Organizații vizate:
Interviuri
- Detalii
„Această campanie electorală constituie o provocare pentru organizaţiile societăţii civile”
 - Ca şi formaţiunile politice şi actorii politici în ansamblul lor,  Coaliţia pentru Alegeri Libere şi Corecte, ca reprezentant al societăţii  civile, este din nou la datorie. Ce rol  îşi atribuie Coaliţia în  actuala campanie electorală pentru alegerile locale din 5 iunie şi dacă  există anumite nuanţe noi în activitatea ei, comparativ cu alte campanii  electorale?
   - Ca şi formaţiunile politice şi actorii politici în ansamblul lor,  Coaliţia pentru Alegeri Libere şi Corecte, ca reprezentant al societăţii  civile, este din nou la datorie. Ce rol  îşi atribuie Coaliţia în  actuala campanie electorală pentru alegerile locale din 5 iunie şi dacă  există anumite nuanţe noi în activitatea ei, comparativ cu alte campanii  electorale? 
 
 - Într-adevăr, Coaliţia Civică pentru Alegeri Libere şi Corecte  s-a implicat deja în această campanie electorală. Rolul Coaliţiei  porneşte de la misiunea sa – promovarea alegerilor libere şi corecte în  Republica Moldova, iar la modul practic aceasta se va realiza prin  observarea alegerilor, monitorizarea comportamentului mass-media în  campania electorală şi activităţi de informare/educaţie civică în  contextul alegerilor locale generale. Aceste trei direcţii de activitate  sunt deja în mod tradiţional realizate în cadrul Coaliţiei de către  membrii săi (Asociaţia Promo-LEX, Centrul pentru Jurnalism Independent,  Asociaţia Presei Independente, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare,  Centrul CONTACT, ADEPT şi multe alte organizaţii, inclusiv  locale/regionale). Noutatea acestei campanii electorale din perspectiva  activităţii Coaliţiei constă în faptul că vom avea alegeri locale, care  în sine conţin o altă miză, au un specific local/regional, iar Coaliţia  se va adapta la aceste cerinţe. În plus, în premieră Coaliţia va  colabora activ cu Comisia Electorală Centrală în vederea realizării  campaniilor de informare şi educaţie civică a cetăţenilor.  
 
 - Pentru că nu am mai avut o ocazie specială până acum, haideţi  să recapitulăm principalele lecţii însuşite de societatea civilă, de  societate în ansamblu şi, eventual, de actorii politici în campania  electorală precedentă, pentru alegerile parlamentare anticipate din  noiembrie 2010... Se va ţine cont de aceste lecţii în actuala campanie? 
 
 - În opinia mea, principala lecţie învăţată din campaniile  electorale precedente, inclusiv din cea de la 28 noiembrie 2010, constă  în faptul că avem nevoie de o dezvoltare continuă, activă a spiritului  civic şi a culturii politice în societate. Am reuşit să mă conving de  acest lucru inclusiv prin comparaţia pe care am avut ocazia să o fac  între climatul social-politic din perioada alegerilor parlamentare din 6  martie 2011 din Estonia şi ultimele campanii electorale din Moldova.  Iată  de ce aş vrea să reafirm teza exprimată şi cu alte ocazii,  potrivit căreia educaţia civică/electorală reprezintă o prioritate şi o  responsabilitate a întregii societăţi. În această ordine de idei, aş  chema clasa politică şi concurenţii electorali ca în campania electorală  pentru alegerile locale să pună în discuţie problemele reale ale  cetăţenilor, comunităţilor şi să-şi valorifice eficient potenţialul de  mobilizare de care dispun. 
 
O altă lecţie învăţată ţine de rolul important pe care îl au  instituţiile statului în organizarea şi buna desfăşurare a alegerilor.  Sper foarte mult ca problema listelor electorale, monitorizarea  eficientă a radiodifuzorilor de către CCA să fie abordate de o manieră  mult mai responsabilă decât în precedentele campanii electorale. De  asemenea, am convingerea că mass-media din Republica Moldova va continua  să promoveze activ pe agenda publică subiecte reale, de o importanţă  majoră pentru cetăţeni.   
 
Această campanie electorală constituie o provocare pentru  organizaţiile societăţii civile, inclusiv pentru membrii Coaliţiei,  întrucât vor fi necesare eforturi mult mai mari şi totodată mai bine  ţintite pentru realizarea activităţilor de educaţie civică şi  electorală. Din acest punct de vedere, sper ca în această campanie cât  mai multe organizaţii locale şi regionale să se implice în activităţi de  educaţie civică. Totodată, ONG-urile şi societatea civilă în ansamblu  nu ar trebui să se lase influenţate de eventuale intimidări din partea  unor concurenţi electorali care ar dori să zădărnicească activităţile de  informare a cetăţenilor despre importanţa participării la alegeri,  cunoaşterea candidaţilor, exprimarea liberă a votului.  
 
 - Pe cât de calificate sunt Organizaţiile Societăţii Civile  (OSC) care se apucă să monitorizeze corectitudinea procesului electoral?  Cât adevăr credeţi că există în vorba potrivit căreia cei mai buni  critici literari sunt scriitorii nerealizaţi? 
 
 - Coaliţia Civică pentru Alegeri Libere şi Corecte are o bogată  experienţă în domeniul monitorizării alegerilor, activând din 2005 şi  până în prezent în cadrul tuturor campaniilor electorale care au avut  loc în ţară. Membrii Coaliţiei antrenaţi în activităţi de observare a  alegerilor, de monitorizare a mass-media sunt organizaţii cu capacităţi  sporite în domeniile lor de activitate, fiind membri ai diferitor  organizaţii internaţionale de profil sau care aplică metodologii de  monitorizare elaborate şi verificate de către renumite instituţii  specializate. Cât despre criticii literari şi scriitorii nerealizaţi,  sunt convins că aceste cuvinte nu pot fi atribuite membrilor Coaliţiei  care vor realiza observarea şi monitorizarea alegerilor. Acest fapt a  fost demonstrat din plin de către Coaliţie prin rapoartele de observare a  alegerilor şi de monitorizare a mass-media care au fost apreciate atât  de autorităţile relevante, concurenţii electorali, mass-media,  comunitatea internaţională etc. În mod constant, în baza acestor  rapoarte Coaliţia a contribuit ulterior, după campaniile electorale, la  îmbunătăţirea cadrului legal electoral, la promovarea unor practici  pozitive în domeniu. 
 
 - Ce trăsături distinctive credeţi că poate avea actuala  campanie electorală în sensul concurenţei politice şi educaţiei politice  a electoratului? Bănuiesc că organizaţiile componente ale Coaliţiei  şi-au formulat proiectele de activitate pornind de la anumite estimări  în acest sens. 
 
 - Din păcate, deşi organele electorale încă nu au înregistrat  oficial vreun concurent electoral, suntem martorii unei campanii  electorale tot mai active, în care unii concurenţi electorali nu se dau  la o parte de la utilizarea funcţiilor publice pentru lansarea mesajelor  electorale, utilizarea unui limbaj populist şi neadecvat problemelor  reale ale cetăţenilor etc. Din această perspectivă, aş îndemna cetăţenii  să nu se lase manipulaţi de mesajele populiste, pe alocuri agresive ale  concurenţilor electorali, ci să acorde atenţie la propunerile şi  soluţiile concrete ale acestora pentru rezolvarea problemelor  comunităţii.  
 
 - De la ce nivel de start credeţi că porneşte cultura politică  în această campanie electorală, ce riscuri credeţi că există în acest  sens pentru calitatea procesului electoral? 
 
 - Despre cultura politică din Republica Moldova s-a vorbit şi au  fost scrise multe, însă s-a făcut în realitate foarte puţin pentru  dezvoltarea acesteia. În general, nivelul culturii politice a  cetăţenilor este direct proporţional cu nivelul culturii politice a  clasei politice din ţară. Sper însă că, prin faptul că aceste alegeri  sunt de nivel local, cetăţenii să se activizeze şi să dea dovadă de un  comportament mult mai responsabil, deoarece sunt afectaţi în mod direct  de problemele social-economice din comunităţile lor, iar candidaţii  electorali pe care îi vor avea în buletinele de vot îşi propun/le promit  să le rezolve aceste probleme. Riscurile majore pentru acest proces  electoral ţin în mare parte de felul în care se va derula campania  electorală, de comportamentul corect sau incorect, civilizat sau mai  puţin civilizat al concurenţilor electorali, al mass-media şi al  autorităţilor electorale. 
 
 - De unde aveţi finanţările pentru proiectele OSC din actuala  campanie electorală? Cum veţi răspunde de data aceasta la aproape  inevitabilele reproşuri/acuzaţii din partea anumitor concurenţi  electorali potrivit cărora societatea civilă îndeplineşte comenzile  finanţatorilor? 
 
 - Întrucât Coaliţia reprezintă o uniune de organizaţii obşteşti,  fiecare dintre acestea şi-au planificat diferite activităţi pe care le  vor implementa în următoarea perioadă. Unii dintre membrii Coaliţiei au  confirmări deja din partea donatorilor privind susţinerea proiectelor de  educaţie civică, de monitorizare a mass-media sau de observare a  alegerilor, iar alţii încă mai sunt în aşteptarea rezultatelor din  partea potenţialilor finanţatori. Cu toate acestea, multe organizaţii au  început deja activităţile de pregătire pentru implementarea proiectelor  respective şi suntem convinşi că vom reuşi să ne manifestăm activ în  această campanie electorală. Cu referinţă la veşnicele acuzaţii, dacă le  pot spune aşa, nu am decât un singur răspuns – organizaţiile societăţii  civile au misiuni şi obiective de îndeplinit în beneficiul Republicii  Moldova, iar suportul donatorilor externi contribuie esenţial la  îmbunătăţirea situaţiei pe diferite domenii în ţara noastră. La acest  răspuns, în contextul alegerilor şi monitorizării campaniilor  electorale, aş mai adăuga următoarele: se tem de activităţile societăţii  civile acele forţe care nu doresc de fapt ca în Republica Moldova să  avem o societate civilă activă, care nu doresc ca cetăţenii să fie  informaţi, conştienţi de votul pe care îl vor exprima în ziua  alegerilor. 
 
 - Dar de unde îşi iau finanţările pentru campaniile electorale  formaţiunile politice şi candidaţii independenţi din Republica Moldova?  Câtă lumină există aici şi ce poate face Coaliţia pentru aşezarea  lucrurilor într-un făgaş normal în acest sens? 
 
 - La această întrebare, dacă doriţi un răspuns complet şi sincer,  vă pot răspunde doar concurenţii electorali care obişnuiesc să-şi  declare în mod real, cinstit toate sursele de finanţare, precum şi  cheltuielile reale de campanie, dar eu personal mă îndoiesc de faptul că  vom găsi prea mulţi dintre aceştia. În mod cert, însă, consider că  autorităţile din domeniu, în special Comisia Electorală Centrală, ar  putea contribui substanţial la îmbunătăţirea situaţiei în acest domeniu  prin perfecţionarea cadrului legal, a formelor de raportare a  cheltuitelor şi a surselor de finanţare ale concurenţilor în campanii,  prin neacceptarea rapoartelor financiare incomplete etc. În acest sens,  Coaliţia ar putea participa la transparentizarea finanţelor  concurenţilor electorali, în primul rând, prin monitorizarea procesului  electoral, a  surselor de finanţare şi a cheltuielilor în campaniile  acestora, precum şi prin aplicarea expertizei pe care o deţine la  îmbunătăţirea legislaţiei electorale în domeniu.  
 
 - Monitorizarea alegerilor de către societatea civilă este deja  un proces inevitabil şi ireversibil în Republica Moldova? De ce avem  nevoie de această a doua faţetă a monedei electorale? 
 
 - Consider că atât timp cât clasa politica, concurenţii electorali  vor avea un comportament nu tocmai civilizat în campaniile electorale,  atât timp cât rezultatele alegerilor vor fi la infinit contestate fie de  unii, fie de alţi concurenţi electorali, atât timp cât cetăţenii noştri  nu vor manifesta spirit civic activ, critic, iar mass-media va reflecta  campaniile electorale uitându-se în buzunarul unui sau altui concurent  electoral, ATÂT timp vom avea nevoie de organizaţii ale societăţii  civile care să monitorizeze alegerile. Vreau să cred că, alegerile  locale generale din 5 iunie 2011 vor confirma tendinţa pozitivă, de  îmbunătăţire a climatului în care se desfăşoară în ultimul timp  alegerile în Republica Moldova.  
 
 
Valeriu Vasilică, Info-Prim Neo
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md
 
	       
	      







