Realizarea dreptului de a alege si a fi ales in regiunea transnistreana a Moldovei
Asociatia Promo-LEX in cadrul proiectului Centrul de Resurse si Dezvoltare pentru Transnistria a organizat la 18 Octombrie 2008, in localitatea Varnita, o masa rotunda cu genericul „Drepturile Electorale in regiunea transnistreana a Moldovei”. În cadrul mesei rotunde au participat reprezentanti ai ONG-lor si grupurilor de initiativa locale precum si reprezentanti ai autoritatilor publice.
Discutiile au vizat asa aspecte ca notiuni generale si principii ale dreptului la vot (dreptului de a alege si de a fi ales) si legislatia relevanta.
Participantii mesei rotunde au mentionat ca dreptul electoral nu presupune doar completarea buletinului de vot si aruncarea lui in urna de vot , dar si posibilitatea de a candida, de asemenea, acesta presupune libertatea mass-mediei, libertatea intrunirilor, dreptul la libera exprimare, liberul acces la informatie, nondiscriminarea etc., or toate aceste premize lipsesc cu desavirsire in aceasta regiune din 91 incoace.
Este de mentionat ca in ultimii 15 ani, regimul de la Tiraspol care
administreaza de-facto regiunea transnistreana, a lipsit populatia de
orice surse alternative de informare si educare electorala. Mai mult,
cetatenii tarii au fost privati de dreptul de a participa la scrutinele
electorale, organizate de catre autoritatile constitutionale, evident
fiindu-le incalcat un drept fundamental cel de a alege si de a fi ales
in structurile centrale si locale ale R. Moldova.
Din 1991 partidele politice si candidatii electorali din Moldova nu au
avut acces in acest teritoriu, nu au fost deschise sectii de votare
fiind interzisa si persecutata orice agitatie electorala. Astfel, in
mare parte cetatenilor din aceasta zona a tarii le-a fost incalcat
dreptul de a se implica atit in administrarea regiunii cit si la
guvernarea tarii.
În acelasi timp, ultimele alegeri parlamentare din Rusia au inregistrat
o noua situatie de sfidare a dreptului international de catre
autoritatile Rusiei. La 2 decembrie 2007, contrar protestelor
societatii civile si recomandarilor autoritatilor constitutionale ale
R.Moldova, in regiunea transnistreana au fost deschise 23 sectii de
votare, in timp ce in restul teritoriului R Moldova a fost deschisa
numai una (la ambasada F.R. din Chisinau). Desi nici macar Rusia nu a
recunoscut in perioada 1991-2007 rezultatele si legitimitatea
scrutinelor organizate in Transnistria, aceasta nu a ezitat deschiderea
a numeroase sectii de votare.
Situatia este mult mai dificila, deoarece insasi conditiile in care a avut loc acest scrutin in Rusia au fost considerate nedemocratice de catre comunitatea internationala. Daca situatia inregistrata a fost una grava intr-un stat cu pretentii de putere continentala si mondiala, membru al celor mai importante institutii internationale, atunci conditiile in care sunt organizate scrutinele intr-un teritoriu aflat sub ocupatie, sunt in mod evident, inadecvate si nu pot intruni cerintele necesare validarii rezultatelor.
Astfel, respectarea drepturilor electorale ale locuitorilor din Transnistria este practic imposibila. Pe de o parte autoritatile constitutionale nu pot asigura desfasurarea procesului electoral in regiune din cauza lipsei controlului, iar pe de alta parte, scrutinele organizate in regiune nu pot avea legitimitate juridica, nu pot fi recunoscute si monitorizate. În acelasi timp, un alt stat, considerat garant al procesului de normalizare a situatiei, dupa ce a oferit (procesul continua) cetatenie tuturor doritorilor din acest spatiu, organizeaza contrar vointei autoritatilor constitutionale alegeri in aceasta regiune. În aceasta situatie putem vorbi cel putin despre un act de discriminare, admis in raport cu cetatenii RM.
Adica Rusia, sub pretextul respectarii drepturilor electorale ale celor cca 100 mii cetateni rusi din Moldova, sfideaza dreptul international, R. Moldova si calitatea sa de subiect al dreptului international cu drepturi egale, ignora de fapt Drepturile celor peste 400 mii cetateni ai R. Moldova din aceasta regiune.
Subiectul discutat in cadrul mesei rotunde este unul foarte delicat, de aceea, la finalul evenimentului organizatorii nu au formulat careva concluzii si recomandari generale. Fiecare participant a fost lasat sa-si faca propriile sale concluzii si sa-si creeze o parere personala in legatura cu subiectul dat reiesind din opiniile, datele, cazurile si problemele prezentate in cadrul evenimentului de catre participantii acestuia.
Respectiv,
prin intermediul organizarii acestei mese rotunde organizatorii au
incercat sa simuleze un proces democratic in care fiecare cetatean are
acces la diverse surse alternative de informatie si nu este manipulat
de nimeni.
Ion Manole
Presedinte Asociatia Promo-LEX
Buletinul CRDT