Consumatorii de energie, reprezentați pasiv la luarea deciziilor ANRE
Pe parcursul întregii perioade de activitate, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a avut o abordare pasivă în raport cu consumatorii, limitându-se la respectarea obligațiunilor impuse prin lege fără a manifesta inițiativa pentru a se angaja în dialog cu consumatorii, constată expertul în energetică de la IDIS Viitorul Ion Muntean în policy brieful ”Reprezentarea pasivă a consumatorilor în procesul decizional din cadrul ANRE”.
Un motiv pentru care dialogul dintre ANRE cu furnizorii, pe de o parte, și consumatorii, pe de altă parte este foarte tensionat îl reprezintă sensibilitatea hotărârilor de ajustare a tarifelor. Variația cu un ban a tarifului la energia electrică ar genera profituri sau pierderi pentru operatorii de pe această piața de aproximativ 36 mln lei în decursul unui an de zile. În acest sens sunt propuse recomandări care ar consolida încrederea în ANRE și ar face mai auzită vocea consumatorilor finali.
Autorul policy briefului susține în concluziile publicației că, imaginea Republicii Moldova pe plan extern la capitolul reglementarea sectorului energetic a fost prejudiciată în ultimii ani din cauza ingerințelor factorilor politici în activitatea ANRE, transparența insuficientă, întârzierea onorării obligațiunilor asumate, etc. Toate acestea constituie un semnal prost pentru partenerii Republicii Moldova în domeniul energetic dar și defavorizează climatul investițional în acest sector care în final afectează așteptările consumatorilor față de calitatea și costul energiei procurate. Opinia consumatorului final rămâne umbrită de mai mulți factori definitori ai procesului decizional cum ar fi imaginea instituției, procesul de informare, transparența insuficientă, reprezentarea pasivă.
În prezent consumatorilor, în special celor casnici, li se atribuie rolul de observator în procesul decizional al ANRE, în lipsa instituționalizării acestora. O soluție ar fi delegarea funcției pentru protecția consumatorilor de energie Agenției pentru Protecția Consumatorilor.
Violina Șpac, șef departament la ANRE a precizat că: ”toată informația și hotărârile ANRE sunt disponibile pe pagina web a instituției, iar la ședințele publice poate asista oricine. Ba mai mult, reglementatorul a fost implicat în mai multe procese de judecată privind transparența informației și a hotărârilor și a avut câștig de cauză”.
Acest Policy Brief Această publicație este realizată de IDIS „Viitorul” cu suportul financiar al Ambasadei Olandei în cadrul Programului MATRA. Opiniile aparțin autorilor și nu reflectă punctul de vedere al finanțatorului.
Publica'ia poate fi descărcată aici.
Pentru detalii, contactaţi responsabilul pe presă, Victor URSU: ursu.victoor@gmail.com sau la numărul de telefon 069017396.