Educația mediatică, mai necesară ca oricând în timpul campaniilor electorale
Caravana de educație mediatică a făcut popas miercuri, 12 octombrie, la Cimișlia, unde jurnalista Liliana Barbăroșie s-a întâlnit cu elevii de la Liceul ”Mihai Eminescu”.
Experta le-a dezvăluit, pentru început, elevilor contextul în care a apărut necesitatea unor astfel de activități și cât de important este să nu ne lăsăm duși de valul de informații pe care le accesăm zilnic. Apoi, participanții au fost implicați în discuții și activități practice pentru a înțelege mai bine fenomenele mediatice la care sunt expuși în calitate de consumatori media.
Prin intermediul unui exercițiu practic, elevii au înțeles că fiecare știre trebuie să conțină părerea a cel puțin două surse independente una de alta. Jurnalista a discutat cu tinerii și despre sursele din care se informează, cât de credibile sunt acestea pentru ei. Astfel, printr-un schimb de păreri și întrebări adresate de moderatoare, tinerii au înțeles că e foarte ușor să cazi pradă manipulării mediatice. Totuși, dacă analizezi critic informația, îți poți da seama dacă o știre este veridică sau manipulatoare.
Participanții au profitat de prezența jurnalistei pentru a-i adresa și alte întrebări care îi frământau, cum ar fi de exemplu, cum poate fi inițiată o afacere în domeniul mass - media, dar, mai ales, cum poate supraviețui o astfel de afacere, fără a fi dependentă de politicieni.
La rândul nostru, ne-am interesat ce cred elevii despre lecțiile mediatice organizate în școli de Centrul pentru Jurnalism Independent. Maria-Magdalena Aramă ne-a spus că este important ca tinerii să știe cum să deosebească informația adevărată de cea falsă, în special, în perioada campaniei electorale. Mihaela Iurescu, elevă la același liceu, a afirmat că la această activitate a înțeles cum trebuie să citească știrile, pentru a deosebi sursele obiective de cele mai puțin obiective.
Lecțiile de educație mediatică sunt parte a proiectului „Promovarea educației mediatice și a standardelor profesioniste în presă pentru un public informat” este implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), cu sprijinul financiar al Fundației Soros-Moldova/Programul Mass-media.
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) este prima organizație de media care acordă asistenţă jurnaliştilor şi instituţiilor media din Republica Moldova, având scopul de a contribui la consolidarea unei prese libere și viabile, prin intermediul proiectelor ce oferă instruire în domeniul jurnalismului și relații cu publicul, campanii media, advocacy, cercetare și educație mediatică.