Între Comisia de Certificare şi OSC-uri trebuie să existe o comunicare mai strânsă
Între Comisia de Certificare şi organizaţiile societăţii civile (OSC) trebuie să existe o comunicare mai strânsă, prin intermediul căreia urmează să fie clarificate neînţelegerile şi problemele cu care se confruntă sectorul asociativ. Aceasta este una dintre recomandările formulate de participanţii „Conferinţei Internaţionale privind Finanţarea de Stat a Organizaţiilor Societăţii Civile: Noi oportunităţi pentru dezvoltarea organizaţiilor societăţii civile”. Comisia respectivă pe lîngă Ministerul Justiţiei este împuternicită cu eliberarea certificatelor de utilitate publică pentru asociatiile obstesti, transmite Info-Prim Neo.
Potrivit Mariei Badan, coordonator al Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO), o altă recomandare ţine de o mai bună funcţionalitate a Comisiei de Certificare. În sensul acesta se propune crearea unui secretariat aparte şi amplasarea ei într-un sediu mai accesibil pentru reprezentanţii organizaţiilor societăţii civile, în condiţiile când accesul în sediul Ministerului Justiţiei este uneori destul de greoi.
„O altă recomandare ar fi schimbarea statutului Comisiei. Eu urmează să fie constituită din persoane competente care deţin experienţă în diferite domenii, fiind vorba în special de domeniul financiar. De asemenea, este nevoie de mai multă claritate în criteriile de selectare a membrilor Comisiei de Certificare. Ştim că trei membri sunt aleşi din partea Guvernului, trei din partea Parlamentului şi 3 de la Preşedenţie, dar ar fi bine să existe nişte criterii de selecţie atunci când sunt depuse CV-urile”, a opinat Maria Badan.
Participanţii la conferinţă recomandă şi revizuirea termenului de selectare a solicitanţilor şi de acordare a certificatului de utilitate publică. Urmează să fie stabilit un termen exact, nu mai mult de 30 de zile calendaristice, pentru că asociatiile obstesti sunt puse în situaţia să aştepte foarte mult şi în necunoaştere de ceea ce se întâmplă cu dosarul înaintat. Fixarea unui termen stabil ar structura mai bine activitatea Comisiei, cred reprezentanţii sectorului asociativ.
Ei recomandă, de asemenea, excluderea obligativităţii organului de supraveghere în statutul OSC în calitate de condiţie pentru aplicare la certificatul de utilitate publică. Altă recomandare se referă la revizuirea, adaptarea şi simplificarea formatului în care se prezintă raportul de activitate la Comisia de Certificare, modelul actual fiind unul învechit şi neadecvat.
„Conferinţa Internaţională privind Finanţarea de Stat a Organizaţiilor Societăţii Civile: Noi oportunităţi pentru dezvoltarea organizaţiilor societăţii civile în Republica Moldova” a fost organizată în cadrul Programului FHI 360 „Consolidarea Societăţii Civile în Moldova”, susţinut de USAID. Evenimentul s-a desfăşurat cu concursul experţilor de la Centrul European pentru Drept Necomercial.