Termeni de referință pentru selectarea unui/ unei Consultant/ Consultante cu experiență în realizarea unui studiu cu privire la programele de reabilitare și reeducare a adolescenților/ tinerilor deținuți în P10, precum și a minorelor și mamelor cu copii
AO Asociația pentru Abilitarea Copilului și Familiei AVE Copiii (în continuare AO AVE Copiii) este o organizație neguvernamentală, apolitică, non profit care are drept scop promovarea și respectarea drepturilor copilului în Republica Moldova. AO AVE Copiii oferă asistență socială, educațională și acces la servicii (sociale, educaționale, medicale, psihologice etc.) celor mai vulnerabili copii și tineri, în special separați de părinți, victime ale violenței de orice gen și în orice mediu, în contact cu sistemul de justiție, precum și capacitează resursa umană din domeniul protecției copilului.
Cu sprijinul partenerilor săi, AO „AVE Copiii” contribuie la școlarizarea și reabilitarea adolescenților și tinerilor deținuți în Penitenciarul nr. 10 (P10). Această experiență, acumulată pe parcursul a peste șapte ani, a evidențiat un șir de provocări legate de reintegrarea socio-comunitară a tinerilor după ispășirea pedepsei. Pentru abordarea acestor provocări prin acțiuni eficiente și sustenabile, AO „AVE Copiii” intenționează să realizeze un studiu privind programele de reabilitare și reeducare a adolescenților/ tinerilor care își ispășesc pedeapsa în P10, precum și a minorelor și mamelor cu copii deținute în P7, inclusiv activitățile de pregătire către eliberare și cele de integrare familială. Concluziile și recomandările studiului vor servi pentru planificarea acțiunilor viitoare în acest domeniu.
Obiectivul acestor Termeni de Referință: Selectarea a doi/ două Consultanți/ Consultante, inclusiv unul/ una național(ă), iar altul/ alta – internațional(ă) cu experiență în realizarea de studii/ cercetări privind situația copiilor/ tinerilor/ femeilor în contact cu sistemul de justiție.
Scopul serviciilor de consultanță
Studiul privind programele de reabilitare și reeducare a adolescenților/ tinerilor deținuți în P10, precum și a minorelor și mamelor cu copii deținute în P7, va oferi informații structurate despre:
- Programele existente și gradul lor de adaptare la necesitățile copiilor, tinerilor și mamelor cu copii aflați în detenție;
- Condițiile și oportunitățile de pregătire pentru eliberare și reintegrare socială;
- Alte aspecte relevante constatate în procesul de analiză.
De asemenea, studiul va evidenția nevoile copiilor/ tinerilor/ mamelor cu copii aflați în detenție, ale membrilor familiilor acestora și ale specialiștilor din sistemul penitenciar.
Alte aspecte considerate vor include (lista nu este una exhaustivă):
- Profilul copiilor/ tinerilor/ mamelor cu copii aflați/ aflate în detenție: vârstă, gen, rural/ urban, nivel de studii, statut de protecție a copilului, situație familială etc.;
- Abilități de viață necesare pentru integrarea socială a copiilor/ tinerilor/ mamelor cu copii la ieșire din detenție;
- Accesul copiilor/ tinerilor/ mamelor cu copii ieșiți din locuri de detenție, la servicii și prestații sociale, studii profesionale etc.
- Asigurarea standardelor de creștere și dezvoltare a copiilor de vîrstă fragedă (sub 3 ani) aflați în penitenciar împreună cu mamele lor.
Studiul va fi elaborat în limba engleză și tradus, ulterior, în română. Studiul va fi redat într-un format concis de maxim 30 de pagini (fără anexe) și într-un limbaj profesionist și ușor asimilabil.
Structura Studiului:
Introducere
Contextualizarea studiului
Constatări și Concluzii
Descrierea problemelor și provocărilor reieșind din metodologia aplicată.
Recomandări
Recomandări cheie cu privire la concluziile studiului.
Anexe
Metodologia și instrumentele de colectare a datelor.
Altele considerate importante.
Termene și Livrabile: Consultanții/ Consultantele vor oferi livrabilele conform celor indicate mai jos:
Nr |
Livrabil |
Termene |
1 |
Metodologia studiului și instrumentele pentru colectarea datelor (Livrabil nr.1) |
2 zile de la semnarea Contractului, inclusiv 1 zi consultanță națională și 1 zi - internațională *19 martie 2025 |
2 |
Analiza informațiilor existente (literatură, rapoarte, date statistice, la nivel național și internațional etc.) (Livrabil nr.2) |
4 zile, inclusiv 2 zile consultanță națională și 2 zile - internațională *25 martie 2025 |
3 |
Constatările rezultate din procesul de colectare a datelor (Livrabil nr.3) |
9 zile, inclusiv 6 zile consultanță națională și 3 zile - internațională *08 aprilie 2025 |
4 |
Concluzii și recomandări (Livrabil nr.4) |
5 zile, inclusiv 3 zile consultanță națională și 2 zile - internațională *15 aprilie 2025 |
5 |
Facilitarea evenimentului de prezentare și validare a studiului (Livrabil nr.5) Notițe de la eveniment (Livrabil nr.6) |
2 zile, inclusiv 1 zi consultanță națională și 1 zi - internațională *16 aprilie 2025 *17 aprilie 2025 |
6 |
Versiunea finală a studiului (Livrabil nr.7) |
3 zile, inclusiv 2 zile consultanță națională și 1 zi - internațională *24 aprilie 2025 |
Total zile de muncă |
25 de zile |
* dar nu mai târziu de
Interval de timp pentru livrarea consultanței: 19.03.2025 - 24.04.2025
Termene de plată:
25% după validarea Livrabilului nr.1;
75% după validarea Livrabilului nr.7.
Condiții de eligibilitate pentru consultanță:
Vor fi considerate oferte depuse de Consultanți individuali.
Profilul Consultantului/ Consultantei național(e)/ internațional(e)
Consultantul național trebuie să aibă:
- Experiență relevantă în realizarea de studii și cercetări privind situația copiilor, tinerilor și femeilor în contact cu sistemul de justiție;
- Cunoștințe profunde a legislației și a politicilor naționale în domeniul protecției copilului și a justiției juvenile;
- Expertiză în metodologii de cercetare, inclusiv colectarea și analiza datelor;
- Abilități excelente de redactare și prezentare a rezultatelor cercetării;
- Capacitatea de a lucra în echipă și de a colabora cu autoritățile și organizațiile relevante.
Consultantul internațional trebuie să aibă:
- Experiență semnificativă în domeniul justiției juvenile, în special în dezvoltarea și evaluarea programelor de reabilitare și reintegrare socială;
- Cunoașterea standardelor internaționale privind protecția drepturilor copilului în sistemul penitenciar;
- Experiență anterioară în colaborarea cu organizații internaționale, instituții publice și societatea civilă;
- Capacitatea de a oferi recomandări strategice bazate pe bune practici internaționale;
- Excelente abilități analitice și de sinteză pentru elaborarea unui raport de înaltă calitate.
Dosarul de participare la concurs (în continuare Dosarul) va conține Oferta tehnică, conform Anexei 1 și anexele aferente acesteia, precum și Oferta financiară, conform Anexei 2.
Dosarul va fi expediat la office@avecopiii.md cu indicare la tema mesajului "Studiu programe de reabilitare și reeducare în penitenciare”.
Termen limită de depunere a dosarelor: până la identificarea candidaților potriviți.
Condiții de acceptare a dosarelor de participare la concurs:
Pentru asigurarea condițiilor egale de participare la concurs, AO AVE Copiii va accepta doar dosarele care vor fi prezentate conform acestor Termeni de referință.
Toate dosarele incomplete, precum și cele trimise în afara termenului, vor fi respinse fără explicații.
Criterii de evaluare a dosarelor de participare la concurs:
Criteriile aplicate pentru evaluarea dosarelor acceptate în acest concurs sunt următoarele:
Nr |
Criterii de evaluare a Consultantului(ei) național(e) |
% |
1 |
Experiență |
15 |
2 |
Cunoștințe |
10 |
3 |
Expertiză în metodologii de cercetare, inclusiv colectarea și analiza datelor |
10 |
4 |
Abilități excelente de redactare și prezentare a rezultatelor cercetării |
5 |
5 |
Capacitatea de a lucra în echipă și de a colabora cu autoritățile și organizațiile relevante |
5 |
6 |
Disponibilitate imediată de oferire a serviciilor de consultanță |
5 |
7 |
Oferta financiară |
50 |
TOTAL |
100 |
Nr |
Criterii de evaluare a Consultantului(ei) internațional(e) |
% |
1 |
Experiență |
15 |
2 |
Cunoștințe |
10 |
3 |
Experiență anterioară în colaborarea cu organizații internaționale, instituții publice și societatea civilă |
10 |
4 |
Capacitatea de a oferi recomandări strategice bazate pe bune practici internaționale |
5 |
5 |
Excelente abilități analitice și de sinteză pentru elaborarea unui raport de înaltă calitate |
5 |
6 |
Disponibilitate imediată de oferire a serviciilor de consultanță |
5 |
7 |
Oferta financiară |
50 |
TOTAL |
100 |
Pentru informații suplimentare puteți apela următorul număr de telefon +373 (0) 60 65 57 73.
AO AVE Copiii promovează incluziunea și nu acceptă comportamente discriminatorii sau acte de corupție sub orice formă.