Top 5 aplicații create în cadrul Hackathonului media „Puterea a cincea”

Centrul pentru Jurnalism Independent a lansat în luna aprilie curent cea de-a șaptea ediție a Hakathonului media „Puterea a cincea” în cadrul căreia redacțiile media sunt provocate să creeze aplicații care ar facilita interacțiunea cu cititorii. Evenimentul se va desfășura în perioada 25-27 iunie 2021 în format online. Pentru a încuraja redacțiile să se înregistreze în concurs, am realizat un top al celor mai reușite aplicații create în cadrul edițiilor precedente ale hackathonului.
 
Trolless

Una dintre cele mai de succes aplicații create la edițiile anterioare ale hackathonului este Trolless – o platformă pentru depistarea pofilelor false de pe Facebook. Activitatea platformei Trolless a ajuns și în atenția companiei Facebook. În rezultat, aceasta a eliminat 168 de conturi Facebook, 28 de pagini și opt conturi Instagram, al căror comportament coordonat vizau persoane din Moldova.

Aplicația poate fi descărcată aici, iar pentru a facilita procesul de instalare, echipa a creat un video tutorial cu pașii care trebuie urmați pentru a utiliza cât mai eficient acest instrument.

14692152 754200408052700 2175031931451545921 o 2

 

Aventurile lui Literatus

Ideea jocului online „Aventurile lui Literatus” a fost dezvoltată de membrii echipei Caucasus Hack Pack (Georgia și Armenia). În martie 2019, CJI a lansat acest joc și în limba română.

Jocul de educație mediatică este adresat liceenilor și adolescenților, iar prin intermediul acestuia își pot dezvolta capacitățile de căutare, analizare și verificare a informației, descoperind cu ușurință știrile false. Jocul constă din zece niveluri, iar la fiecare dintre ele Prințul este pus în fața mai multor provocări, pe care trebuie să le depășească pentru a-și găsi iubita.

cover 9

 

Media Quiz

Ediția a patra a hackathonului a revenit la tema educației media. Una din echipele câștigătoare a fost Centrul Media pentru Tineri care a creat jocul „Media Quiz”. Acesta îi ajută pe tineri să descopere instrumente pe care să le folosească împotriva dezinformării, contribuind astfel la dezvoltarea gândirii lor critice.

Jocul a fost dezvoltat în două versiuni - online și offline. Timp de o oră și jumătate, tinerii sunt provocați să citească mai multe QR coduri ascunse în sală, să răspundă la o serie de întrebări despre media, să folosească instrumente pentru verificarea informației, iar la final să găsească o servietă cu „dolari”. Versiunea offline poate fi utilizată în cadrul taberelor de vară, orelor interactive sau oricăror tipuri de activități cu implicarea tinerilor.

51754568 2284815214896446 306763134264147968 o

 

ODATĂ-EDU

La ediția din 2020 a hackathonului, echipa Evrica a lansat platforma educațională ODATĂ-EDU care pune la dispoziția  profesorilor și profesoarelor, elevilor și elevelor un set de exerciții pentru a facilita procesul de predare a Educației pentru media în școală. Pornind de la câteva povești cunoscute, platforma propune o serie de exerciții de imaginație și analiză. Prin acestea, elevii vor înțelege cum se întâmplă dezinformarea și cum se creează conținut media care conține informații false. Astfel, elevii își dezvoltă gândirea critică și devin mai conștienți atunci când consumă informația. De asemenea, pe platformă pot fi găsite și 40 de Quiz-uri, create în baza conținutului manualului Educație pentru media, treapta liceală.

 Screenshot 585

Serialul Educație pentru media

 
Tot la ediția din 2020, echipa Tinerii Abraziv Online, de la Centrul Media pentru Tineri, a creat serialul Educație pentru media, care explică cele mai importante subiecte din manualul Educație pentru media într-un limbaj accesibil elevilor. Serialul reprezintă un suport didactic pentru profesorii care predau Educaţie pentru media la treapta de gimnaziu şi liceu. Cele 10 episoade, cu o durată de 2-4 minute fiecare, prezintă subiecte de educație media într-un format activ, interesant și uşor înţeles pentru elevi. Acestea se referă la subiecte cum ar fi: deepfake-ul ca formă de manipulare, comportamentul etic în online, discursul de ură, pluralismul de idei, tehnici de securizare în mediul online, hărțuirea sexuală online etc. Serialul oferă profesorilor şi elevilor instrumente accesibile pentru a înţelege fenomenele media, a filtra informaţiile şi a contribui la dezvoltarea gândirii critice, dar şi pentru a crea conţinut media de calitate.

Screenshot 599

 

********

În acest an, CJI invită să participe la hackathon redacțiile din Republica Moldova care doresc să-și îmbunătățească interacțiunea cu publicul. Instituțiile mass-media sunt încurajate să propună idei de instrumente online, prin care să interacționeze eficient cu consumatorii de media. Echipele câștigătoare vor integra instrumentele create pe platformele lor.

La final, cinci echipe câştigătoare vor beneficia de granturi în valoare de 5000 dolari fiecare. Acestea vor avea la dispoziţie câteva luni pentru definitivarea proiectelor.

Participarea la eveniment este gratuită, dar este necesară preînregistrarea. Persoanele interesate se pot înscrie în echipă cu o idee de proiect, completând formularul de înregistrare până pe data de 18 iunie 2021.

Pentru detalii suplimentare, nu ezitaţi să ne scrieţi pe adresa de email: info@ijc.md

A șaptea ediție a hackathonului media Puterea a cincea este organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova (MEDIA-M)”, finanțat de USAID, UK și implementat de Internews în Moldova.

Autentificare/Creare cont

Folosiți câmpurile de mai jos pentru a vă loga într-un cont existent.

Folosiți butoanele sociale pentru a vă loga într-un cont existent sau pentru a deschide un cont nou. Pentru a crea un cont nou fără rețele sociale folosiți linkul de aici

Am uitat Login-ul | Am uitat parola