Raport nr. 3 de monitorizare a mass-media: Instituţiile media continuă să încalce prevederile Codului Electoral și ale Codului Audiovizualului
Asociația Presei Independente (API) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) au prezentat al treilea raport de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile prezidențiale 2016 care a cuprins perioada 7 – 13 octombrie 2016. Sunt monitorizate 28 de instituții mass-media, inclusiv 12 posturi TV, 12 portaluri informaționale și patru ziare.
Și în această perioadă au fost înregistrate abateri de la prevederile Codului Electoral și ale Codului Audiovizualului, potrivit cărora campania electorală trebuie reflectată într-un mod responsabil, echilibrat și imparțial. ”Concurenții electorali nu au avut acces egal la mass-media pentru a-și prezenta ofertele electorale, iar alegătorii au fost privați de informații privind procesul electoral. Totodată, unele instituții media manipulează opinia publică prin omisiune, filtrarea subiectelor, distorsionarea informațiilor”, a constatat Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI.
Directorul executiv al API, Petru Macovei a prezentat concluziile privind reflectarea campaniei electorale de către portalurile online și ziarele monitorizate: ”Rareori, jurnaliștii oferă dreptul la replică persoanelor vizate în știri. Sunt doar câteva portaluri care informează echilibrat și complex, cele mai multe au o politică editorială orientată spre discreditarea unor concurenți electorali”.
Raportul de monitorizare conține și câteva studii de caz care arată încălcarea de către unele instituţii media a normelor deontologice jurnalistice şi a prevederilor legislative privind reflectarea campaniei.
Reprezentanții organizaţiilor neguvernamentale de media au semnalat ineficienţa activităţii Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) în ce priveşte monitorizarea radiodifuzorilor şi sancţionarea celor care încalcă Codul Audiovizualului în campania electorală. ”Constatăm cu regret că CCA a decis să monitorizeze radiodifuzorii doar în campania electorală, deși ar fi trebuit să înceapă mult mai devreme, or, la unele televiziuni campania a început cu mult înainte de 30 septembrie 2016. Faptul că CCA prezintă un raport la zece zile, înseamnă că vor apărea doar două rapoarte până în ziua alegerilor, astfel potenţialele sancțiuni pentru cei care încalcă legea vor fi prea mici și ineficiente. Solicităm CCA să monitorizeze radiodifuzorii în campania electorală cel puțin săptămânal şi să aplice sancţiuni”, a precizat Petru Macovei.
Concluziile generale pentru perioada 7 – 13 octombrie 2016 le găsiți aici. Raportul integral va fi publicat pe parcursul zilei de astăzi pe pagina web a API www.api.md și pe site-ul CJI www.media-azi.md. Rapoartele vor fi transmise instituțiilor media monitorizate, Comisiei Electorale Centrale și Consiliul Coordonator al Audiovizualului.
Instituţiile mass-media monitorizate:
Audiovizual: Moldova 1, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Realitatea TV, NTV Moldova, ProTV Chişinău, TV7, Accent TV, N4 TV
Portaluri online: Agora.md, Deschide.md, Gagauzinfo.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Today.md, Unimedia.info, Ziarulnational.md
Presa scrisă: Komsomolskaia pravda v Moldove, Panorama, Săptămîna, Timpul.
Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA) şi Consiliul Europei, obiectivul proiectului fiind monitorizarea și informarea opiniei publice privind comportamentul editorial al instituțiilor mass-media în perioada electorală și în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din Republica Moldova.
Persoană de contact: Diana Lungu, Coordonatoare comunicare API – 0 22 210602 sau diana.lungu@api.md