APEL către Preşedintele Federaţiei Ruse, dl Medvedev şi Preşedintele Ucrainei, dl Ianukovici
Ţinînd cont de faptul că la 17 şi 18 mai 2010 a fost anunţată o întâlnire oficială a Preşedintelui Ucrainei, Victor Ianucovici şi cel al Federaţiei Ruse, Dmitri Medvedev;
Avînd în vedere faptul că atât Ucraina cît şi Federaţia Rusă au calitatea de state-garant în procesul de reglementare a problemei transnistrene, în virtutea căruia joaca un rol important în formatul şi mecanismul de negocieri şi menţinere a păcii;
Pornind de la faptul că ambele State, pe de o parte, recunosc independenţa, suveranitatea şi integritatea Republicii Moldova şi condamnă separatismul în toate formele sale, pe de altă parte;
Luând act de intenţia celor 2 preşedinţi de a aborda problema transnistreană în discuţiile lor directe şi oficiale;
Fiind îngrijoraţi de situaţia DREPTURILOR OMULUI în regiunea transnistreană a Republicii Moldova şi lipsa unui MECANISM legal şi eficient de apărare şi protejare a persoanelor (cca.400 000 cetăţeni ai RM, dintre care inclusiv cca.150 mii şi cetăţeni ai Federaţiei Ruse şi cca.100 mii şi cetăţeni ai Ucrainei),
Reamintind ca formatul de negocieri 5 plus 2 este unicul format international recunoscut, în cadrul căruia pot fi luate decizii politice referitor la soluţionarea conflictului,
Asociaţia Promo-LEX îndeamnă autorităţile Federaţiei Ruse şi ale Ucrainei
- să contribuie, alături de autorităţile constituţionale ale Republicii Moldova, la soluţionarea fiecărui caz de încălcare a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului în teritoriul controlat de administraţia de la Tiraspol;
- să respecte principiile şi normele dreptului internaţional, coordonând cu autorităţile constituţionale ale Republicii Moldova toate acţiunile ce se referă la relaţia Federaţiei Ruse şi/sau a Ucrainei cu administraţia de la Tiraspol;
- să ofere şi să distribuie ajutor umanitar sau financiar populaţiei din regiune în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare ale statelor ce oferă şi primesc respectivul ajutor
- să condiţioneze suportul financiar oferit administraţiei de la Tiraspol cu necesitatea respectării drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale în teritoriul aflat în afara controlului autorităţilor constituţionale;
- să contribuie, alături de autorităţile constituţionale ale Republicii Moldova, la identificarea şi crearea unor mecanisme juridice, care ar asigura şi garanta respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului în regiunea transnistreană a Republicii Moldova.