Initiativa pentru crearea primului birou de audit al tirajelor din Republica Moldova
16 institutii de presa, agentii de publicitate si clienti de publicitate s-au reunit intr-un grup de initiativa pentru crearea primului birou de audit al tirajelor din Republica Moldova. Instituirea unei astfel de structuri, considera membrii grupului, va contribui la sporirea gradului de transparenta privind tirajul ziarelor, cresterea investitiilor in publicitatea din presa scrisa si, implicit, la fortificarea unei presei viabile in Republica Moldova.
Aceasta initiativa este rezultatul unei campanii media si a unei serii de intalniri si discutii organizate de Centrul Independent de Jurnalism (CIJ) cu mai multi reprezentanti ai grupurilor-tinta in intervalul 25-28 noiembrie 2008, in cadrul proiectului CIJ "Sporirea capacitatilor institutiilor relevate in vederea crearii Biroului de Audit al Tirajelor in Moldova", care va dura pana in luna mai 2009.
Proiectul a inclus organizarea a patru traininguri, tinute de Liviu Burlacu, Secretar General al Biroului de Audit al Tirajelor din Ungaria, membru al consiliului de administrare al Federatiei Internationale a Birourilor de Audit al Tirajelor, care s-au axat in principal pe conceptul, modalitatea de functionare si premisele de creare a Biroului de Audit al Tirajelor. Au fost analizate avantajele, dezavantajele si riscurile crearii BAT-ului, inclusiv beneficiile financiare pentru membrii acestuia. Editorii de presa, directorii diferitelor agentii de publicitate si clienti de publicitate au discutat si despre etapele si strategia de creare a BAT.
Participantii la discutii au mentionat ca in Republica Moldova informatiile despre proprietarii mass-media, veniturile din publicitate si tirajul ziarelor sunt printre cele mai putin accesibile. Iar lipsa de transparenta ii impiedica pe multi clienti de publicitate sa-si plaseze spoturile in ziare si reviste. Ca rezultat, cea mai mare parte a veniturilor din publicitate revin mass-media electronice, presa scrisa colectand doar sub 10% din veniturile totale ale industriei publicitare. Pentru a schimba situatia si pentru a deveni atractivi pe piata, editorii de presa ar trebui sa-si auditeze publicatiile, oferind clientilor de publicitate cifre reale ale tirajului si date privind componenta audientei. Anume de aceea e nevoie de un birou de audit al tirajelor, au fost de parere membrii grupului de initiativa.
Lista membrilor grupului de initiativa cuprinde 16 institutii de presa, agentii de publicitate si clienti de publicitate si este deschisa si altor organizatii interesate de participarea in crearea BATM.
Pentru detalii privind aderarea la grupul de initiativa va rugam sa o contactati pe Irina Iurcisin, CIJ, 223652, iurcisin@ijc.md
Proiectul CIJ "Sporirea capacitatilor institutiilor relevante in vederea crearii Biroului de Audit al Tirajelor in Moldova" este implementat cu sprijinul Fundatiei Eurasia, Reprezentanta din Moldova, cu resurse financiare din partea Agentiei Statelor Unite pentru Dezvoltare USAID si ale Ministerului de Externe al Olandei. CIJ nu face parte din grupul de initiativa si nu intentioneaza sa participe ca membru fondator in crearea BATM.
www.ijc.md