Știri sociale
- Detalii
A fost lansat programul de co-finanţare a salariilor şi a iniţiativelor de afaceri pentru persoane cu dizabilităţi vizuale
Lansat în august 2010, Programul de Asistenţă în Afaceri şi Angajări pentru Nevăzători (PAAN) este un proiect-pilot, implementat de către Centrul de Susţinere în Business pentru Nevăzători (CSBN), cu sprijinul financiar al Ministerului de Externe al Olandei. Acesta are drept scop dezvoltarea iniţiativelor de antreprenoriat şi de creştere a nivelului de incluziune a persoanelor cu dizabilităţi vizuale (PDV) pe piaţa muncii.
Conceput doar pentru acordarea asistenţei tehnice, începând cu ianuarie 2012 beneficiarii vor putea beneficia şi de asistenţă financiară. Suportul financiar presupune crearea unui Fond de susţinere a iniţiativelor antreprenoriale (FSIA), destinat PDV, precum şi a unui Fond de co-finanţare a salariilor pentru PDV angajate (FCS).
Fondul de susţinere a iniţiativelor antreprenoriale (FSIA)
Scopul creării FSIA este de a stimula procesul de auto-angajare şi de a crea oportunităţi de lansare a afacerilor de familie, contribuind astfel la reducerea sărăciei, mai ales, în rîndul PDV din mediul rural. Valoarea totală a acestuia constituie 20.000 euro. Suma maximă care poate fi acordată unui benefiaciar este de 1.000 euro, aceasta incluzînd 50 la sută - grant şi 50 la sută – suport rambursabil.
La program pot aplica persoane cu deficienţe vizuale care au o idee de afacere fezabilă, dispun de resurse proprii de co-finanţare, precum şi de abilităţi manageriale şi tehnologice. Tipurile de investiţii şi cheltuieli eligibile se referă la domenii de activitate antreprenorială în agricultură, servicii, producere, comerţ,.
Pentru a obţine finanţare, beneficiarii vor depune un dosar constituit din: Plan de afaceri, Cerere de finanţare, Act de justificare a necesităţii de finanţare, Act-garanţie asupra imobilului/terenului pe/în care vor fi realizate investiţiile, Declaraţie pe proprie răspundere de asigurare a co-finanţării de către solicitant. Beneficiarii vor fi asistaţi în procesul de elaborare a dosarului de către echipa proiectului, iar după depunerea acestuia, o comisie de evaluare, formată din trei experţi, va lua o decizie pro sau contra acordării asistenţei financiare. Etapa de monitorizare post-financiară va include o evaluare a eficienţei afacerii, a impactului asupra bunăstării beneficiarului, precum şi a numărului de locuri de muncă create.
Pînă la moment, 35 aplicanţi ai proiectului au beneficiat de cursuri de instruire în domeniul planificării afacerii, iar zece dintre aceştea au beneficiat de asistenţă tehnică în planificarea afacerii, accesarea creditelor bancare şi a grant-urilor, asistenţă financiară în achiziţionarea echipamentului şi ajustarea locului de muncă.
Conform unui studiu realizat de către Organizaţia Internaţională a Persoanelor cu Dizabilităţi,in ţările în curs de dezvoltare, doar 19 la sută dintre proiectele de suport în afaceri oferă granturi, 50 la sută oferă împrumuturi, iar 31 la sută – oferă un suport financiar combinat dintre grant şi îmrumut Conform acestui studiu, grant-ul este cel mai indicat pentru susţinerea persoanelor cu venituri mici, cu puţine cunoştinţe în domeniul antreprenoriatului şi lipsa unor bunuri materiale oferite în calitate de gaj. Pe de altă parte, deşi asistenţa sub formă de grant e mai accesibilă pentru categoriile sărace, aceasta fortifică tendinţele beneficiarilor de a primi doar sprijin caritabil fără a-şi asuma riscuri.
Fondul de co-finanţare a salariului (FCS) pentru PDV angajate
Scopul creării fondului este de a contribui la creşterea nivelului de incluziune a PDV pe piaţa muncii din Repubica Moldova, prin intermediul stimulării angajatorilor. Acest mecanism este, totodată, o măsură de susţinere a persoanei cu dizabilităţi vizuale la locul de muncă, pe parcursul perioadei de probă, timp, în care performanţa profesională a acesteia este scăzută, din cauza noilor atribuţii neînsuşite.
Co-finanţarea salariului este una dintre etapele de asistenţă în incluziunea profesională a PDV, pe lîngă cele de identificare a capacităţii de muncă şi a nivelului de pregătire profesională a beneficiarului; asistenţă în elaborarea demersului de angajare, accesarea ofertelor de muncă, mediere şi monitorizare post-angajare.
Valoarea Fondului de co-finanţare a salariilor anagajaţilor cu dizabilităţi vizuale constituie 10.000 euro, incluzînd şi costuri de ajustare a locului de muncă. Astfel, persoana cu dizabilităţi vizuale angajată, după încheierea unui contract de muncă pentru o perioadă de minimum, şase luni, va beneficia de co-finanţarea salariului în valoare de pînă la 50 la sută din salariul brut oferit lunar de către angajator, pe parcursul a trei luni.
Pînă la moment, 50 aplicanţi ai proiectului au beneficiat de ateliere de instruire în scopul elaborării demersului de angajare (CV, scrisoare de intenţie, interviu de angajare), precum şi de instrumente de accesare a unui loc de muncă (Buletin informativ oferte de muncă selectate, mediere electronică, telefonică, Centru de Resurse privind Piaţa Muncii), iar opt dintre aceştea au fost angajaţi.
Necesitatea creării fondurilor de suport financiar reiese din numărul relativ mare - o treime din cele peste 9 mii persoane cu deficienţe vizuale înregistrate, cu capacitate de muncă mai mare de 25 la sută şi un nivel suficient de pregătire profesională, precum şi din cauza lipsei încrederii de a risca cu resursele finaciare proprii, atît din partea beneficiarului, cît şi din partea angajatorului.
Programul de Asistenţă în Afaceri şi Angajări pentru Nevăzători este unicul proiect de acest fel în Moldova, continuitatea căruia va fi asigurată, inclusiv, după finalizarea lui în luna aprilie 2013.
Pentru mai multe informaţii despre proiect, accesaţi site-ul: www.csbn.md
Veronica Volcov, responsabil Comunicare
tel: 72-32-98, office@csbn.md
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md









