În ultimii doi ani, numărul de utilizatori de internet a crescut cu 8% în Republica Moldova
Studiul gemiusAudience, realizat de Gemius în parteneriat cu Biroul de Audit al Tirajelor și Internetului (BATI) din Republica Moldova, arată că în decembrie 2014 s-a înregistrat o creștere de 8 procente a numărului de utilizatori de internet, comparativ cu aceeași lună a anului 2012. Au crescut de asemenea și frecvența cumpărăturilor online și numărul celor care se conectează la internet prin intermediul dispozitivelor mobile.
În decembrie 2012, în Republica Moldova populația de internet era de 1,61 milioane de useri. În decembrie 2014, numărul utilizatorilor a atins 1,74 milioane. Dacă în 2012 distribuția pe sexe era aproape egală (femei 50.18% și bărbați 49.82%), acum femeile reprezintă 52.21% din totalul userilor, iar bărbații doar 47.79%. De altfel, cele mai mari creșteri ale populației de internet sunt înregistrate îin rândul utilizatoarelor din segmentele de varsta 15-19 (creștere de 32% față de 2012) și 30-39 (creștere de 21%).
Deși traficul mobil este relativ scăzut în Republica Moldova, în ultimii doi ani, a crescut procentul celor care se conectează la internet de pe smartphone sau tabletă. În 2012, doar 5.86% dintre useri declarau că folosesc tableta pentru navigare pe internet, în schimb, în decembrie 2014 procentul aproape că s-a dublat atingând 10.84%. Situația este similară și în cazul smartphone-urilor: 25.7% dintre utilizatori spuneau că se contectează la internet de pe mobil în 2012 și 30.7% declară acest lucru în decembrie 2014.
Atât în Moldova cât și în regiune Apple este cel mai popular producator de tablete: în Iunie 2014, 64% din afișările de pagină generate de tablete s-au realizat de pe iPads. Apple e lider și pe segmentul de smartphones, înregistrând 32% din afișările de smartphone din Iunie 2014. Însă, își pierde treptat poziția de lider în Europa Centrala și de Est, din cauza creșterii în popularitate a dispozitivelor Samsung.
În ultimii ani, la nivel mondial, comerțul online urmează un trend ascendent, trend la care se aliniază și piața din Republica Moldova. Dacă în 2012, 14.6% dintre internauții moldoveni declarau că fac cumpăraturi online de câteva ori pe an, acum peste 16.7% spun acest lucru. În plus, a scăzut cu 3 procente numărul celor care spun că nu fac deloc cumpărături online.
Datele provin din studiul internațional de măsurare a internetului-gemiusAudience, derulat de Gemius în peste 30 de țări. Scopul acestuia este de a colecta informații despre profilul utilizatorilor de internet și frecvența de utilizare a Internetului. Studiul se desfașoară conform metodologiei hibride Gemius și în concordanță cu prevederile ICC/ESOMAR.
Pentru analize in detaliu, puteti contacta Biroul de Audit al Tirajelor și Internetului (BATI) (office@bati.md)