SC. Summit Events

Termeni de referință privind selectarea unei companii/organizații care va efectua un sondaj de opinie ce va identifica barierele și lacunele de integrare și menținere pe piața muncii


Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunță lansarea competiției deschise în vederea selectării unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj național de opinie cu privire la identificarea barierelor și lacunelor de pe piața muncii din Republica Moldova. Activitatea demarează în parteneriat cu Helvetas Moldova, cu suportul Elveției, prin intermediul proiectului „OPTIM – Oportunități prin tehnologii și inovație în Moldova” – proiect de dezvoltare a sistemelor de piață (Market System Development), care contribuie la crearea oportunităților economice mai bune pentru femeile și bărbații din Moldova, inclusiv pentru grupurile dezavantajate. Activitatea este implementată de către Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare.  

Context 

Piața muncii din Republica Moldova continuă să fie marcată de inegalități profunde, reflectate în diferențe semnificative de ocupare și acces la oportunități economice între diverse grupuri ale populației. Datele din trimestrul IV al anului 2024 arată o scădere a ratei generale de ocupare, de la 42,5% în 2023 la 40,8%, semnalând o ușoară înăsprire a condițiilor de pe piața muncii. Această inegalitate devine mai pronunțată în rândul femeilor cu copii mici, care adesea întâmpină provocări considerabile în accesarea unui loc de muncă, având o rată a ocupării de doar 41,1%, mult sub cea a bărbaților în aceeași situație (64,6%) și chiar sub cea a femeilor fără copii mici (61,2%). Disparitățile de gen rămân persistente: bărbații au o rată a ocupării de 43,2%, comparativ cu doar 38,8% în cazul femeilor. Tinerii, în special cei cu vârste între 15 și 24 de ani, se confruntă cu o rată a șomajului alarmantă, de 17,6%, ceea ce indică dificultăți majore de integrare în câmpul muncii. Totodată, decalajul urban-rural rămâne pronunțat, cu o rată a ocupării de 49,4% în mediul urban, față de doar 34,5% în zonele rurale – o dovadă a accesului inegal la locuri de muncă și oportunități de dezvoltare profesională. Grupurile dezavantajate se confruntă cu dificultăți sistemice, venituri sub pragul minim de subzistență și acces limitat la servicii de sprijin. Astfel, participarea pe piața muncii a persoanelor cu dizabilități este de doar 17%, iar pensiile de invaliditate și cele de vârstă sunt adesea insuficiente pentru acoperirea nevoilor de bază.  

În lumina celor reflectate, se impune o înțelegere aprofundată a provocărilor și lacunelor existente pe piața muncii din Republica Moldova, în special de integrare și menținere a grupurilor vulnerabile. Rezultatele obținute vor contribui la elaborarea unor recomandări adaptate pentru îmbunătățirea rezultatelor pe piața muncii, în special în rândul grupurilor adesea marginalizate.  

Obiectivul concursului:  

De a selecta o companie/organizație care să efectueze un sondaj complex la nivel național ce va permite identificarea barierelor, provocărilor, nevoilor de competențe și lacunelor/ inegalităților existente pe piața muncii din Republica Moldova, din perspectiva angajaților, angajatorilor și a persoanelor neangajate. O atenție deosebită se va pune pe grupurile dezavantajate, precum tinerii și femeile din mediul rural, persoanele cu dizabilități, tinerii care nu sunt încadrați în câmpul muncii și nu urmează niciun program educațional sau de formare profesională (NEET), minoritățile etnice, migranții care se întorc în țară.  

Cercetarea va cuprinde trei componente, după cum urmează:  

  1. Sondajul de opinie în rândul angajatorilor din R. Moldova; 
  1. Sondajul de opinie în rândul angajaților din R. Moldova; 
  1. Sondajul de opinie în rândul persoanelor neîncadrate în câmpul muncii. 

Sondajele vor fi reprezentative pentru populația adultă a Republicii Moldova. 

Detaliile referitoare la domeniile de analiză specifice fiecărei componente, produsele distincte ce urmează a fi oferite, cât și termenii de realizare sunt reflectate în tabelele de mai jos. 

Componenta I: Sondaj de opinie în rândul angajaților din Moldova 

Subiectele de analiză 

Livrabilele 

Termen de realizare 

  1. reconcilierea dintre viața profesională și viața personală (condițiile de muncă, accesul la servicii de îngrijire a copilului în afara și la locul de muncă, repartizarea responsabilităților privind concediul de îngrijire a copilului între mame și tați, experiența părinților singuri în echilibrarea vieții profesionale și de familie, etc.); 
  1. principiile de abilitare a femeilor (modul în care sunt aplicate la nivel de companie, discriminarea percepută și practicile de hărțuire sexuală și incidența acestora la locul de muncă, oportunitățile de a participa la programe de formare profesională, dezvoltare profesională și promovare etc.); 
  1. remunerarea egală (dacă angajatorii dispun de instrumente pentru a asigura remunerarea egală pentru femei și bărbați pentru același tip de muncă, care este diferența de remunerare între femei și bărbați, așteptările privind remunerația în comparație cu ofertele angajatorilor, etc.); 
  1. barierele în calitate de angajați (care sunt principalele bariere distinctive pentru fiecare etapă a procesului ce vizează resursele umane (recrutare, remunerare, promovare, acces la resurse etc.), experiența lor ca persoane neangajate, dificultățile la etapa de întoarcere la locul de muncă din concediul de îngrijire a copilului, factorii care determină alegerea unui loc de muncă în detrimentul altuia (salariul, proximitatea, mediul, flexibilitatea ș.a.) 
  1. infrastructura socială (servicii de îngrijire a copiilor, spații pentru recreere și odihnă, infrastructură adaptată pentru persoane cu dizabilități, flexibilitate și spații de lucru moderne, facilități adiționale care i-ar face să se simtă mai în siguranță și satisfăcuți) 
  1. carieră și dezvoltare profesională (aveau deja competențele necesare pentru locul de muncă până la angajare sau le-au dobândit ulterior, angajatorul a oferit sprijin prin formare sau perfecționare, care sunt canalele prin care își găsesc locuri de muncă (surse de informare, servicii de intermediere etc.), precum și deschiderea lor față de munca online sau la distanță) 
  1. alte aspecte relevante. 

Baza de date dezagregată pe mai multe criterii, inclusiv sex, vârstă, locație, mediul de trai (rural/urban), nivelul de studii, nivelul economic,  nr. de copii, prezența dizabilității etc. 

15 decembrie 2025 

   Eșantion: eșantion reprezentativ național în rândul persoanelor de 18+ ani 

Componenta II: Sondajul de opinie în rândul persoanelor neîncadrate în câmpul muncii 

Subiectele de analiză 

Livrabilele 

Termen de realizare 

  1. barierele sau factorii descurajatori în accesarea pieței muncii (dacă s-au confruntat cu un comportament negativ specific/discriminare din partea angajatorilor, a societății, a angajaților; dacă au fost  angajați - care sunt motivele  inactivității, cerințele excesive ale angajatorilor, lipsa încrederii, responsabilităților familiale. etc.) 
  1. lacune existente în competențe (discrepanța dintre abilitățile deținute de persoanele șomere și cele cerute de angajatori pe piața muncii, ce abilități consideră că trebuie să îmbunătățească pentru a obține locurile de muncă dorite, corespunderea dintre nivelul de educație și aspirațiile profesionale) 
  1. sursele de informare și gradul de conștientizare privind oportunitățile disponibile (canalele prin care persoanele șomere află despre locuri de muncă vacante sau programe de formare). 
  1. accesul la serviciile de ocupare a forței de muncă (nivelul de cunoaștere a măsurilor active de ocupare oferite de stat sau alte oportunități oferite de ANOFM, disponibilitatea și calitatea serviciilor oferite de instituții publice sau private pentru sprijinirea șomerilor în găsirea unui loc de muncă, barierele în utilizarea acestor servicii (distanță, lipsa informației, birocrație etc.) 
  1. perspectivele de angajare (dacă doresc să se angajeze sau să se întoarcă la locul de muncă, dacă sunt înregistrați la agențiile de ocupare a forței de muncă, dacă participă la programe de formare și dezvoltare profesională/ învățare pe tot parcursul vieții, dacă știu despre diferite oportunități, care sunt necesitățile, ce tipuri de locuri de muncă preferă, dacă ar fi interesați să lucreze online sau de la distanță, care cred ei că este motivul pentru lipsa unui de muncă până acum, care sunt factorii care ar influența decizia de a accepta sau nu un loc de muncă, de cât timp e în căutare unui post de muncă) 
  1. surse de venit (dacă au alte surse de venit, care ar fi nivelul de venit considerat necesar pentru un trai decent) 
  1. alte aspecte relevante 

Baza de date dezagregată pe mai multe criterii, inclusiv sex, vârstă,  

locație, mediul de trai, nivelul de studii, nivelul economic,  

nr. de copii, prezența dizabilității, etc. 

15 decembrie 2025 

   Eșantion: eșantion reprezentativ național în rândul persoanelor de 18+ ani  

Componenta III: Sondaj de opinie în rândul angajatorilor din Moldova 

Subiectele de analiză 

Livrabilele 

Termen de realizare 

  1. reconcilierea dintre viața profesională și viața personală (care este percepția patronilor despre reconcilierea vieții personale și profesionale; dacă permit un program flexibil de lucru pentru angajați, dacă încurajează tații să ia concediul pentru îngrijirea copiilor și concediul paternal; ce măsuri speciale pentru angajarea mai multor femei etc.); 
  1. principiile de abilitare a femeilor (dacă știu despre principiile de abilitare a femeilor (WEPs), care este nivelul în care acestea se implementează  la nivel de companie; practicile și incidența nediscriminării și hărțuirii sexuale; programele de instruire și dezvoltare profesională pentru angajați, inclusiv on-line, măsuri speciale pentru a asigura egalitatea în top management etc.); 
  1. remunerarea egală (dacă angajatorii dispun de instrumente pentru a asigura remunerarea egală pentru femei și bărbați pentru același tip de muncă, care este diferența de remunerare între femei și bărbați, remunerarea pentru a garanta un trai decent, cum promovează și stimulează performanța angajaților lor, etc.); 
  1. obstacolele pe parcursul angajării (ce bariere se confruntă ca angajatori în toate etapele ce vizează resursele umane (recrutare, promovare, remunerare), ce competențe caută și le este greu să găsească, ce surse, relații sau mecanisme utilizează pentru a găsi angajați, cunosc sau nu despre sprijinul acordat de stat angajatorilor pentru crearea de noi locuri de muncă sau angajarea de noi angajați (măsuri de sprijin ANOFM)etc.); 
  1. alte aspecte relevante 

Baza de date dezagregată pe mai multe criterii, inclusiv sex, vârstă, mediul de trai, nivelul de studii, nivelul economic, prezența dizabilității, domeniu de activitate, nr. de angajați, etc. 

15 decembrie 2025 

   Eșantion: companii naționale mijlocii și mari 

 

Menționăm că va fi selectată doar o companie/organizație care va efectua sondajul complex ce va include toate cele trei componente enumerate anterior.  

Oferta financiară, obligatoriu, va cuprinde costurilor pentru: 

  • Elaborarea chestionarelor specifice celor 3 componente mai sus menționate; 
  • Desfășurarea lucrărilor în teren pentru colectarea datelor dezagregate pe criterii multiple; 
  • Sistematizarea/corectarea datelor în tabele (SPSS, Excel, Word); 

Modelul ofertei financiare este anexat la acest document (Anexa 2). - se va descărca aici https://progen.md/achizitii/

Ofertele în mod obligatoriu vor fi datate, semnate și ștampilate. În caz contrar, acestea nu vor fi considerate valabile. Oferta financiară va fi scanată și anexată la dosarul de aplicare. 

Plata pentru serviciile prestate: Compania va fi plătită prin virament bancar, în tranșe, în MDL, după livrarea serviciilor solicitate. Detaliile cu referire la tranșele de plată vor fi stipulate în contractul de prestări servicii tripartit semnat între părți. HELVETAS Moldova și Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare vor contracta compania de cercetare pentru a efectua colectarea datelor. Toate activitățile vor trebui realizate în coordonare și sub îndrumarea strictă a HELVETAS Moldova și cu aprobarea Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare. 

Cerințe față de compania/organizația interesată: 

  • Experiență în realizarea studiilor și a cercetărilor în domeniu sau domenii similare: drepturile omului, egalitatea de gen etc.  (experiența minimă de 3 ani);  
  • Experiență în realizarea a cel puțin 3 sondaje în rândul angajatorilor în ultimii 3 ani; 
  • Experiență dovedită în proiectarea evaluărilor, a sondajelor de opinie, în elaborarea şi operarea chestionarelor, realizarea interviurilor, organizarea focus grupurilor, colectarea şi sistematizarea datelor (3 ani minim).  

Dosarul urmează a fi expediat la adresa de e-mail: natalia.covrig@gmail.com și cojocaru.cristina.cpd@gmail.com va conține: 

  • Formularul de aplicare completat (Anexa 1);*  - se va descărca aici https://progen.md/achizitii/
  • 2 nume de contact  cu adresele, telefoanele și poștele electronice incluse; 
  • Lista membrilor echipei și CV-urile acestora; 
  • Oferta financiară – bugetul detaliat în lei Moldovenești (MDL), fără TVA (Anexa 2);  - se va descărca aici https://progen.md/achizitii/
  • Declarația de Integritate (Anexa 3);  - se va descărca aici https://progen.md/achizitii/

*Companiile ce nu vor expedia formularul de aplicare completat vor fi descalificate! 

Termenul limită de prezentare a ofertelor este 14 septembrie 2025 

Persoană de contact: Covrig Natalia, e-mail: natalia.covrig@gmail.com, tel: +37368807027 

Rezultatele așteptate: Sondajul va fi desfăşurat ȋn perioada octombrie - noiembrie 2025, iar datele colectate vor fi sistematizate ȋn tabele şi expediate Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare nu mai târziu de 15 decembrie 2025.  

Important! Activitatea va fi realizată în cadrul un proiect de asistență tehnică, ȋn cadrul căruia, conform legislației, se aplică TVA la cota 0%. Documentele confirmative vor fi expediate companiei selectate. 

NOTĂ: COMPANIILE/ORGANIZAȚIILE SUNT ÎNCURAJATE SĂ PREZINTE OFERTE FINANCIARE REZONABILE – BUGETUL PENTRU ACEASTĂ CERCETARE ESTE LIMITAT.  




PORTALUL INFORMATIONAL CIVIC.MD

Administratorii portalului nu poartă răspundere pentru conţinutul postărilor şi materialelor plasate de utilizatorii site-ului. Toate anunțurile și articolele sunt adăugate de către membrii comunității. Dacă aveți îngrijorări sau dubii față de un material apărut pe site expediați-ne un mesaj la support@portal.civic.md.

Administrația portalului va șterge orice material care instigă la ură sau violență.
Utilizaţi informaţia din acest site pe propriul risc!

Autentificare/Creare cont

Folosiți câmpurile de mai jos pentru a vă loga într-un cont existent.

Folosiți butoanele sociale pentru a vă loga într-un cont existent sau pentru a deschide un cont nou. Pentru a crea un cont nou fără rețele sociale, folosiți butonul de mai jos.

Înregistrează-te

Am uitat Login-ul | Am uitat parola