Paharul stricat, gîndirea prospectivă şi …democraţia
Pe 7 mai, profesorii de la liceul „M. Eminescu” din or. Cahul au înţeles repede că paharul folosit ca material didactic de formatorul SIEDO este un simbol. Acest pahar întruchipează lucruri de preţ pe care, la un moment dat, le pot strica persoane dragi din preajma noastră. Cum vom reacţiona? Ce cuvinte vor ieşi din gura noastră? Cum afectează ele relaţia noastră cu semenii? E o veste bună faptul că putem învăţa a ne dirija emoţiile, ne putem construi relaţiile gîndind prospectiv, căci viitorul dorit poate fi construit, modelat, realizat pe cînd trrecutul, chiar şi cel imediat, nu mai poate fi schimbat. Astfel, în situaţii tensionate, unii, avînd o viziune negativistă, văd probleme şi în soluţiile propuse de semeni, iar alţii, cu gîndire prospectivă, văd soluţiile chiar şi în probleme. De noi depinde cum programăm sistemul nostru reticular-activator care este foarte sensibil atît la mesajele proprii cît şi ale celor din jur. De exemplu, cînd îi porunceşti pe un ton agresiv unui copil: „Să nu mai faci aşa ceva!” creierul lui întipăreşte, de fapt, situaţia negativă şi data viitoare anume aşa va face.
Pe ce fel de gîndire ne axăm în relaţiile cu alte persoane (elevi, părinţi, colegi, membri ai familiei), ne preocupă serios viitorul nostru alături de ei, depinde numai de noi. Eu, adică fiecare dintre noi, este capabil să aleagă cum reacţionează şi interacţionează cu persoanele din jur. În acest sens, relaţia profesor-elev poate deveni una de parteneriat axată pe toleranţă, bunăvoinţă, interes comun. Vîrsta ce ne desparte poate deveni un liant ce ne uneşte. Se ştie că pînă pe la 17 ani copiii mai încurcă dorinţele cu scopurile, însă aceasta nu înseamnă să nu le vorbim şi să nu-i învăţăm cum să gîndească prospectiv: să nu se axeze pe trecut, ci să scoată învăţăminte din el pentru viitor, un viitor dorit în care să ne fie bine la toţi.
„Pe parcursul seminarului m-am convins că modul nostru de gîndire, de cele mai multe ori retrospectiv, îşi pune amprenta pe tot ce facem. Nu este greu să învăţăm a gîndi prospectiv, este de ajuns, mi se pare, că am aflat aceasta. Acum nu ne rămîne decît să multiplicăm informaţia la clasă şi … oriunde”, a concluzionat doamna U. Enicov, director adjunct al liceului.
Activităţile au avut loc în cadrul proiectului “Educaţia civică pentru o dezvoltare durabilă democratică a Republicii Moldova” şi sunt sprijinite financiar de Ambasada SUA în Republica Moldova.