Modelul civic poate fi în preajma noastră
Directorul LT Doroţcaia, Dubăsari, doamna Viorica Bacioi, este şi profesoară de educaţia civică şi are o viziune aparte cu privire la locul şi rolul acestei discipline în curricula şcolară. Dumneaei consideră că orice cadru didactic, vrea sau nu, face educaţie civică. Prin exemplul personal, prin atitudine, comportament, vorbe şi fapte, căci elevii descoperă imediat care-i adevărata poziţie, concepţie, filozofie de viaţă a profesorului şi îl tratează ca atare. Totuşi, profesorii au de învăţat încă multe pentru a comunica eficient cu elevii şi părinţii acestora. În acest sens, activităţile propuse de experţii SIEDO cu privire la rolul gîndirii prospective în predarea educaţiei civice au fost apreciate şi preluate cu mult entuziasm de către cei 18 beneficiari printre care erau învăţători la clasele primare, diriginţi, profesori de educaţia civică/Noi şi Legea. Unii dintre aceştia încă nu sunt familiarizaţi îndeajuns cu metodele interactive de predare la lecţii şi insistă să mai participe la asemenea seminare, alţii sunt decişi să utilizeze deja cele învăţate.
Redacţia buletinului de educaţie civică „Alternativa XXI” a propus pentru discuţie tema „Se caută un model...” la care beneficiarii, deşi obosiţi deja, au participat cu plăcere. Concluziile la care s-a ajuns sunt următoarele: este firesc, la orice vîrstă, să avem modele pe care să le imităm, însă uneori tinerii sunt atraşi de superficialitate, imagini lustruite de mass-madia pe cînd viaţa cotidiană oferă de multe ori culoarea gri a muncii asidue, a renunţării de sine, răbdării, amabilităţii în orice situaţie, curajului de a te oferi familiei etc. Responsabilitatea profesorului este de a îndrepta atenţia copiilor spre valorile şi modelele adevărate, demne de urmat. Participanţii s-au convins că sunt pe calea cea bună inaugurînd o galerie a foştilor elevi ce au devenit persoane de succes în viaţa socială şi cea de familie, invitînd la activităţi extraşcolare absolvenţii care au apărat ţara riscîndu-şi propria viaţă în evenimentele din 1992. Concluzia a venit de la sine: putem găsi modele de comportament civic responsabil în preajma noastră. Mulţi dintzre cei prezenţi s-au angajat să includă această temă şi la orele de diriginţie, la educaţia civică, activităţi extraşcolare.