Raport GRECO: Republica Moldova a înregistrat progrese modeste în domeniul luptei și combaterii corupției
La 19 mai 2023, Grupul de State împotriva Corupției din cadrul Consiliului Europei (GRECO) a publicat un raport de progres, în care a evaluat măsurile întreprinse de către autoritățile Republicii Moldova în domeniul prevenirii corupției. Recomandările GRECO vizează 18 recomandări specifice elaborate în cadrul raportului de evaluare din runda a patra din 5 iulie 2016, și se referă la deputați, judecători și procurori. Conform noilor constatări, până la finele lunii martie 2023, doar șase dintre aceste recomandări au fost realizate. Dintre recomandările rămase, zece au fost parțial puse în aplicare și două nu au fost puse în aplicare.
Recomandările pot fi catalogate convențional în trei blocuri: (i) prevenirea corupției în cazul membrilor Parlamentului – acest set de recomandări se referă la necesitatea îmbunătățirii transparenței în domeniul decizional la nivelul Parlamentului, astfel încât noile proiecte de lege și informațiile privind organizarea consultărilor publice să fie publicate în timp util, asigurând un proces cât mai amplu și incluziv în special în ceea ce privește contribuțiile societății civile. O recomandare conexă vizează actualizarea site-ului Parlamentului și operativitatea portalurilor e-Parlament și e-Legislație. Adițional, GRECO s-a expus asupra importanței adoptării unui cod de conduită parlamentar, precum și introducerea unor reguli pentru parlamentari cu privire la interacțiunea cu persoanele care ar putea să influențeze procesul legislativ (lobby-ul). Conform raportului GRECO, în afară de progresele înregistrate în privința mecanismului de ridicare a imunității deputaților în vederea simplificării unor eventuale proceduri penale, alte evoluții semnificative, în special în cazul ultimei recomandări listate, nu au fost constatate.
Un alt set de recomandări din cadrul raportului GRECO vizează (ii) integritatea și prevenirea corupției în rândul judecătorilor. Anterior GRECO punctase importanța modificării compoziției Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) prin eliminarea calității de membri din oficiu a ministrului justiției și procurorului general, asigurarea unui proces transparent de selectare a membrilor CSM și motivarea hotărârilor acestuia. Totodată, a fost recomandată excluderea numirii în funcțiile de judecători a candidaților cu probleme de integritate, precum și excluderea termenului de probă de cinci ani pentru judecători. În cadrul raportului, GRECO a constatat evoluții pozitive privind toate segmentele listate. Cu toate acestea, GRECO și-a exprimat îngrijorările privind procesul de pre-vetting a candidaților la funcții în cadrul CSM și evaluarea externă a judecătorilor și a candidaților la funcția de judecător al Curții Supreme de Justiție, care la moment prezintă obstacole în suplinirea posturilor vacante din cadrul CSM de către reprezentanții instanțelor de judecată de toate nivelurile.
Cel de-al treilea set de recomandări se referă la (iii) integritatea și prevenirea corupţiei în rândul procurorilor. Privind acest segment, GRECO a recomandat anterior schimbarea componenței Consiliului Superior al Procurorilor (CSP) în vederea asigurării garanțiilor de imparţialitate și transparenţă al acestuia, inclusiv prin excluderea ministrului justiției și președintelui CSM. Suplimentar, GRECO a recomandat îmbunătăţirea sistemului disciplinar la nivel de reglementare și practică. Autoritățile naționale au informat GRECO despre amendamentele privind Legea cu privire la Procuratură, care sunt în curs de desfășurare, ceea ce reprezintă o evoluție pozitivă. Totuși, similar cazurilor anterioare, GRECO a subliniat că la momentul actual, aceste recomandări nu pot fi considerate decât parțial realizate de către autorități.
Cu titlu general, GRECO a mai recomandat consolidarea capacităților și eficienței Autorităţii Naţionale de Integritate (ANI) pentru a putea combate în mod eficient lipsa de integritate în rândul tuturor funcționarilor publici, și cu precădere a deputaților, judecătorilor și procurorilor. Acesta a punctat importanța soluționării lipsei de personal din cadrul ANI și elaborarea unei strategii instituționale.
GRECO a constatat un nivel actual scăzut de respectare a recomandărilor, atribuind Republicii Moldova un scor „global nesatisfăcător”. Atribuirea acestui scor presupune ca autoritățile naționale să remedieze restanțele și să prezinte un raport cu privire la progresul implementării recomandărilor cel târziu până la 31 martie 2024.
*****
Acest material face parte din buletinul informativ al Centrului de Resurse Juridice din Moldova (CRJM), iar ediția recentă a buletinului poate fi accesată la: https://crjm.org/buletin-informativ-crjm-57/
Link pentru abonare la buletin: https://forms.gle/wXmprWA1aHfJnzWZ9
Buletinul informativ este elaborat cu sprijinul financiar oferit de Departamentul de Stat al Statelor Unite ale Americii. Opiniile, constatările și concluziile formulate în document aparțin CRJM și nu reflectă în mod necesar poziția Departamentului de Stat al Statelor Unite ale Americii.