Protecţia consumatorilor din oraşul Cahul: probleme şi soluţii



hpim6668Pe 26 februarie 2010, în oraşul Cahul a avut loc Forumul cu tema „Protecţia consumatorilor din oraşul Cahul: probleme şi soluţii”. La forum, care a avut ca scop sensibilizarea participanţilor vizavi de domeniul protecţiei consumatorilor, şi de cunoaştere a instituţiilor cu atribuţii în acest domeniu, dar şi de identificare a unor soluţii la probleme concrete, au participat peste 50 de persoane, reprezentanţi ai administraţiei publice locale, a societăţii civile, a business-ului mic şi reprezentanţi ai instituţiilor de învăţămînt din oraşul Cahul. Participanţilor le-au fost oferite pliante informative despre procedura de sesizare a instituţiilor responsabile, de asemenea o culegere de documente privind protecţia consumatorului în care sunt inserate majoritatea actelor normative ce reglementează cadrul legislativ naţional din acest domeniu.

Fiind un subiect deosebit de sensibil şi de important nu doar pentru comunitatea noastră, abordarea acestei teme s-a făcut împreună cu invitaţi de la instituţiile responsabile şi cu atribuţii în acest domeniu ca: Centrul de Medicină Preventivă Cahul, poliţia, Inspectoratul Fiscal de Stat, Centrul de Standardizare şi Metrologie care şi-au expus care este rolul şi mecanismele prin care ei pot interveni pentru a proteja consumatorii, vizavi de calitatea produselor sau serviciilor pe care le prestează agenţii economici din Cahul. Reprezentanţii instituţiilor abilitate cu funcţii de control în acest domeniu au evidenţiat importanţa unei colaborări mai strînse între între aceste instituţii pentru a putea aplica cadrul legislativ existent.

În urma discuţiilor şi dezbaterilor ce au avut loc după prezentarea rapoartelor tematice de specialiştii în domeniu, au fost enunţate o serie de concluzii şi propuneri în vederea ameliorării situaţiei în oraş, dar şi raionul Cahul în acest domeniu. Printre aceste concluzii menţionăm:

  • Efectuarea unor demersuri către autorităţile centrale privind modificarea cadrului legal, în special ce ţine de mecanismele de aplicare a prevederilor Codului Contravenţional a Republicii Moldova şi a Codului Fiscal;
  • Intensificarea colaborării şi parteneriatelor locale între cetăţeni şi instituţiile abilitate cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor din Cahul;
  • Necesitatea reflectării mai ample a acestui domeniu în mass-media locală, dar şi a informării prin diverse mijloace a populaţiei privind securitatea sănătăţii publice;
  • Solicitarea îmbunătăţirii managementului instituţional şi a respectării de către administraţiile pieţelor a tuturor standardelor privind protecţia consumatorului, fiind necesară şi o monitorizare mai adecvată din partea autorităţilor locale privind activitatea acestor instituţii;
  • Cu toate că există o serie de instituţii care au responsabilitatea de a proteja consumatorii, este necesară o mai bună informare a cetăţenilor vizavi de etapele pe care trebuie să le parcurgă o persoană care este lezată în drepturile sale de consumator, pentru a se îmbunătăţi încrederea cetăţenilor în aceste instituţii.
  • Este necesară acordarea unei mai mari atenţii acestui domeniu în instituţiile de învăţămînt pentru a promova în rîndul tinerilor un stil de viaţă sănătos, o cultură juridică înaltă şi responsabilitate cetăţenească, etc.

Participanţii şi invitaţii au apreciat iniţiativa organizatorilor de a implementa acest proiect într-un domeniu atît de important şi că a pus în discuţie o serie de cazuri concrete la care se aşteaptă soluţii imediate. Cei prezenţi la activitate nu au uitat să menţioneze şi obligaţiile consumatorului. Atunci cînd ştim cum trebuie să fie, care este prevederea legală privind respectarea drepturilor noastre, noi avem obligaţia să cerem respectarea acestor prevederi, şi nu să aşteptăm doar instituţiile de stat să ne protejeze acest drept. Fiecare dintre noi, trebuie să fie conştient că de modul cum vom cere respectarea drepturilor noastre de consumator, dar şi de respetarea obligaţiilor care ne revin, depinde şi sănătatea noastră a fiecăruia şi a întregii societăţi.

Activitatea s-a desfăşurat în cadrul proiectului „Drepturile consumatorului de azi – obligaţia de mîine!”, implementat de către Asociaţia pentru Cooperare şi Comunicare Democratică „DIALOG” din Cahul cu suportul financiar al Ambasadei SUA în Republica Moldova.

Nicolae Dandiş


Blog | Iniţiative Democratice