Discuții despre consumul mediatic și manipularea informațională la USEM
Peste 50 de studenți ai Universității de Studii Europene din Moldova la specializările jurnalism, relații internaționale, drept și psihologie au participat la o nouă lecție de educație mediatică, organizată de CJI pe 7 noiembrie 2014. Activitatea susținută de jurnalistul Vasile Botnaru, directorul Radio Europa Liberă, Chișinău a pus în discuții diverse aspecte ce țin de informarea corectă din sursele de informare media și evitarea manipulării.
În discursul său, V. Botnaru a pus accent pe rolul consumatorului de produse mediatice de a filtra și verifica informațiile primite. Jurnalistul i-a sfătuit pe tineri să citească știrile din prisma raționalității şi nu a emoțiilor.
”Nu dați curs primelor emoții sau mâniei spontane, atunci când citiți o știre. Fiți raționali. De multe ori, cei care încearcă să ne manipuleze prin intermediul media mizează tocmai pe reacțiile spontane ale publicului, bazate pe emoții. Trebuie să credeți doar agumentele logice și raționale și să vă cultivați necesitatea de a filtra informațiile, mai ales acum, în pragul alegerilor, când intenția de manipulare din partea politicienilor este inevitabilă. Nu uitați că mizele acestei manipulări sunt foarte mari. Putem spune că se dă bătălia pentru viitorul vostru, al tinerilor” , le-a explicat studenților Vasile Botnaru.
Moderatorul lecției a vorbit și despre faptul că o știre trebuie să fie echilibrată, iar în cazul unor informații conflictuale, trebuie prezentate și opinii ale experților, pentru a spori gradul de obiectivitate. V. Botnaru s-a mai referit și la tendința unor instituții media de a produce știri sau reportaje regizate în mod intenționat cu note de senzaționalism, în care publicul crede și care uneori provoacă adevărate conflicte sociale.
Studenții au remarcat actualitatea subiectului și importanța organizării mai dese a acestui gen de activități.
”La această lecție am aflat informații care ne ajută pe noi, tinerii, să facem alegeri corecte, în special în ceea ce privește modalitățile de a ne informa și de a evita manipularea”, ne-a spus Alina Clipa, studentă USEM.
Irina Gonciar a precizat: ”Am învățat că nu trebuie să mă las amăgită de promisiuni, de publicitate, de minciunile spuse de politicieni și că trebuie să judecăm din prisma faptelor, nu a vorbelor”.
”Cu părere de rău, tinerii sunt cei care pot fi cel mai ușor influențați, manipulați și măguliți, iar asemenea activități își vor utilitatea și efectul în deciziile pe care le iau tinerii”, a conchis Ion Botnarenco, student în anul I la drept.
Lecția de educație mediatică a fost organizată în cadrul proiectului "Promovarea educației mediatice în rîndurile cetățenilor" ("Promoting media literacy among Moldovan citizens"), implementat de CJI, în perioada martie 2014 – aprilie 2015, cu susţinerea financiară a Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Moldova
În discursul său, V. Botnaru a pus accent pe rolul consumatorului de produse mediatice de a filtra și verifica informațiile primite. Jurnalistul i-a sfătuit pe tineri să citească știrile din prisma raționalității şi nu a emoțiilor.
”Nu dați curs primelor emoții sau mâniei spontane, atunci când citiți o știre. Fiți raționali. De multe ori, cei care încearcă să ne manipuleze prin intermediul media mizează tocmai pe reacțiile spontane ale publicului, bazate pe emoții. Trebuie să credeți doar agumentele logice și raționale și să vă cultivați necesitatea de a filtra informațiile, mai ales acum, în pragul alegerilor, când intenția de manipulare din partea politicienilor este inevitabilă. Nu uitați că mizele acestei manipulări sunt foarte mari. Putem spune că se dă bătălia pentru viitorul vostru, al tinerilor” , le-a explicat studenților Vasile Botnaru.
Moderatorul lecției a vorbit și despre faptul că o știre trebuie să fie echilibrată, iar în cazul unor informații conflictuale, trebuie prezentate și opinii ale experților, pentru a spori gradul de obiectivitate. V. Botnaru s-a mai referit și la tendința unor instituții media de a produce știri sau reportaje regizate în mod intenționat cu note de senzaționalism, în care publicul crede și care uneori provoacă adevărate conflicte sociale.
Studenții au remarcat actualitatea subiectului și importanța organizării mai dese a acestui gen de activități.
”La această lecție am aflat informații care ne ajută pe noi, tinerii, să facem alegeri corecte, în special în ceea ce privește modalitățile de a ne informa și de a evita manipularea”, ne-a spus Alina Clipa, studentă USEM.
Irina Gonciar a precizat: ”Am învățat că nu trebuie să mă las amăgită de promisiuni, de publicitate, de minciunile spuse de politicieni și că trebuie să judecăm din prisma faptelor, nu a vorbelor”.
”Cu părere de rău, tinerii sunt cei care pot fi cel mai ușor influențați, manipulați și măguliți, iar asemenea activități își vor utilitatea și efectul în deciziile pe care le iau tinerii”, a conchis Ion Botnarenco, student în anul I la drept.
Lecția de educație mediatică a fost organizată în cadrul proiectului "Promovarea educației mediatice în rîndurile cetățenilor" ("Promoting media literacy among Moldovan citizens"), implementat de CJI, în perioada martie 2014 – aprilie 2015, cu susţinerea financiară a Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Moldova