Termen extins: Achiziția serviciilor de evaluare a capacităților și necesităților instituționale și tehnice pentru ÎMM-uri și ODA în domeniul eficienței energetice
Servicii: de evaluare a capacităților și necesităților instituționale și tehnice pentru ÎMM-uri și ODA în domeniul eficienței energetice
Organizație: Solidarity Fund PL în Moldova
Tipul contractului: Contract de prestări servicii
Durata contractului: aproximativ 12 săptămâni în termen de 3 luni
Termenul limită de depunere a dosarelor: 15/10/2024, ora 12:00
Context: Solidarity Fund PL în Moldova este Sucursala din Chișinău a Fundacja Solidarności Międzynarodowej, Varșovia, fundație de stat, gestionată și co-finanțată de Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Polone, creată pentru a contribui la dezvoltarea țărilor din vecinătate. În 2023, Solidarity Fund PL a finalizat cu succes procesul de obținere a certificării UE „Pillar Assessment”, alăturându-se grupului de entități cu capacități mai mari de accesare a fondurilor europene.
Despre activitatea Solidarity Fund PL în Moldova puteți afla mai multe aici.
În baza negocierilor purtate între Republica Moldova și Republica Polonă, la 28.12.2023 Parlamentul Republicii Moldova a ratificat Acordul de împrumut dintre Guvernul Republicii Moldova și Bank Gospodarstwa Krajowego din Polonia (BGK) pentru susținerea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, prin intermediul instituției publice „Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului” (ODA), semnat la Chișinău la 19 decembrie 2023.
În perioada următoare, ODA va anunța lansarea și implementarea Produsului de Finanțare „FACEM Investiții BGK”, instrument de susținere a accesului la finanțare. Obiectivul principal al produsului de finanțare este stimularea creșterii economiei naționale prin oferirea ÎMM-urilor a resurselor financiare, în condiții avantajoase, pentru finanțarea proiectelor investiționale ce țin de eficiența energetică, tranziția energetică și măsuri de adaptare la schimbările climatice.
Începând cu luna septembrie, Solidarity Fund PL în Moldova în parteneriat cu ODA va implementa Proiectul „Sprijin pentru sectorul ÎMM-urilor din Republica Moldova - Asistență Tehnică pentru accesul la credite”, finanțat de către Comisia Europeană și gestionat de către BGK.
În Republica Moldova, ÎMM reprezintă aproximativ 98% din totalul agenților economici, având un impact semnificativ asupra economiei naționale prin generarea de locuri de muncă și contribuția la PIB. Cu toate acestea, ÎMM-urile se confruntă cu numeroase provocări, în special în accesarea resurselor financiare necesare pentru dezvoltarea și modernizarea operațiunilor lor. Dificultățile în obținerea de credite, în special cu dobândă redusă, limitează capacitatea acestor întreprinderi de a investi în tehnologiile necesare pentru îmbunătățirea eficienței energetice și adaptarea la cerințele pieței.
În acest context, este esențială realizarea unui exercițiu de evaluare a capacităților și necesităților instituționale și de management (tehnice) pentru a identifica gradul de familiarizare al ÎMM-urilor cu procesul de aplicare pentru credite avantajoase, asigurându-se că acestea înțeleg cerințele și beneficiază de asistența necesară pentru a naviga cu succes în procesul de obținere a finanțării, în particular în cadrul produsului de finanțare ”FACEM Investiții BGK”, care oferă credite cu dobândă redusă.
De asemenea, evaluarea capacităților și a necesităților instituționale și tehnice va avea un rol central în identificarea lacunelor existente în cadrul ODA, cu un accent special pe capacitatea instituției de a gestiona produsele de finanțare dedicate ÎMM-urilor în domeniul eficienței energetice și a energiei regenerabile, inclusiv monitorizarea și controlul calității suportului acordat (conform cadrului de asistență tehnică). Această evaluare va permite ODA să optimizeze capacitățile și mecanismele de intervenție pentru a răspunde în mod eficient nevoilor ÎMM-urilor și pentru a implementa soluții financiare durabile și adaptate sectorului.
Ca parte a Proiectului, Solidarity Fund PL în Moldova va realiza un studiu cuprinzător pentru a evalua capacitățile instituționale și de management ale sectorului ÎMM și ale ODA/FACEM, cu accent pe gestionarea și implementarea investițiilor în domeniul eficienței energetice și a energiei regenerabile, precum și creșterea accesului la servicii și produse de finanțare pentru a sprijini aceste investiții. Rezultatele acestui studiu vor sta la baza elaborării unui plan de consolidare a capacităților, care să sprijine ÎMM-urile și ODA în atingerea obiectivelor proiectului, precum și definirea programelor tematice de formare și dezvoltarea unor noi inițiative care să răspundă eficient nevoilor identificate.
Solidarity Fund PL în Moldova, Vă invită să depuneți o ofertă pentru prestarea serviciilor de evaluare a capacităților și a necesităților instituționale și tehnice a sectorului ÎMM din Republica Moldova și ODA/FACEM în domeniul eficienței energetice, tranziția energetică și măsuri de adaptare la schimbările climatice în cadrul Proiectului de Asistență Tehnică a Produsului de Finanțare ”FACEM Investiții BGK”.
Cadrul legal existent:
- Legea nr. 179/2016 privind întreprinderile mici și mijlocii
- Legea nr. 10/2016 privind eficiența energetică
- Legea nr. 107/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile
- Strategia Națională în Domeniul Eficienței Energetice 2020-2030
- Planul Național de Acțiune pentru Eficiența Energetică 2021-2030
- Strategia Națională pentru Dezvoltarea ÎMM-urilor 2022-2030
- Programul Național pentru Sprijinirea ÎMM-urilor
- Regulamente privind certificarea energiei și auditurile energetice
- Principiile de Mediu, Sociale și de Guvernanță (ESG)
- Regulamente pentru acordarea de subvenții și granturi pentru ÎMM-uri
- Regulamente privind accesul ÎMM-urilor la fonduri de garantare și scheme de sprijin
Descrierea achiziției
Efectuarea unei evaluări a necesităților instituționale și tehnice ale sectorului ÎMM din Republica Moldova și ale ODA/FACEM în domeniul eficienței energetice, tranziția energetică și măsuri de adaptare la schimbările climatice, pentru a obține o imagine de ansamblu asupra performanței lor instituționale, identificând și analizând punctele forte, inclusiv vulnerabilitățile și elementele critice în modul în care acestea operează.
Obiective:
O1: Evaluarea capacităților tehnice ale ÎMM-urilor din Republica Moldova în ceea ce privește accesarea și utilizarea creditelor pentru proiecte de eficiență energetică.
O2: Identificarea lacunelor și necesităților existente în capacitățile ÎMM-urilor, în contextul accesării și utilizării produselor de finanțare.
O3: Evaluarea capacităților instituționale și de management ale ODA/FACEM în sprijinirea ÎMM-urilor în accesarea creditelor pentru proiecte de eficiență energetică.
O4: Identificarea lacunelor și necesităților existente în capacitățile ODA/FACEM, în contextul facilitării accesului ÎMM-urilor la produse de finanțare.
O5: Elaborarea de recomandări specifice pentru dezvoltarea unor inițiative eficiente care să consolideze capacitățile ÎMM-urilor și ale ODA/FACEM, ca instituție sectorială de suport, răspunzând direct nevoilor și lacunelor identificate în analiza anterioară.
Rezultate scontate:
- Analiza detaliată a capacităților sectorului ÎMM din Republica Moldova și a funcționării curente a ODA/FACEM în contextul accesării finanțărilor pentru proiecte de eficiență energetică. Evaluarea va include concluzii și recomandări pentru îmbunătățirea performanței instituționale și de management, identificând punctele forte, punctele slabe, necesitățile și provocările comune și specifice, pentru a facilita un mediu de afaceri favorabil și accesibil.
- Elaborarea unui raport de sinteză bazat pe analiza nevoilor de capacitare, care va oferi o imagine de ansamblu asupra capacităților sectorului ÎMM în accesarea creditelor pentru eficiență energetică și a performanței instituționale a ODA/FACEM. Acest raport va fundamenta dezvoltarea unui program integrat de consolidare a capacităților, inclusiv instruiri tematice și mecanisme de suport în cadrul proiectului de asistență tehnică.
- Dezvoltarea unui cadru de colaborare (model minim viabil- Technical Assistance Framework, în continuare TAF) pentru funcționarea instituțională a ODA/FACEM și a sectorului ÎMM, inclusiv propunerea unui mecanism sistemic de evaluare și îmbunătățire continuă a capacităților. Acest cadru va integra asistența tehnică oferită de Solidarity Fund PL în Moldova pe parcursul a 2 ani și va pregăti ODA să mențină și să extindă acest suport tehnic și după finalizarea proiectului.
- Organizarea unui atelier de lucru pentru prezentarea finală a rezultatelor evaluării capacităților și necesităților sectorului ÎMM și ODA/FACEM și a programului de consolidare a capacităților. Atelierul va facilita schimbul de idei și feedback-ul direct din partea părților interesate, asigurând o aliniere comună asupra pașilor următori.
Livrabile scontate:
- Un plan detaliat al activităților, un calendar asociat și o metodologie propusă;
- Raportul intermediar (Inception Report) privind analiza preliminară a capacităților și necesităților sectorului ÎMM și ale ODA/FACEM în domeniul eficienței energetice, inclusiv raportul de sinteză cu primele recomandări, concluzii, optimizări necesare;
- Programul integrat de consolidare a capacităților, inclusiv modulele tematice specifice și cadrul de monitorizare și evaluare a progresului implementării acestora;
- Modelul cadrului de colaborare pentru implementarea proiectului de asistență tehnică (Technical Assistance Framework – TAF sub forma unui model minim viabil, inclusiv implicarea actorilor instituționali relevanți și un mecanism de monitorizare a progresului și colaborării în cadrul asistenței tehnice);
- Organizarea unui atelier de lucru dedicat prezentării rezultatelor finale ale evaluării necesităților și capacităților ODA/FACEM și a sectorului ÎMM în domeniul eficienței energetice, precum și a programului de consolidare a capacităților propus;
- Raportul final, care va reflecta rezultatele finale ale întregului proces de evaluare, recomandările și concluziile finale, optimizările necesare și implementarea programului de consolidare a capacităților, luând în considerare feedbackul și aprobările obținute în urma raportului de inițiere și a atelierului de lucru.
Raportul de evaluare a necesităților ODA/FACEM și a sectorului ÎMM din Republica Moldova, împreună cu programul de capacitare reprezintă livrabile esențiale ale proiectului de asistență tehnică, și au scopul de a asigura suport adaptat și personalizat beneficiarilor. Adițional, aceste livrabile vor facilita atragerea de fonduri externe și vor sprijini implementarea eficientă a soluțiilor propuse.
Materialele produse în cadrul contractului de servicii vor fi livrate în format electronic (Word, Power Point și/sau PDF). În plus, furnizorul va oferi o listă cu sursele de informare și documentația utilizată în procesul de elaborare a materialelor. Plata se va face în tranșe, iar graficul plăților va fi stabilit la semnarea contractului de prestări servicii.
Consultare și raportare:
Prestatorul de servicii va consulta și raporta către Solidarity Fund PL în Moldova. Implicarea altor părți relevante va fi determinată pe parcursul realizării sarcinii, în colaborare cu Solidarity Fund PL în Moldova.
Ofertanți eligibili:
- Entitate juridică sau consorțiu de entități juridice și/sau persoane fizice (înregistrate în Republica Moldova și/sau în Uniunea Europeană), cu expertiză multidisciplinară în domeniile relevante pentru sarcinile descrise. Consorțiul poate include atât experți naționali, cât și internaționali, cu roluri și responsabilități clar distribuite.
- Experiență demonstrată în ultimii 3 ani în efectuarea de analize, studii și evaluări în domeniul dezvoltării instituționale, antreprenoriale și eficienței energetice.
- Echipă de experți multidisciplinară cu studii și/sau experiență dovedită în domenii precum: economie, finanțe și bănci, statistică, drept, management organizațional sau alte domenii conexe (de ex. tehnologie sustenabilă, eficiență energetică, tranziția energetică și măsuri de adaptare la schimbările climatice). Echipa trebuie să aibă capacitatea de a coordona și implementa o abordare integrată.
- Experiență demonstrată în elaborarea a cel puțin unui document de politică, studiu, evaluare sau strategie similar cu cel descris în termenii de referință, în ultimii 3 ani.
- Competențe și abilități suplimentare: responsabilitate și punctualitate, capacitatea de a respecta termenele limită stricte, abilități excelente de comunicare și redactare în limbile română, rusă, engleză.
Ofertanți neeligibili:
- nu și-au îndeplinit obligațiile în raporturile contractuale anterioare cu Solidarity Fund PL în Moldova;
- au relații de colaborare activă cu Solidarity Fund PL în Moldova și/sau contract în derulare pentru același tip de serviciu sau serviciu similar;
- subiecții, care figurează în listele guvernamentale de sancțiuni ale UE și Poloniei.
Termenul estimativ de executare a comenzii:
Nr. ord. |
Activitate/livrabil |
Termen limită |
1. |
Plan detaliat al activităților, un calendar asociat și o metodologie propusă |
Max. 1 săptămână de la data semnării contractului |
2. |
Raport intermediar (Inception Report) privind analiza preliminară a capacităților și necesităților sectorului ÎMM și ale ODA/FACEM în domeniul eficienței energetice, inclusiv raportul de sinteză cu primele recomandări, concluzii, optimizări necesare |
Max. 3 săptămâni de la data validării livrabilului nr. 1 |
3. |
Program integrat de consolidare a capacităților, inclusiv modulele tematice specifice și cadrul de monitorizare și evaluare a progresului implementării acestora |
Max. 3 săptămâni de la data validării livrabilului nr. 2 |
4. |
Modelul cadrului de colaborare pentru implementarea proiectului de asistență tehnică (Technical Assistance Framework – TAF, sub forma unui model minim viabil, inclusiv implicarea actorilor instituționali relevanți și un mecanism de monitorizare a progresului și colaborării în cadrul asistenței tehnice) |
Max. 2 săptămâni de la data validării livrabilului nr. 3 |
5. |
Atelier de lucru dedicat prezentării rezultatelor finale ale evaluării necesităților și capacităților ODA/FACEM și a sectorului ÎMM în domeniul eficienței energetice, precum și a programului de consolidare a capacităților propus |
Max. 1 săptămână de la data validării livrabilului nr. 4 |
6. |
Aprobarea finală a raportului (ajustări finale, integrarea feedback-ului și completarea eventualelor documentații adiționale necesare pentru încheierea serviciilor prestate) |
2 săptămâni de la validarea livrabilului nr. 5 |
Dosarul va conține următoarele documente (pentru persoana juridică/consorțiu de entități juridice/experți):
- CV-urile detaliate ale tuturor membrilor de echipă1, ce urmează a fi antrenați în activitatea vizată, diplome și certificări relevante, descrierea competențelor fiecărui membru al echipei, precum și distribuția clară a rolurilor și responsabilităților fiecărui expert;
- portofoliul companiei/consorțiului: lista analizelor/studiilor/evaluărilor sau a altor documente strategice similare elaborate în ultimii 3 ani, inclusiv descrierea activităților relevante și a contribuției fiecărui expert;
- oferta de preț per serviciu prestat, în MDL, personalizată și care va include:
- prețul fix, cu indicarea sumei fără TVA și mențiunea dacă este sau nu plătitor de TVA,
- datele de contact (companie, adresa de e-mail, datele persoanelor de contact, numărul de telefon);
- licență/autorizație de funcționare;
- extras din registrul de stat cu termenul de cel mult 2 ani de la data eliberării acestuia,
- certificat privind lipsa datoriilor față de bugetul național la data depunerii dosarului;
- metodologia propusă pentru realizarea sarcinilor, inclusiv un plan detaliat de acțiuni și termeni provizorii de realizare (metodologia trebuie să reflecte abordarea interdisciplinară și modul de coordonare între membrii echipei);
- referințe (vă rugăm să indicați contactele a min. 3 beneficiari ai unor servicii similare din ultimii 3 ani).
Criteriile de evaluare:
Dosarele sunt evaluate în conformitate cu criteriile de evaluare reflectate în Formularul de evaluare care poate fi accesat aici.
Procedura de evaluare:
Dosarele sunt evaluate prin metoda individuală de către membrii comisiei de evaluare după care, rezultatele individuale sunt comasate și este determinat punctajul mediu obținut per dosar.
După evaluarea dosarelor, comisia de evaluare poate decide desfășurarea etapei de interviu cu ofertantul/ții pre-selectați la etapa anterioară pentru a identifica cel mai potrivit ofertant pentru prestarea serviciului. La etapa de interviu, comisia de evaluare poate solicita negocierea ofertei de preț, documente adiționale relevante, dacă consideră necesar.
După finalizarea etapele de selectare, toți ofertanții vor fi informați despre rezultatele achiziției.
Excluderea ofertanților din procesul de achiziție:
- Ofertanții sunt excluși din procedura de achiziție dacă a fost pronunțată o hotărâre judecătorească definitivă sau un act administrativ împotriva persoanei fizice, entității sau persoanei care o reprezintă, deține putere de control/decizie, sau împotriva oricărui membru al executivului, organelor de conducere/supraveghere din oricare dintre următoarele motive:
- proceduri de faliment, insolvență sau lichidare;
- încălcarea obligațiilor privind plata impozitelor sau a contribuțiilor la asigurările sociale;
- comiterea unor abateri profesionale grave, inclusiv declarații false;
- fraudă;
- corupție;
- o acțiune asociată cu o organizație criminală;
- spălarea banilor și finanțarea terorismului;
- infracțiune de terorism sau infracțiuni legate de activități teroriste;
- exploatarea prin muncă a copiilor sau orice altă infracțiune legată de traficul de persoane;
- înființarea și îndeplinirea funcției de firmă-paravan;
- înființarea unei companii de acoperire;
- utilizarea sau participarea la discriminare sau hărțuire, inclusiv hărțuire sexuală. Excluderea poate apărea și în cazul în care nu există o hotărâre judecătorească definitivă sau un act administrativ în cauză și a fost dovedită prin mijloace disponibile Solidarity Fund PL în Moldova sau a partenerilor de dezvoltare.
- Ofertantul se exclude din procedura de achiziție dacă conform legislației Republicii Moldova, Republicii Poloneze, Uniunii Europene, internaționale, sau țării donatorului se aplică restricții în privința entității sau persoanei care o reprezintă, deține putere de control/decizie, sau împotriva oricărui membru al executivului, organelor de conducere/supraveghere.
- Ofertantul se exclude din procedura de achiziție dacă dosarul este incomplet sau expediat după termenul limită.
- Solidarity Fund PL în Moldova își rezervă dreptul de a nu se limita la criteriile de excludere din procedura de achiziției, menționate mai sus.
Dosarul trebuie trimis pe adresa de email: procurements@solidarityfund.md, cu titlu „Oferta-Servicii evaluare necesități ÎMM și ODA”.
NB! Întrebările referitoare la achiziție pot fi expediate pe adresa de email: procurements@solidarityfund.md, nu mai târziu decât cu 5 zile înainte de expirarea termenului de depunere a dosarului.
Răspunsurile vor fi publicate la categoria Q&A, cu 3 zile înainte de expirarea termenului de depunere a dosarului.
* Ofertantul are dreptul de a stabili de sine stătător limitele confidențialității datelor furnizate și de a menționa care din documentele anexate la ofertă sunt confidențiale.
** Datele cu caracter personal vor fi prelucrate de Solidarity Fund PL în Moldova în scopul desfășurării procesului de achiziții, în conformitate cu prevederile legislației în vigoare și regulilor interne. Furnizarea datelor cu caracter personal se efectuează în mod voluntar. Refuzul furnizării datelor duce la imposibilitatea încheierii contractului cu Solidarity Fund PL în Moldova. Persoanele fizice au dreptul de a obține informații cu privire la scopul, domeniul de aplicare și modul de prelucrare a datelor cu caracter personal, dreptul de acces la datele sale cu caracter personal, la portabilitatea și rectificarea acestora. Datele cu caracter personal pot fi transmise donatorilor, auditorilor, organelor de stat, inclusiv celor publice de drept, avocaților – în scopul controlului Solidarity Fund PL în Moldova, protecției drepturilor, rezolvării litigiilor. Datele cu caracter personal nu vor fi transmise altor părți terțe fără acordul prealabil al ofertantului. Orice întrebări privind datele cu caracter personal pot fi direcționate către Solidarity Fund PL în Moldova prin poșta electronica info@solidarityfund.md.
*** În scopul transparenței procesului de achiziție rezultatele licitației cu informația privind prestatorul selectat (denumirea/numele, prenumele, serviciul prestat, prețul, perioada) vor fi publicate pe pagina web a Solidarity Fund PL în Moldova. Participarea la licitație prin expedierea documentelor semnifică acceptarea publicării rezultatelor apelului de achiziției, cu excepția informațiilor marcate drept confidențiale.
**** Solidarity Fund PL în Moldova își rezervă dreptul să anuleze procesul de achiziție în orice moment fără careva obligații față de ofertanți.