Copiii gimnaziului-internat din orasul Cahul vor invata din acest an in scoli din comunitate
Toti copiii gimnaziului-internat din orasul Cahul vor invata incepand din acest an in scolile din comunitate. Cei 103 copii aflati in plasament in gimnaziul-internat au fost integrati impreuna cu profesorii lor in scolile “Alexandru Donici” si “Bogdan Petriceicu Hasdeu”, transmite Info-Prim Neo.
Potrivit Emiliei Mocanu, directorul scolii internat, procesul de
integare a fost desfasurat in doua etape. Clasele primare au fost
integrate inca in anul de invatamant 2007 – 2008, iar in anul curent au
urmat clasele 5-9. Desi la internat sunt create toate conditiile pentru
copii, este bine ca ei sa mearga la scoala din comunitate, sa nu fie
izolati de semenii lor. Este o necesitate care asigura ulterior, dupa
absolvire, buna integrare a copiilor in societate, afirma Emilia
Mocanu.
Gimnaziul-internat din Cahul se afla in proces de reorganizare, urmand
ca in final sa se transforme intr-un complex de servicii socia le
pentru copiii aflati in dificultate. Modelul de reorganizare a acestei
institutii a fost propus de organizatia obsteasca EveryChild Moldova si
implementat impreuna cu administratia locala. Proiectului are intentia
de a separa la modul real procesul educational de cel social in
institutia rezidentiala.
Daniela Mamaliga, director de programe EveryChild Moldova, a declarat
pentru Info-Prim Neo ca un alt obiectiv al proiectului este
reorganizarea fizica a institutiei. Astfel, blocul de studii urmeaza a
fi transformat intr-un centru de plasament pentru copii aflati in
dificultate. Lucrarile de reorganizare a cladirii au demarat deja.
Centrul va contine sase module de tip familial care vor fi dotate cu
bucatarie, salon si unul sau doua dormitoare. De asemenea, in anul
2009, dormitoarele copiilor urmeaza a fi transformate in apartamente
sociale pentru absolventii orfani, care nu au unde pleca dupa ce ating
varsta de 16 ani. În paralel, se pune accentul pe reintegrar ea
copiilor in familia biologica sau extinsa si nu, in ultimul rand,
reprofilarea cadrelor din internat si angajarea lor in serviciile nou
create. Cei patru profesori din gimnaziul-internat au fost deja
angajati in scolile din comunitate, fiind astfel integrati alaturi de
copii.
Reorganizarea gimnaziului-internat din Cahul are loc in cadrul reformei
sistemului rezidential de ingrijire a copilului, care se desfasoara
incepand cu vara anului 2007, cand Guvernul a adoptat Strategia si
Planul de Actiuni cu privire la Reforma sistemului rezidential de
ingrijire a copilului pentru anii 2007-2012. Scopul reformei este de a
reduce pana in anul 2012 cu 50% numarul copiilor ce cresc si se
dezvolta separat de familie, prin reintegrarea in familia naturala sau
extinsa a majoritatii copiilor care se afla in internate sau case de
copii si prin prevenirea institutionalizarii copiilor. De asemenea,
Guvernul isi propune reorganizarea tuturor institutiilor rezidentiale
in baza unui plan general de transformare.
Cu stima,
Leahu Daniela,
Manager pe colectari de fonduri,
EveryChild Moldova,
Strada Mihail Kogalniceanu, 75, of. 3,7,
Chisinau, MD-2009,
Republica Moldova,
Tel:/Fax: +373 22 238669,
Tel:/Fax: +373 22 238669,
Web: www.everychild.md