Organizații vizate:
- Detalii
- Categorie: Achiziție bunuri, Contractare Servicii
IP Universitatea Tehnică a Moldovei anunţă concursul pentru Contractarea unui expert pentru Instruirea personalului didactic, științifico-didactic și a celui auxialiar-didactic pentru utilizarea în procesul de predare-cercetare a echipamentelor
Informațiile prezentate în articolul de mai jos pot să nu mai fie actuale sau să nu mai reflecte activitățile și programele curente. Anunțul este păstrat în arhivă pentru a asigura transparența și accesul public la informațiile despre inițiativele și proiectele implementate anterior.
CERERE DE EXPRIMARE A INTERESULUI
Republica Moldova
Denumirea subproiectului: Consolidarea pregătirii fundamentale pentru formarea competențelor profesionale în Inginerie, electronică, automatică și robotică, ca răspuns
la cerințele Industriei 4.0 (GEAR 4.0 More)
Nr. MD-MOED-6542-ASF-U2-11 din 27.11.2023
Nr. Referinţă: MD-TECHUNI-476645-CS-INDV
Titlul sarcinii: Instruirea personalului didactic, științifico-didactic și a celui auxialiar-didactic pentru utilizarea în procesul de predare-cercetare a echipamentelor din Laboratoarele Studiul şi Tehnologia Materialelor și Rezistenţa Materialelor
Proiectul învățământului superior din Moldova (PÎSM) este un proiect finanțat de Banca Mondială, cu perioada de implementare mai 2020 - decembrie 2025.
În cadrul realizării Proiectului învățământului superior din Moldova, finanțat de Banca Mondială, Universitatea Tehnică a Moldovei (în continuare UTM) a obținut subproiectul Consolidarea pregătirii fundamentale pentru formarea competențelor profesionale în Inginerie, electronică, automatică și robotică, ca răspuns la cerințele Industriei 4.0 - GEAR 4.0 More, semnând contractul de finanțare cu Ministerul Educației și Cercetării și intenționează să aplice o parte din surse pentru servicii de consultanță.
Prin implementarea subproiectului GEAR 4.0 More, UTM își propune să abordeze şi să remedieze oportunităţile şi provocările procesului de remodelare a învăţământului superior îngineresc în consonanţă cu viziunea Industriei 4.0, îmbunătățind calitatea programelor de studii în domeniul de formare 071 – Inginerie și activități inginerești prin modernizarea curricula, accentul fiind trecut pe curricula unităților de curs aplicative din primii 2 ani de studii, care formează fundamentul pregătirii inginereşti, precum şi să creeze un HUB de laboratoare didactice pentru „Știința materialelor”.
Urmare a implementării subproiectului GEAR 4.0 More va fi asigurată sporirea calității programelor de studii pentru domeniul general de studiu 071 Inginerie și activități inginerești prin consolidarea dezvoltării competențelor practice în primii 2 ani de studii, care constituie baza forte de pornire în formarea inginerilor pentru ziua de mâine, în contextul digitalizării activităților inginerești și de provocările de mediu.
Ținând cont de domeniul prioritar de implementare au fost formulaţi doi indicatori de rezultat și domenii de implementare, după cum urmează:
- IR 1 – Reproiectarea/revizuirea Curriculumului pentru toate unitățile de curs cu caracter aplicativ planificate în primii 2 ani de studii la domeniul general de studiu Inginerie și activități inginerești în consonanță cu cerințele Industriei 4.0.
- IR 2 – Consolidarea capacităților UTM de predare/instruire și cercetare-dezvoltare prin dotarea laboratoarelor/centrelor științifice, didactice și de transfer tehnologic cu echipament modern de analiză, testare și fabricație a materialelor.
Serviciile de consultanță includ: Instruirea personalului didactic, științifico-didactic și a celui auxialiar-didactic pentru utilizarea în procesul de predare-cercetare a echipamentelor din Laboratoarele Studiul şi Tehnologia Materialelor și Rezistenţa Materialelor.
Acest proces implică:
- Dezvoltarea competențelor tehnico-științifice necesare pentru utilizarea echipamentelor specifice Laboratoarelor de Studiul și Tehnologia Materialelor și de Rezistența Materialelor, în conformitate cu standardele naționale și internaționale de calitate și siguranță.
- Asigurarea unui nivel uniform de pregătire a personalului privind operarea, întreținerea și supravegherea echipamentelor, în vederea desfășurării optime a activităților didactice și de cercetare.
- Promovarea integrării echipamentelor de laborator în procesul educațional prin proiectarea și implementarea unor activități practice, experimentale și aplicative, menite să sprijine formarea profesională a studenților.
- Consolidarea culturii instituționale privind securitatea muncii, prin instruirea personalului în utilizarea responsabilă și sigură a infrastructurii tehnice a laboratoarelor.
- Facilitarea transferului de cunoștințe și bune practici în domeniul utilizării echipamentelor de laborator, prin formarea unor cadre capabile să sprijine activitățile de cercetare aplicată, inovare și colaborare interdisciplinară.
Timpul alocat pentru realizarea sarcinii este de 1 lună.
Termenii de referință (TOR) sunt anexați la prezenta cerere de exprimare a interesului sau pot fi găsiți pe următorul site web: https://utm.md/wp-content/uploads/2025/07/cerere-de-exprimare-a-interesului.-instruirea-personalului-didactic-stiintifico-didactic-si-a-celui-auxialiar-didactic-pentru-utilizarea-in-procesul-de-predare-cercet.pdf sau pot fi obținuți la adresa de mai jos esenia.turchin@adm.utm.md .
Universitatea Tehnică a Moldovei invită consultanții eligibili („Consultanți”) să își exprime interesul pentru prestarea serviciilor de Actualizarea suportului curricular la programul de studii 0710.1 Inginerie și management în Comunicaţii Electronice – 2 discipline.
Consultanții interesați vor expedia informații care să demonstreze că dețin calificarea necesară și experiență relevantă pentru a presta Serviciile de consultanță pentru Actualizarea suportului curricular la programul de studii 0710.1 Inginerie și management în Comunicaţii Electronice – 2 discipline
Consultantul care urmează să fie selectat trebuie să corespundă următoarelor cerințe de calificare:
- Studii superioare la nivelul 8 ISCED, indicând un doctorat sau echivalentul său în unul dintre domenii: Inginerie mecanică sau alte domenii conexe.
- Titluri științifico-didactice de conferențiar universitar sau mai avansat, demonstrând expertiză academică și o carieră solidă în predare.
- Experiență de predare de cel puțin 5 ani în învățământul superior, subliniind implicarea activă în educație la nivel universitar.
- Experiență în elaborarea documentelor curriculare, esențială pentru contribuția la dezvoltarea programelor educaționale și la elaborarea de materiale educaționale interactive, ghiduri de instruire sau suporturi de curs etc.
- Abilități excelente de comunicare și colaborare, esențiale pentru lucrul eficient cu diverse părți interesate.
- Cunoașterea limbii române: abilități excelente de redactare, comunicare și prezentare în limba română.
Se atrage atenția consultanților interesați asupra secțiunii III, punctele 3.14, 3.16 și 3.17 din "Regulamentul privind achizițiile pentru debitorii IPF" iulie 2016, revizuite în noiembrie 2017 și august 2018 ("Regulamentul privind achizițiile publice"), care stabilește politica Băncii Mondiale privind conflictul de interese.
Consultantul va fi selectat în conformitate cu metoda "Selecția competitivă deschisă a consultanților individuali" prevăzută în Regulamentul privind achizițiile.
Informații suplimentare pot fi obținute la adresa de mai jos în timpul orelor de lucru esenia.turchin@adm.utm.md, între orele: 08.00-17.00.
Cererile ar trebui să includă scrisoarea de exprimare a interesului, CV și scrisori de recomandare aferente, dacă există.
Propunerile trebuie să fie expediate la adresa de mai jos (personal, prin poștă, sau prin e-mail) până la data de: 21.07.2025, ora 15:00, (ora locală a Republici Moldova), indicând titlul sarcinii pentru care se aplică (Instruirea personalului didactic, științifico-didactic și a celui auxialiar-didactic pentru utilizarea în procesul de predare-cercetare a echipamentelor din Laboratoarele Studiul şi Tehnologia Materialelor și Rezistenţa Materialelor).
Adresa: or. Chişinău, bd. Ştefan cel Mare, 168, bir. 108 Tel: +373 69668248, 022-23-51-59
E-mail: esenia.turchin@adm.utm.md
I.P. Universitatea Tehnică a Moldovei
Consolidarea pregătirii fundamentale pentru formarea competențelor profesionale în Inginerie, electronică, automatică și robotică, ca răspuns la cerințele Industriei 4.0 (GEAR 4.0 More)
Nr. MD-MOED-6542-ASF-U2-11 din 27.11.2023
Nr. Referinţă: MD-TECHUNI-476645-CS-INDV
TERMENI DE REFERINȚĂ
Consultant individual pentru Instruirea personalului didactic, științifico-didactic și a celui auxialiar-didactic pentru utilizarea în procesul de predare-cercetare a echipamentelor din Laboratoarele Studiul şi Tehnologia Materialelor și Rezistenţa Materialelor
- Informații generale despre proiect
Obiectivul proiectului este de a îmbunătăți orientarea către piața muncii a instituțiilor de învățământ superior selectate și mecanismele de asigurare a calității. Proiectul este organizat în jurul a trei componente și include intervenții sistemice în domeniile calității, finanțării și managementului învățământului superior.
O componentă a PÎSM este Programul de Îmbunătățire a Învățământului Superior (PÎÎS) care urmează să fie implementat de instituțiile de învățământ superior și colegiile pedagogice selectate pentru a răspunde unora dintre cele mai stringente necesități ale acestora în scopul orientării către piața muncii.
Astfel, pentru realizarea obiectivelor PÎÎS, Ministerul a semnat cu Universitatea Tehnică a Moldovei Acordul de subfinanțare a subproiectului Consolidarea pregătirii fundamentale pentru formarea competențelor profesionale în inginerie, electronică, automatică și robotică, ca răspuns la cerințele Industriei 4.0 (GEAR 4.0 More)
Obiectivul general al subproiectului GEAR 4.0 More este de a spori calitatea programelor de studii pentru domeniul general de studiu 071 Inginerie și activități inginerești prin modernizarea curruculumului general al programelor de studii, regândirea strategiei traseului de formare în primii 2 ani de facultate pentru toți studenții programelor de studii din domeniul general de studiu Inginerie și activități inginerești, în vederea consolidării fundamentului necesar pentru pregătirea inginerilor capabili să răspundă la provocările zilei de mâine, în contextul digitalizării activităților inginerești, provocările de mediu și tranziția către Industry 4.0, precum şi crearea unui HAB de laboratoare didactice pentru domeniul Știința materialelor.
Pentru a atinge acest obiectiv, subproiectul propune:
- Revizuirea și actualizarea planurilor de învățământ ale programelor de studii din domeniul 071 Inginerie și activități inginerești, în conformitate cu cerințele pieței muncii și standardele internaționale în contextul Industry 4.0;
- Integrarea tehnologiilor emergente (inteligență artificială, robotică, IoT, simulare și modelare numerică, printare 3D etc.) în conținutul disciplinelor inginerești de bază;
- Formarea cadrelor didactice prin programe de perfecționare orientate spre metode de predare centrate pe student, învățare activă și utilizarea resurselor digitale moderne;
- Promovarea colaborării interinstituționale și cu mediul economic pentru dezvoltarea de proiecte aplicative, stagii de practică și teme de licență/master în parteneriat;
- Formarea specialiștilor competenți, capabili să răspundă provocărilor economice și de mediu actuale, având în vedere cerințele unei economii bazate pe tehnologii avansate și practici sustenabile.
- Creșterea capacității instituționale cu cel puțin 25% pentru a asigura competențele necesare absolvenților, în vederea îmbunătățirii ratei de inserție pe piața muncii.
- Consolidarea capacității de cercetare-dezvoltare a UTM, prin extinderea și îmbunătățirea facilităților de cercetare.
- Obiectivul sarcinii
Obiectivul principal al acestei sarcini constă în contractarea unui consultant care va realiza Instruirea personalului didactic, științifico-didactic și a celui auxialiar-didactic pentru utilizarea în procesul de predare-cercetare a echipamentelor din Laboratoarele Studiul şi Tehnologia Materialelor și Rezistenţa Materialelor, în vederea asigurării unei utilizări corecte, eficiente și în condiții de deplină siguranță a echipamentelor și instalațiilor specifice Laboratoarelor de Studiul și Tehnologia Materialelor și de Rezistența Materialelor, de către personalul didactic, științifico-didactic și auxiliar-didactic, în vederea susținerii procesului educațional și a activităților de cercetare științifică. Prin această instruire se urmărește:
- alinierea competențelor personalului la cerințele tehnice ale infrastructurii moderne a laboratoarelor;
- creșterea calității și relevanței activităților didactice și de cercetare;
- prevenirea riscurilor asociate utilizării necorespunzătoare a echipamentelor;
consolidarea unui mediu educațional sigur și performant.
- Domeniul de aplicare (sarcini și responsabilități):
Pe parcursul realizării contractului, Consultantul va avea următoarele responsabilități:
- Elaborarea agendei de instruire și a materialelor suport;
- Livrarea a trei sesiuni de instruire (câte 4 ore/zi timp de 5 zile consecutive), destinate unui grup de cel puțin 15 participanți;
- Aplicarea metodelor interactive de predare (studiu de caz, lucru în grup, simulări);
- Ghidarea participanților în realizarea unor prototipuri de curriculum cu utilizarea echipamentului.
Aceste sarcini vor contribui la modernizarea și creșterea relevanței programului de studii, asigurând o mai bună pregătire a absolvenților pentru provocările actuale din sector.
- Perioada de realizare a sarcinilor
Realizarea sarcinii este preconizată pentru perioada iunie-iulie 2025
|
Activități, livrabile |
Volum de lucru |
Termen de realizare |
|
Planificarea programului de instruire și elaborarea conținutului de instruire pentru structurarea coerentă a programului de formare în 3 sesiuni de instruire, adaptat nivelului participanților și obiectivelor programului instruirii de scurtă durată, precum și crearea de materiale educaționale clare și aplicabile în contexte reale de cercetare, cu următoarele sarcini: • Analiza profilului participanților și a așteptărilor organizatorilor; • Elaborarea unei agende detaliate a celor 5 zile (teme. obiective, durată per sesiune, formă de livrare - teorie practică); • Identificarea software-ului și platformelor care vor fi utilizate; • Elaborarea prezentări lor teoretice (slide-uri structurate, cu accent pe înțelegerea conceptuală); • Pregătirea seturilor de date reale sau simulate pentru experimente; • Redactarea de fișe de exerciții, mim-proiecte sau studii de caz pentru aplicațiile practice. Crearea unui ghid explicativ pentru utilizarea instrumentelor analizate
Set Livrabile 1: • Agenda completa a instruirii (format Word/PDF) • Lista software/platforme necesare; • Plan de instruire zilnic (cu obiective de învățare); • Prezentări în format digital (PowerPoint sau PDF) • Fișiere de date pentru aplicații practice • Fișe de exerciții / studii de caz • Ghiduri/tutoriale |
10 zile de lucru |
12 zile de la semnarea contractului |
|
Livrarea sesiunilor de instruire, în vederea facilitării procesului de învățare activă, printr-o combinație de prezentări interactive și aplicații practice, cu următoarele sarcini: • Susținerea instruirii timp de 5 zile consecutive, câte 4 ore pe zi, divizată în 3 sesiuni tematice; • Implicarea participanților în activități individuale și de grup; • Asigurarea suportului în timp real în timpul execraților (întrebări, ghidare tehnică); • Coordonarea evaluării informale (întrebări de verificare, reflecție Ia finalul fiecărei zile); • Elaborarea unui raport final care va include: ü Sumarul conținutului predat; ü Evaluarea participării și interacțiunii; ü Provocări întâmpinate; ü Recomandări pentru ediții viitoare. Set Livrabile 2: • Fișă de prezență/participare (semnată sau înregistrată); • Feedback ad-hoc colectat de la participanți; • Copii ale fișierelor de lucru generate in timpul sesiunilor practice (unde e aplicabil); • Raport final de activitate (2-3 pagini); • Exemplare ale feedbackului primit; • Recomandări privind integrarea cursului în programe academice sau de cercetare Agenda instruire 1. Ziua 1 – Sesiunea 1 - Elemente teoretice referitoare la testarea materialelor la tracțiune, compresiune, încovoiere si oboseala (termeni de specialitate, standarde in vigoare). - Prezentarea componentelor echipamentului Instron 8801 si a soft-ului de testare. Realizarea de metode de testare in conformitate cu cerințele standardelor in vigoare. - Aplicații practice/teste utilizând echipamentul Instron 8801. 2. Ziua 2– Sesiunea 1 - Elemente teoretice referitoare la testarea materialelor la impact (termeni de specialitate, standarde in vigoare). - Prezentarea componentelor echipamentului Instron 9050 si a soft-ului de testare. Realizarea de metode de testare in conformitate cu cerințele standardelor in vigoare. - Aplicații practice/teste utilizând echipamentul Instron 9050. 3. Ziua 3– Sesiunea 2 - Aspecte teoretice referitoare la pregătirea probelor pentru analiza metalografica. - Prezentarea echipamentelor pentru pregătire metalografica: debitare – Buehler AbrasiMet M; înglobare – SimpliMet 4000; șlefuire – EcoMet 30. - Aplicații practice/teste utilizând echipamentele de mai sus. Realizarea unei probe metalografice de la debitare până la șlefuire. 4. Ziua 4– Sesiunea 3 - Aspecte teoretice referitoare la determinarea durității materialelor si a analizei microscopice. - Prezentarea durimetrelor Buehler Wilson R574, Buehler Wilson BH3000, Buehler Wilson VH3100 si a microscopului Nikon Eclipse MA200. Realizarea de metode de analiza in conformitate cu cerințele standardelor in vigoare. - Aplicații practice/teste utilizând echipamentele de mai sus. 5. Ziua 5– Sesiunea 3 - Descrierea si prezentarea funcționarii spectrometrelor Hitachi X-Met 8000 Optimum și Foundry Master Smart. - Descrierea si prezentare funcționării cuptoarelor Nabertherm N 87/H si MHS 17. - Aplicații practice/teste utilizând echipamentele de mai sus. Note: - Partea teoretică va consta din prezentări/slide-uri Power Point sau PDF. - Partea practică se va desfășura la fiecare echipament în parte.
|
5 zile de lucru |
19 zile de la semnarea contractului |
|
NUMĂR TOTAL DE ZILE ESTIMATE |
15 zile de lucru |
- Cerințele de calificare și baza de evaluare (criterii de evaluare)
Experiență generală (50 p.):
- Studii superioare la nivelul 8 ISCED, indicând un doctorat sau echivalentul său în unul dintre domenii: Inginerie mecanică sau alte domenii conexe.
- Titluri științifico-didactice de cel puțin conferențiar universitar.
- Experiență de predare în învățământul superior de cel puțin 5 ani, pentru a demonstra implicarea activă în educația universitară.
- Experiență de cel puțin 5 ani în elaborarea documentelor curriculare și de materiale educaționale interactive, ghiduri de instruire sau suporturi de curs etc.
Corespunderea cu sarcinile proiectului (40 p.):
- Cunoștințe avansate în domeniul ingineriei;
- Experiență în elaborarea documentelor curriculare pentru programele de studii în învățământul superior tehnic.
Limbă și experiență (10 p.):
- Posedarea limbii române cel puțin cel puțin la nivel C1.
- Abilități excelente de comunicare și colaborare, cu capacitatea de a lucra eficient cu diferite părți interesate.
- Cerințe de raportare și aranjamente instituționale
Consultantul va raporta către șeful departamentului de profil sau persoana desemnată de acesta. Materialele elaborate vor fi analizate și aprobate la departamentul de profil. În cazul recomandărilor sau obiecțiilor din partea membrilor departamentului, consultantul va ajusta/argumenta conținutul materialelor prezentate.
Aranjamente instituționale:
Angajatorul va pune la dispoziția consultantului accesul la planurile de învățământ, regulamentele UTM și alte documente necesare pentru realizarea sarcinii.
- Declarație de confidențialitate
Toate datele și informațiile primite în scopul realizării prezentei sarcini trebuie tratate în mod confidențial și urmează să fie utilizate numai în legătură cu executarea acestor Termeni de referință.
Toate drepturile de proprietate intelectuală, care decurg din executarea acestor Termeni de referință, sunt atribuite Universității Tehnice a Moldovei. Conținutul materialelor scrise obținute și utilizate pe parcursul realizării prezentei sarcini nu poate fi divulgat nici unei terțe părți fără autorizația scrisă prealabilă exprimată a Universității Tehnice a Moldovei.
- Eligibilitate
Consultantul va trebui să fie eligibil conform Regulamentului privind achizițiile pentru debitorii IPF din iulie 2016, revizuit în noiembrie 2017 și august 2018 (https://www.worldbank.org/en/projects- operations/products-and-services/brief/procurement-new-framework).
- A.O. ”Cimișlienii de pretutindeni” anunță selectarea unui/unei expert/e în domeniul social
- OEAPM-Request for Expressions of Interest - Environmental & Social Specialist
- Caiet de sarcini pentru selectarea unui expert/companie pentru alinierea cadrului național la acquis-ul european în domeniul economiei sociale și a antreprenoriatului social
- Strategic ESG Analyst, Short-Term (NPSA-9), Green Transition Project - UNDP Moldova
- Repetat: AO Asociația pentru Abilitarea Copilului și Familiei ”AVE Copiii” angajează Specialist în protecția copilului
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md








