Consiliul Național al Elevilor din colegii și școli profesionale, în discuție cu Ministerul Educației despre accesul la învățământ și protecția elevilor față de abuz
Au observat timp de două luni dacă în școli profesionale și colegii sunt instalate rampe de acces pentru persoane cu dificultăți locomotorii și dacă profesorii obligă elevii să-și disciplineze semenii și să asigure securitatea în școală și cămin. Este tema pentru acasă realizată de membrii Consiliului Național al Elevilor din colegii și școli profesionale. Concluziile la care au ajuns le-au prezentat Ministerului Educației la ședința consiliului ce a avut loc în perioada 24-26 noiembrie.
Cristina Boaghi, viceministra educației, prezentă la deschiderea evenimentului, a reiterat mesajul ministerului prin care încurajează participarea elevilor în luarea deciziilor atât la nivel de școală, prin intermediul consiliilor elevilor, cât și la nivel de minister, prin intermediul consiliului național de elevi.
La finalul celor trei zile de lucru, tinerii consilieri au prezentat ministerului mai multe concluzii privind aspecte pe care le-au monitorizat în instituțiile lor.
„După ce am analizat cât de accesibile sunt școlile pentru persoane ce se deplasează în cărucioare, am depistat mai multe lucruri ce ne îngrijorează: chiar dacă unele școli au instalat rampe de acces la intrate, persoanele aflate în cărucior nu au acces la etajele superioare, iar veceurile practic nu sunt adaptate. În alte școli, rampele sunt instalate sun un unghi mare, practic sunt abrupte. Dar sunt și școli în care nu există rampe deloc”, spune o membră a consiliului.
Potrivit consilierilor, unele practici din școli îi constrâng pe elevi să nu frecventeze orele sau le pun siguranța în pericol.
„În școli elevii încă sunt impuși să fie pe post de gardieni. Adică ei trebuie să nu permită persoanelor străine să intre în școală și cămin, să noteze, inclusiv la intrarea în școală, întârzierile elevilor. În loc de prima pereche ei pot fi impluși să facă ordine în cămin, să măture teritoriul și sunt amenințați că vor fi dați afară din cămin dacă nu fac aceste lucruri”, explică unul dintre consilieri.
În cele trei zile de forum, elevii au discutat cu mai multe persoane despre protejarea și asigurarea drepturilor tinerilor. Împreună cu Igor Meriacre, directorul executiv al asociației obștești Motivație, conslierii au discutat despre modul în care o instituție de învățământ trebuie adaptată pentru persoane cu dizabilități locomotorii. Mihail Cotorobai, Avocatului Poporului privind Drepturile Omului, le-a vorbit elevilor despre relația dintre activitatea unui consiliu de elevi funcțional și drepturile omului.
Totodată, elevii au organizat și câteva dezbateri. Împreună cu experții de la Centrul Național de Protecție a Datelor cu Caracter Personal și Federația Națională a Sindicatelor au vorbit despre protecția datelor cu caracter personal și rolul sindicatelor din instituțiile de învățământ profesional tehnic în protecția drepturilor tinerilor.
Iar Mihai Fusu, directorul Centrului de Arte Coliseum, a invitat tinerii să discute despre acostarea tinerilor în mediul online. Mesajele și experiențele povestite de elevi, alături de experiența altor copii și tineri, vor ajuta echipa centrului de arte să creeze o piesă de teatru despre hărțuirea și abuzul în mediul online.
Consiliul Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic este o structură consultativă pe lângă Ministerul Educației. Astfel, ministerul are posibilitatea să obțină informații din prima sursă despre problemele cu care se confruntă sistemul educațional. În același timp, consiliul constituie o platformă prin care elevii pot să-și facă vocea auzită referitor la toate aspectele ce țin de activitatea instituțiilor de învățământ, precum și un mecanism prin care conducerea ministerului consultă opinia lor în elaborarea politicilor educaționale.
Consiliul este format din 36 de copii și tineri care au fost selectaţi în urma unui concurs național, desfăşurat de Ministerul Educației în perioada martie-mai 2016. Actuala componenţă este formată din 19 de fete şi 17 băieţi, reprezentanţi ai 21 şcoli profesionale şi 11 colegii și 4 Centre de Excelență.
Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, în colaborare cu Ministerul Educației al Republicii Moldova, Centrul Republican pentru Copii şi Tineret ,,Artico” și cu susținerea Fundației Servicii de dezvoltare din Liechtenstein (LED), susține activitatea CNE ÎPT pentru a asigura dreptul la opinie și libera exprimare a elevilor.
Galerie foto: http://bit.ly/2gaCdgv