Centrul Acces Info: Autoritatile si institutiile publice din R. Moldova mimeaza accesul la informati
Autoritatile publice din R. Moldova manifesta un interes din ce in ce mai scazut fata de interesele cetateanului de rand, sustin expertii grupului de monitorizare care au participat la elaborarea celui de-al doilea raport „Dreptul la informatie: pe hartie si in realitate”, prezentat vineri, 8 august, in cadrul unei conferinte de presa. Studiul demonstreaza ca spre deosebire de anul 2006, in 2007-2008 rata raspunsurilor primite de la institutiile publice este in continua descrestere, transmite Info-Prim Neo.
Potrivit raportului, din 4839 cereri de informatii adresate
autoritatilor si institutiilor publice din R. Moldova, solicitantii au
primit raspunsuri doar in proportie de 19,3%. Din cele 934 de cererii
la crea au fost primite raspunsuri, numarul celor complete este de
78,1%, al celor incomplete este de 13,8%, iar 8,1% au fost raspunsuri
formale.
„Am fost socat sa constat ca in anul acesta doar 19% din institutiile
solicitate au oferit raspunsuri la cererile pentru informatii”, a
declarat Vasile Spinei, presedintele Centrului „Acces Info”. Desi in
ultima perioada autoritatile si institutiile publice intreprind masuri
de eficientizare a relatiilor cu mass-media si transparenta accesului
la informatie, nu se poate vorbi despre un sistem si un mecanism
functional de informare sistematica din partea isntitutiilor date,
constata Vasile Spinei. Potrivit lui, in R. Moldova in continuare se
mimeaza liberul acces la informatie. „De fapt, autoritatile doar
vorbesc, dar faptele denota cu totul altceva. Este foarte mare
discrepanta dintre fapte si acte”, mentioneaza Vasile Spinei.
Specialistii spun ca foarte multe raspunsuri pe care le ofera
autoritatile denota o ignorare a legislatiei si o lipsa de cunoastere
crasa a legislatiei in domeniul accesului la informatie. De asemenea,
un motiv in plus care le permite functionarilor sa se eschiveze sau
chiar sa ref uze de a colabora cu cetatenii este lipsa unui control din
partea puterii executive si legislative. Totodata, cetatenii nu cunosc
legislatia, ceea ce le permite functionarilor sa profite de cele mai
multe ori. Chiar daca in prezent exista peste 300 de litigii
inregistrate cu referire la accesul la informatie, majoritatea in
favoarea solicitantilor, autoritatile si institutiile publice nu isi
onoreaza obligatiile in acest sens, subliniaza Vasile Spinei.
„Autoritatile spun brasoave in mod oficial”, sustine Tudor Iascenco,
jurnalist al ziarului „Cuvantul ” din raionul Rezina. În acelasi
context, Ion Oborceanu, membru al „Centrului de Drept” din Causeni
spune ca situatia accesului la informatie in R. Moldova este din ce in
ce mai rea. Potrivit lui, autoritatile mimeaza colaborarea cu
mass-media, cu sectorul neguvernamental si cu cetatenii interesati.
Pe de alta parte, Vitlaie Condratchi, reprezentantul serviciului de
presa a l Guvernului Din R. Moldova, spune ca imediat dupa lansarea
primului raport cu privire la accesul la informatie, Guvernul a creat
un grup de lucru care a examinat rezultatele studiului si a formulat
mai multe propuneri si actiuni pentru a depasi situatia data. În
special este vorba despre separarea fluxului de cereri si petitii a
solicitarilor de informatii pentru ca acestea sa fie procesate separat.
Potivit sursei citate, de asemenea a fost creat Consiliul de comunicare
al Guvernului format din angajatii serviciilor de presa ale
Ministerelor care vor primi instruire si traininguri in vederea
imbunatatirii a procesului de comunicare in cadrul institutiilor
publice.
„Insitutiile publice trebuie sa constientizeze faptul ca functionarii
trebuie sa vina in intampinarea cetatenilor, ca ei au nevoie de
cetateni, si nu invers. Avem nevoie de o informare activa”, a subliniat
Vasile Spinei.
www.info-prim.md