificate. Întrebarea principală pe care antreprenorii ar trebui să şi-o pună lor însuşi este ce ar face ei mai curând decât să lucreze la StartUp-ul curent.

Ce crezi că este cel mai important: ideea în sine sau experienţa?

Ideile nu au absolut nici o valoare daca nu ai iscusinţa de a le realiza. Este la fel cum ai avea o idee genială pentru un roman, însă fără a scrie un singur cuvânt.

Nu contează cât de puternică o idee este, StartUp-ul nu va avea nicicând succes fără îndrumare bazată pe experienţă. În lipsa de experiență personală, fondatorii trebuie să caute şi să găsească mai mulţi co-fondatori si desigur, mentori cu experiență. Acest lucru îl va ajuta pe fondator să înţeleagă câte trebuie să ai înveţe şi ce trebuie să cunoască cu exactitate.

Care sunt cele mai frecvente dificultăți pe care proiectele sociale le întâlnesc atunci când încearcă să mențină proiectul pe calea cea dreaptă?

În încercarea de a rezolva o problemă care e mai mult socială decât comercială, această parte de antreprenori tind să fie mai puțin motivați de bani. Ca urmare, acestea au tendința de a crește domeniul de aplicare al proiectului în loc să forțeze un proiect pentru creșterea profitului.


544084_10151269796946008_1790004799_n (1)Numește o greșeală pe care ai comis-o și ce-ai învățat din ea.

Wow! Sunt mult prea multe pentru a le specifica vreodată, dar o misiune grea este alegerea meticuloasă a partenerilor. De prea multe ori, membrii unui proiect se implică în grabă într-un parteneriat, după ce s-au întâlnit la un Hackathon sau la proiect în cadrul universitatii fără a înțelege că un parteneriat este, în esență, o căsătorie.

Ce faci atunci când există o idee de proiect ca a ta?

Trebuie să analizezi bine piața pentru că răspunsul e diferit în fiecare caz. Dacă piața locală este una foarte mare, diversă și într-o continuă dezvoltare, poate să susțină probabil mai mulți jucători iar acaparând doar un segment mic de piață, poate fi o afacere viabilă.

În cadrul StartUp-urilor sociale incipiente, o mai mare valoare o are echipa decât produsul în sine.

La această etapă, obiectivul principal ar trebui să fie menținerea unei echipei unită, motivată și concentrată pe ceva care va avea un potențial pe termen lung.