Invitație de participare: Achiziție de servicii pentru elaborarea Raportului tematic- Oficiul Avocatului Poporului
CONCURS DE SELECTAREA unui expert Național
INVITAȚIE DE PARTICIPARE
la procedura de achiziție a serviciilor de elaborarea
Raportului tematic privind impactul reformei sistemului de asistență socială RESTART asupra drepturilor persoanelor vulnerabile, inclusiv asupra copiilor, solicitanților de azil, beneficiarilor de protecție internațională și protecție temporară
Profil: Oficiul Avocatului Poporului este o Instituție Națională a Drepturilor Omului și funcționează în baza Rezoluției Adunării Generale a ONU nr. 84/134 din 20 decembrie 1993 privind Principiile referitoare la Statutul Instituțiilor Naționale (Principiile de la Paris) și a Legii nr.52/2014 cu privire la Avocatul Poporului (Ombudsmanul), având ca scop contribuirea la asigurarea respectării drepturilor și libertăților omului și copilului de către autoritățile publice și alte persoane juridice, precum și de către persoanele cu funcții de răspundere de toate nivelurile.
În atribuțiile Avocatului Poporului/Avocatului Poporului pentru drepturile copilului revine competența de monitorizare a respectării drepturilor omului/copilului, asigurând implementarea, la nivel național, de către persoanele cu funcții de răspundere de toate nivelurile, a standardelor internaționale în domeniu. De asemenea, în temeiul art. 29, alin. (6) din Legea 52/2014, Avocatul Poporului/ Avocatul Poporului pentru drepturile copilului poate prezenta public rapoarte tematice privind respectarea drepturilor și libertăților omului.
Context: Reforma RESTART a sistemului de asistență socială din Republica Moldova (2023-2026) urmărește îmbunătățirea accesului la servicii și prestații sociale, reducerea inegalităților teritoriale și modernizarea infrastructurii sociale. Totodată, Republica Moldova găzduiește solicitanți de azil, refugiați și beneficiari de protecție temporară, care se confruntă cu provocări specifice în accesarea serviciilor și prestațiilor sociale.
Acest studiu este necesar pentru a analiza impactul reformei asupra grupurilor vulnerabile, identificând lacunele, barierele și oportunitățile de îmbunătățire a sistemului.
Obiectivul general/ Scopul Raportului: Evaluarea impactului reformei RESTART asupra accesului la servicii și prestații sociale din perspectiva drepturilor persoanelor din grupurile vulnerabile, inclusiv asupra copiilor, solicitanților de azil, beneficiarilor de protecție internațională și protecție temporară, pentru a formula recomandări de îmbunătățire a politicilor sociale.
Obiective specifice:
- Analiza accesului populației vulnerabile la servicii și prestații sociale înainte și după implementarea reformei.
- Evaluarea eficienței noilor structuri instituționale în asigurarea sprijinului pentru persoanele vulnerabile.
- Identificarea barierelor și dificultăților în accesarea serviciilor și prestațiilor sociale de către populația vulnerabilă.
- Examinarea eficienței digitalizării și a noilor mecanisme de finanțare a serviciilor sociale, astfel încât deciziile să fie bazate pe evidențe.
- Analiza eficienței Planului comprehensiv de Dezvoltare a Resurselor Umane, (pe cinci componente: asigurarea de personal suficient (planificare pe bază de standarde de personal, recrutare și selecție); salarizare adecvată; dezvoltarea profesională (analiza nevoilor, pachete de formare/mentorat); evaluarea performanțelor; motivare și retenție).
- Evaluarea nivelului de satisfacție și percepțiile beneficiarilor privind calitatea și accesibilitatea sistemului de asistență socială.
- Evaluarea nivelului de satisfacție și percepțiile profesioniștilor privind calitatea și accesibilitatea sistemului de asistență socială;
- Eficiența mecanismului de evaluare a nevoilor beneficiarilor;
- Evaluarea nivelul de sincronizare a reformei cu alte servicii și instituții (APL, servicii medicale etc.);
- Analiza modului în care reforma reușește să reducă sărăcia și excluziunea socială;
- Propunerea de măsuri concrete pentru îmbunătățirea sistemului de asistență socială în raport cu nevoile grupurilor vulnerabile, inclusiv copii, solicitanți de azil, beneficiari de protecție internațională și protecție temporară.
Sarcinile de bază ale expertului
Expertul contractat va fi responsabil pentru realizarea următoarelor sarcini:
- Elaborarea Raportului conform obiectivelor formulate mai sus, care va conține obligatoriu capitole aparte pe situația copiilor și solicitanților de azil, beneficiarilor de protecție internațională și protecție temporară;
- Acumularea informațiilor relevante, datelor statistice, generalizarea și analiza informației privind implementarea reformei și a mecanismelor existente de monitorizare a rezultatelor acesteia;
- Evaluarea eficienței și eficacității Reformei: măsura în care s-a reușit atingerea obiectivelor propuse, precum și comparația costuri-beneficii în implementarea acestor obiective;
- Analiza provocărilor în implementarea reformei și formularea propunerilor de îmbunătățirea situației în domeniu;
- Coordonarea proiectului Raportului cu Avocatul Poporului/ Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, redactarea și elaborarea variantei finale a Raportului tematic, în limba română;
- Participarea la prezentarea publică a Raportului.
Termenul limită pentru prezentarea Raportului - 30 septembrie 2025
Cerințe minime obligatorii față de candidați:
- Studii superioare;
- Cunoștințe vaste în domeniul drepturilor omului/copilului;
- Experiență și cunoștințe relevante în elaborarea/analiza/monitorizarea politicilor publice în domeniul de asistență/protecție socială;
- Competențe digitale, necesare realizării sarcinilor.
Abilități personale:
- Responsabil/ă, punctual/ă;
- Abilități excelente de analiză și sinteză;
- Integritate și abilitate de a gestiona informații, inclusiv confidențiale;
- Lucru în echipă.
Conținutul dosarului de participare la concurs |
- CV-ul/le candidatului/candidaților;
- Scrisoarea de intenție;
- Conceptul metodologiei de lucru propusă a fi utilizată, care să includă și o viziune succintă asupra structurii și conținutul Raportului;
- Oferta financiară;
- Dovezi documentare/link-uri ce confirmă experiența profesională/prestarea serviciilor similare (pot fi menționate în CV).
- În Oferta financiară se va indica prețul total net (la card) pentru serviciile specificate, în lei moldovenești.
Oferta va include toate costurile aferente contractului. Oficiul Avocatului Poporului nu va acoperi alte costuri suplimentare.
Criteriile de evaluare |
Punctaj maxim |
Studii și abilități |
|
Studii postuniversitare în domenii relevante sarcinilor stabilite |
10 |
Experiență profesională |
|
Experiență în elaborarea metodologiilor, studiilor, rapoartelor și analiză/consultanță în domeniul drepturilor omului ÜPunctajul maxim se va acorda participantului cu cea mai relevantă experiență domeniului cercetării, Următoarele oferte – cu cinci puncte mai puțin, în ordine descrescătoare |
25 |
Metodologia cercetării propusă |
|
Abordarea aspectelor specifice realizării sarcinilor de bază cu prezentarea unei viziune de ansamblu asupra produsului așteptat ÜPunctajul maxim se va acorda participantului cu cel mai relevant proiect de metodologie propus, Următoarele oferte – cu cinci puncte mai puțin, în ordine descrescătoare |
30 |
Oferta financiară* |
|
Valoarea ofertei. Oferta cu cel mai mic preț. * Următoarele oferte – cu cinci puncte mai puțin, în ordine descrescătoare |
35 |
Total |
100 |
Aranjamente instituționale
Oficiul Avocatului Poporului va încheia cu expertul selectat un contract de prestare a serviciilor, conform condițiilor indicate în Invitația de participare la concurs.
În procesul de prestare a serviciilor, expertulva comunica direct cu persoanele responsabile desemnate din cadrul Oficiului Avocatului Poporului.
Oficiul Avocatului Poporului va efectua plata după prestarea serviciilor, în baza unui act de predare – primire.
Modul de prezentare a dosarului:
Dosarul va fi depus:
1. în mod electronic la adresa: secretariat@ombudsman.md cu atașarea setului de documente scanate, indicându-se în titlulmesajului:„OAP/concurs/expert_Evaluarea reformei RESTART”sau
2. fizic în secretariatul OAP pe adresa mun. Chișinău, str. Calea Ieșilor 11/3;
Persoană de contact:Frunza Roman, șeful Direcției management administrativ
Telefon: +373 60002669
e-mail: roman.frunza@ombudsman.md
Termenul limită pentru depunerea dosarului este 07aprilie 2025