Educație mediatică pentru tinerii din Strășeni
Comparând o serie de materiale jurnalistice, difuzate atât în Moldova, cât și peste hotare, elevii au învățat câteva criterii prin care să deosebească o știre manipulatoare de una veridică. ”Spre deosebire de alte materiale de presă, știrea are niște reguli foarte precise, aproape matematice, pe care trebuie să le respecte pentru a fi corectă și nemanipulatoare. În primul rând, știrea trebuie să se bazeze pe fapte, nu pe opinii. De asemenea, o știre conflictuală trebuie să prezinte în mod echidistant punctele de vedere ale tuturor părțile implicate. O altă regulă esențială este că faptele prezentate într-o știre sunt mai importante decât comentariile. Verificați știrile pe care le citiți prin aceste criterii și va fi simplu să înțelegeți cine spune adevărul și cine încearcă să vă mintă”, a explicat Liliana Barbăroșie.
Jurnalista a mai adăugat că în condițiile în care piața de publicitate în Moldova este relativ mică, multe dintre instituțiile de presă nu își pot permite să supraviețuiască drept afaceri care vând spațiu de publicitate. Astfel, o bună parte dintre acestea sunt deținute de politicieni sau oameni de afaceri, care în schimbul banilor investiți vor să își promoveze propria imagine. Asemenea situații se întâlnesc și în alte țări, totuși acolo adevărații proprietari ai trusturilor de presă sunt obligați să își declare identitatea. ”O asemenea măsură ar trebui impusă și de cadrul legal din Moldova, așa încât consumatorii media să își dea ușor seama dacă cineva încearcă să îi manipuleze prin difuzarea sau omiterea anumitor știri”, a precizat Liliana Barbăroșie.
La finalul activității, elevii au remarcat utilitatea lecțiilor de educație mediatică pentru tineri:
”Trăim într-o țară care încă șchiopătează la capitolul informare, mulți locuitori sunt foarte influențabili, sunt ca bureții care absorb tot ce apare la televizor. O mare parte a populației nu înțelege ce se întâmplă de fapt, în spatele ecranului. Astfel de activități sunt foarte utile, pentru că ne dezvoltă gândirea critică și ne învață cum să deosebim o informație corectă de una manipulatoare”, ne-a spus Nicoleta Țîrdea, elevă în clasa a X-a.
Colegul său, Adrian Filip a adăugat: ”Din păcate, multe persoane nu înțeleg diferența între o știre corectă și una care manipulează. Lecțiile de educație mediatică sunt binevenite în rândul tinerilor, pentru că noi suntem membrii societății, deci este foarte important să ne informăm corect din mass-media”.
Lecția de educație mediatică a fost desfășurată în cadrul proiectului "Promovarea educației mediatice în rândurile cetățenilor" ("Promoting media literacy among Moldovan citizens"), implementat de CJI, în perioada martie 2014 – aprilie 2015, cu susţinerea financiară a Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Moldova.