De ce avem nevoie de transparenţă în primaria oraşului Ştefan Vodă
În cadrul acestui eveniment a participat preşedintele raionului d-l Valeriu Beril, vice-primarul orasului Ştefan Vodă d-l Sergiu Moloman, reprezentanţi din diverse direcţii şi organizaţii, aşa ca Inspecţia Ecologică Ştefan Vodă, Oficiul Forţa de Muncă, Oficiul Asistenţa Socială, Direcţia Învaţămînt Tineret şi Sport, Oficiul Poşta Moldovei, Intreprinderea Comunală, gradiniţe de copii, ONG-uri locale şi alte persoane cointeresate. Intru monitorizarea realizării seminarului ,,Implementarea Legii Transparenţei în primaria oraşului Ştefan Vodă” din cadrul proiectului ,,Transparenţă şi participare-temelia unei bune guvernări”, proiect susţinut de Ambasada SUA, ne-au onorat cu prezenţa colaboratorii Programului de Granturi Mici d-na Corina Chirilov şi voluntarul din SUA d-l John McGregor.
Să fii doar un spectator nu este o atitudine corectă faţă de tine şi copiii tăi, dar şi faţă de cei din jurul tău. Ar trebui să înţelegem că fiecare avem o responsabilitate în dezvoltarea societăţii, că suntem obligaţi să contribuim la alegerea celei mai bune decizii pentru o dezvoltare durabilă şi că trebuie să nu trecem cu vederea faptele sau deciziile care pot influenţa negativ asupra unei bune guvernări.
Ce este participare publică, de ce avem nevoie de transparenţă în administraţia publică locală, cum ar trebuie s-o promovăm şi care ar fi beneficiile transparenţei în procesul de elaboare şi aprobare a deciziilor, anume aceste întrebari au fost puse în discuţie de către participanţii seminarului.
La intrebarea ce este transparenţa, participanţii ferm au raspuns, că este o oferire de catre primarie a tuturor informaţiilor privind activitatea lor şi consultarea cetăţenilor, ONG-urilor locale şi altor părţi cointerersate cu proiectul de elaborare şi adaptare a deciziilor.
În continuare au menţionat că transparenţa este necesară:
•pentru o informare mai ampla a publicului intru soluţionarea operativă a problemelor apărute;
• pentru a percepe opiniile cetăţenilor în procesul aprobării actelor normative;
• pentru a facilita participarea locuitorilor în procesul decisional;
• pentru realizarea cu success a deciziilor şi actelor aprobate;
• pentru gestionarea eficientă a resurselor financiare şi umane din cadrul APL,
• pentru asigurarea unei bune guvernări.
Pricipalele modalităţi de imbunătăţire a atragerii cetăţenilor se referă la informarea acestora şi crearea de oportunităţi specifice pentru dialogul dintre funcţionarul public şi cetăţean.
Astfel au fost recomandate:
• companii de informare a cetăţenilor despre drepturile lor privind modalităţile de participare în procesul decisional;
• dezbateri publice pe mahalale;
• seminare şi traininguri organizate de ONG-urile locale privind informarea, educaţia şi dezvoltarea comportamentului participativ a cetatenilor;
• crearea locurilor speciale ( panouri informaţionale, cutia poştală pentru sesizări, propuneri, reclamaţii);
• crearea şi dotarea unui birou la primărie unde va activa un specialist în relaţii cu publicul, care permanent şi exact va informa şi pune la dispoziţia solicitantului actele de decizie asupra problemelor sesizate de cetăţeni.
Pentru o informare şi implicare mai largă a publicului în implementarea Legii transparenţei în procesul decisional, colaboratorii OT Stefan Voda a MEM vor merge în satele Olăneşti, Copceac pentru a organiza seminare de informare şi dezvoltare a spiritului civic a băştinaşilor, cunoaşterea cît mai amplă a drepturilor cît şi a responsabilităţilor fiecăruia.
Tatianan Marin,
Preşedintele OT Stefan Voda a Mişcării Ecologiste din Moldova.