Trecerile de pietoni modernizate din Chișinău ajută persoanele cu mobilitate redusă să se simtă mai în siguranță
Sondajul realizat anul trecut de către Automobil Club din Moldova (ACM), în colaborare cu Centrul pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități (CDPD) și Universal Access Ltd, a constatat că șapte din zece persoane cu mobilitate redusă din Chișinău nu se simt în siguranță atunci când circulă prin oraș – în special atunci când traversează strada.
Cercetarea a identificat trei dintre principalele provocări care contribuie la faptul că oamenii se simt în pericol. Acestea includ:
- Lipsa unei infrastructuri adaptate persoanelor cu dizabilități la trecerile de pietoni, cum ar fi bordurile coborâte, semnalele acustice și pavajul tactil.
- Prezența obstacolelor până la trecerile de pietoni, inclusiv treptele de pe trotuar, bolarzi și alte blocaje de parcare, fântâni de canalizare neacoperite și mașini parcate pe trotuar.
- Probleme cu organizarea traficului rutier, adică schimbarea rapidă a semnalelor semafoarelor ceea ce nu lasă timp suficient pentru a traversa strada.
Câțiva dintre participanți și-au descris experiențele:
„La intersecțiile mai mari, de obicei, nu reușesc să traversez strada în timpul indicat de semafor. Fie aștept între două benzi, fie termin de traversat pe roșu, iar asta mă face să mă simt nesigur. Mă mișc cu cârje. O altă provocare este că nu toți șoferii cedează, de aceea sunt deosebit de atent când vreau să traversez strada”.
În urma acestei cercetări, trei intersecții din Chișinău au fost modernizate.
Două treceri de pietoni la intersecția bulevardului Dacia cu strada Zelinski au fost dotate cu semnalizare acustică și a fost montat pavaj tactil.
La trecerea de pe bulevardul Ștefan cel Mare intersecție cu strada Pușkin au fost sonorizate semafoarele.
O insulă de refugiu pentru pietoni a fost amenajată pentru a despărți drumul cu patru benzi pe strada Ismail, zona străzii Mitropolit Varlaam, precum și au fost coborâte bordurile și instalată semnalizarea sonoră.
Proiectul a asigurat consultarea activă cu persoanele cu dizabilități pe toată perioada de implementare. Persoanele cu deficiențe de vedere au fost invitate să testeze semnalele acustice pentru a se asigura că volumul și programele de funcționare utilizate sunt adecvate.
Acest tip de intervenții sunt o premieră pentru Chișinău. Este pentru prima dată când semnalizarea sonoră a fost folosită în oraș și se dovedește a fi foarte populară printre pietoni.
Sondajele post-intervenție petrecute la fiecare dintre aceste treceri de pietoni au constatat o îmbunătățire impunătoare a percepției de siguranță. 34% dintre respondenți au caracterizat siguranța drept „acceptabilă”, iar alții 58% au declarat că se simt sigur sau foarte sigur. Este o cifră semnificativă în comparație cu alte intersecții din oraș, unde doar 2% dintre respondenți au declarat că se simt în siguranță!
Proiectul a dus la solicitări pentru modernizarea mai multor intersecții din capitală, cu recomandări specifice pentru îmbunătățirea iluminatului, îmbunătățirea accesului persoanelor cu dizabilități la trecerile subterane și crearea mai multor zone de parcare pentru a muta mașinile ce staționează pe trotuare. O altă problemă majoră care trebuie abordată se referă la numărul de șoferi care ignoră semnalele și continuă să circule atunci când trecerea este „verde” pentru pietoni. Statisticile arată că în Chișinău 60% pietoni implicați în accidente rutiere sunt tamponați pe spațiile destinate circulației lor precum sunt trotuarele și insulele de refugiu.
Recomandările elaborate au fost prezentate Direcției Transport Public și Căi de Comunicație din Chișinău, iar în prezent se discută cu Inspectoratul Național de Securitate Publică alte propuneri de transformări pilot.
Puteți descărca raportul complet al ACM aici.
Activitățile au fost realizate în cadrul proiectului „Drepturi Rutiere Egale” implementat de către Automobil Club din Moldova(ACM) în parteneriat cu UNIVERSAL ACCES Ltd, LUMETH, CDPD și Primăria Chișinău, susținut de Federația Internațională de Automobilism (FIA), FIA Foundation și Alianța Estică pentru Transport Sigur și Durabil (EASST).