BNM anunță concurs pentru postul vacant de director-adjunct al Departamentului infrastructuri, plăți și supravegherea altor instituiții



BNM anunță concurs pentru postul vacant de director-adjunct al Departamentului infrastructuri, plăți și supravegherea altor instituiții

Scopul general al funcției:

Director/Directoare-adjunct/ă al Departamentului gestionează activitățile Direcției monitorizarea infrastructurilor pieței financiare și a plăților, precum și a Direcției supravegherea altor Instituții, stabilește direcțiile de dezvoltare ale domeniului în concordanță cu funcțiile specifice acestuia.

Principalele atribuții:

  • asigură monitorizarea infrastructurilor pieței financiare (sistemele de plăţi şi decontări, Depozitarul central unic al valorilor mobiliare);
  • sigură monitorizarea instrumentelor de plată electronice - cardurilor, instrumentelor de plată electronice cu acces la distanță (transferul de credit, debitarea directă, moneda electronică și soluțiile informatice utilizate ca bază), schemelor (sistemele de plăți cu cardul, de remiteri de bani) și aranjamentelor de plată (portofele electronice);
  • sigură elaborarea şi actualizarea documentelor de politici și a actelor normative cu privire la monitorizarea infrastructurilor pieței financiare, schemelor, aranjamentelor și instrumentelor de plată;
  • participă la proiectele de dezvoltare/modernizare a domeniului de plăți și decontări;
  • participă la procesul de licențiere a administratorilor infrastructurilor pieței financiare și de autorizare a autorităților de guvernanță a schemelor sau aranjamentelor de plată;
  • participă la procesul privind evaluarea dosarelor prestatorilor de servicii de plată cu privire la începerea/modificarea activității privind prestarea serviciilor de plată prin: i) o schemă de plată (sistem de plăți cu carduri de plată, sistem de remitere de bani), ii) un instrument de plată electronic cu acces la distanță;
  • participă la procesul privind evaluarea dosarelor prestatorilor de servicii de plată cu privire la externalizarea activităților/operațiunilor aferente serviciilor de plată, urmat de emiterea unui act administrativ;
  • asigură implementarea proceselor de control pe teren/din oficiu a activității prestatorilor de servicii de plată nebancari, Depozitarului central unic al valorilor mobiliare, băncilor pe domeniul serviciilor de plată, organizațiilor de creditare nebancară, asociațiilor de economii și împrumut, Asociației centrale a asociațiilor de economii și împrumut, a birourilor istoriilor de credit și a unităților de schimb valutar;
  • asigură solicitarea și examinarea informațiilor, prezentate de către deținătorii direcți și/sau indirecți de participațiuni în capitalul social al prestatorilor de servicii de plată nebancari, în scopul verificării și după caz, constatării existenței acțiunii concertate a deținătorilor de cote;
  • asigură examinarea informațiilor despre orice dobândire sau înstrăinare directă sau indirectă a deținerilor de participațiuni în capitalul social al prestatorilor de servicii de plată nebancari, organizațiilor de creditare nebancară și despre orice fapte sau circumstanțe care generează suspiciunea că asemenea dobândire sau înstrăinare a avut loc fără respectarea cadrului normativ în vigoare;
  • asigură analiza și monitorizarea informației privind transparența structurii de proprietate și calitatea deținătorilor de participațiuni în prestatorii de servicii de plată nebancari și organizațiile de creditare nebancară.

Cerințe minime obligatorii:

1.       Studii postuniversitare sau superioare în cazul experienței relevante în domeniul economic – financiar/tehnologiilor informaționale/administrarea afacerilor/juridic; Pentru persoanele cu studii obținute în afara Republicii Moldova se vor indica calificările (ex. GPA, etc.) obținute în țara și/sau instituțiile respective.

2.       Experiență de muncă în domeniul economic – financiar/tehnologiilor informaționale/sisteme de plăți/juridic nu mai puțin de 5 ani precum și cel puțin 4 ani în poziții manageriale;

3.       Cunoaşterea actelor normative cu referință la domeniile: infrastructurile pieței financiare; instrumentele de plată electronice, schemele și aranjamentele de plată; activității prestatorilor de servicii de plată nebancari, Depozitarului central unic al valorilor mobiliare, băncilor pe domeniul serviciilor de plată, organizațiilor de creditare nebancară, asociațiilor de economii și împrumut, a birourilor istoriilor de credit și a unităților de schimb valutar;

4.       Cunoştinţe de operare a calculatorului la nivel de utilizator şi cunoaşterea avansată a aplicaţiilor MS Word, Excel şi Power Point;

5.       Competențe lingvistice: cunoaşterea limbii române și engleze la nivel avansat;

6.       Competențe: disciplină, obiectivitate, responsabilitate, integritate, imparțialitate, flexibilitate, spirit de observație, tendință de dezvoltare profesională continuă;

7.       Alte abilități și atitudini:

  • candidatul trebuie să posede abilități de comunicare eficientă verbală, în scris și capacitatea de a sintetiza informații și de a face expuneri clare, concise;
  • abilitatea de a se adapta la schimbări și priorități rapid, de a gestiona mai multe activități simultan cu accent pe finalizarea acestora cu impact tangibil;
  • atitudine pozitivă, constructivă.

Beneficiile oferite de BNM:

  • Experiență profesională într-o bancă centrală;
  • Oportunități extinse de dezvoltare și certificare profesională;
  • Mediu de muncă modern și prietenos;
  • Procese de activitate digitalizate;
  • Flexibilitate în programul de muncă;
  • Pachet salarial competitiv;
  • Atmosferă dinamică într-o echipă de profesioniști.

Termenul pentru depunerea CV-urilor este: 30 iulie 2024.

 ! Depunerea CV-ului: Pentru participarea la concurs, accesaţi: https://www.bnm.md/ro/content/cv-online, completaţi formularul CV-ului online sau puteţi expedia CV-ul dvs. pe adresa recrutare@bnm.md. Totodată, aveți posibilitatea să depuneți CV-ul și în format fizic la sediul BNM, pe adresa: bd. Grigore Vieru nr.1, mun. Chişinău, Departamentul strategie, organizare şi resurse umane, cu specificarea postului pentru care doriţi să candidaţi. Pentru informații suplimentare ne puteți contacta telefonic la numărul 022 822 158 sau 022-822-245.

Vor fi contactate prin e-mail doar persoanele care întrunesc condiţiile concursului.

Solicităm insistent studierea bibliografiei de mai jos înainte de a fi invitat la concurs.


Bibliografie de referință ( disponibilă pe site-ul www.bnm.md ):

1.       Legea nr. 548/1995 cu privire la Banca Națională a Moldovei;

2.       Legea nr. 114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică;

3.       Legea nr. 234/2016 cu privire la Depozitarul central unic al valorilor mobiliare;

4.       Legea nr. 1/2018 cu privire la organizațiile de creditare nebancară;

5.       Legea nr. 139/2007 asociațiilor de economii și împrumut;

6.       Legea nr. 122/2008 privind birourile istoriilor de credit;

7.       Legea nr. 62/2008 privind reglementarea valutară;

8.       Regulament cu privire la activitatea prestatorilor de servicii de plată nebancari, aprobat Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naționale a Moldovei nr. 10 din 11.01.2024;

9.       Regulament cu privire la sistemul automatizat de plăţi interne, aprobat prin Hotărârea Comitetului Executiv al Băncii Naționale a Moldovei nr.179 din 27.06.2019;

10.   Regulamentul cu privire la autentificarea strictă a clienților şi standardul deschis, comun şi sigur de comunicare între prestatorii de servicii de plată nr. 12 din 11.01.2024;

11.   Regulament cu privire la participațiuni în prestatorii de servicii de plată nebancari nr. 9 din 11 ianuarie 2024;

12.   Regulamentul cu privire la transferul de credit, debitarea directă și atribuirea codurilor IBAN, aprobat prin HCE al BNM nr. 108 din 08.06.2023;

13.   Regulament privind supravegherea Depozitarului central unic al valorilor mobiliare, aprobat prin HCE al BNM nr.158 din 11 iulie 2018;

14.   Regulament privind condițiile de acordare, suspendare și retragere a calității de participant la Depozitarul central unic al valorilor mobiliare, aprobat prin HCE al BNM nr.159 din 11 iulie 2018;

15.   Regulament privind prestarea serviciilor de plată prin intermediul sistemelor automatizate de deservire la distanță, aprobat prin HCE al BNM nr. 62 din 09.03.2017;

16.   Regulament cu privire la activitatea prestatorilor de servicii de plată în sistemele de remitere de bani, aprobat prin HCA al BNM nr. 204 din 15.10.2010;

17.   Regulament cu privire la cardurile de plată, aprobat prin HCA al BNM nr.157 din 01.08. 2013;

18.   Regulamentul nr. 20/5 din 20.05.2022 privind cerințele de creditare responsabilă aplicate organizațiilor de creditare nebancară;

19.   Cerinţele faţă de capitalul organizaţiilor de creditare nebancare, aprobate prin Hotărârea nr. 58/1 din 01.12.2020;

20.   Regulamentul cu privire la clasificarea activelor de către organizaţiile de creditare nebancară, aprobat prin Hotărârea nr. 60/4 din 16.12.2019;

21.   Regulamentul cu privire la transparenţa structurii de proprietate a organizaţiei de creditare nebancare),aprobate prin Hotărârea nr. 41/4 din 17.09.2018;

22.   Regulamentul privind fondul de lichidităţi al asociaţiilor de economii şi împrumut, aprobat prin Hotărârea nr. 16/3 din  27.03.2015;

23.   Normele de prudenţă financiară a asociaţiilor de economii şi împrumut, aprobate prin Hotărârea nr. 17/8 din  30.04.2008;

24.   Regulamente (privind biroul istoriilor de credite), aprobate prin Hotărârea nr. 8/15 din,  26.02.2009.

 

Mai multe posturi vacante găsește pe link-ul de mai jos

https://www.bnm.md/ro/content/recrutare-0