A fost efectuat cu succes primul audit al tirajelor din Moldova
Chişinău, 24 martie 2011
Asociaţia „Biroul de Audit al Tirajelor şi Internetului” (BATI) anunţă că, în luna martie 2011, a fost finalizat cu succes primul audit al tirajelor din R. Moldova pentru zece publicaţii-membre ale Asociaţiei. Auditul a fost efectuat de Compania „Divers Audit” şi a vizat perioada octombrie-decembrie 2010.
Primele zece titluri (publicaţii) auditate de BATI sunt:
Adevarul (Chişinău)
Timpul (Chişinău)
Komsomoliskaya Pravda (Chişinău)
Antenna (Chişinău)
Jurnal de Chişinău (Chişinău)
Gazeta «SP» (Bălţi)
Observatorul de Nord (Soroca)
Cuvântul (Rezina)
Unghiul (Ungheni)
Totalinaya reclama «Gorod» (Chişinău)
Principalele informaţii pe care le oferă auditul tirajelor sunt valorile termenilor de difuzare (Cifre de Difuzare): Tirajul tipărit; Vânzările (abonamente şi vânzări cu bucata); Exemplare difuzate gratis (abonamente gratuite, exemplarele la cerere şi promoţionale); Retururile. Cifrele de difuzare ale publicaţiilor sunt confirmate prin Certificatul de Audit, după ce sunt verificate de firma de audit şi avizate de editor şi de BATI. Aceste certificate constituie garanţia cumpărătorului de spaţiu publicitar.
Tocmai de aceea, BATI cheamă agenţiile şi clienţii de publicitate la eficientizarea şi responsabilizarea cheltuirii bugetelor de media prin intermediul publicaţiilor care îşi dovedesc în mod transparent performanţele (tirajele). De asemenea, BATI îndeamnă actorii de pe piaţa media - publicaţii, agenţii de publicitate sau clienţi de publicitate - să adere la Asociaţie, contribuind astfel la stabilirea unor reguli de joc unice în distribuirea bugetelor de publicitate.
Este pentru prima dată în istoria R. Moldova, când presa scrisă îşi asumă un rol de autoreglare în furnizarea de informaţii de media credibile, ce provin dintr-o sursă independentă, atât de necesare pentru o industrie de publicitate profesională. Indiferent de tipul de suport - tv, radio, print sau new-media - orice titlu mass-media are nevoie de o măsurare obiectivă a indicatorilor de performanţă, pentru a putea să fie reprezentat cu succes în faţa unui client de publicitate. Cea mai transparentă modalitate de măsurare este aceea pentru presa scrisă, realizată de BATI - Biroul de Audit al Tirajelor şi Internetului. Misiunea de bază a BATI este ca, urmare a auditării publicaţiilor scrise - iar, ulterior, şi a Internetului -, editorii să poată oferi clienţilor de publicitate cifre reale ale tirajului şi date privind componenţa audienţei.
BATI garantează echidistanţa faţă de toate publicaţiile auditate, precum şi dreptul egal pentru fiecare editor de pe piaţă de a avea acces la audit, indiferent de conţinutul publicaţiei, orientarea politică sau modelul de afaceri. Informaţiile sunt destinate în special industriei de media şi publicitate şi au scopul de a contribui la transparenţa indicatorilor media, precum şi la concurenţa corectă pe piaţa media din RM.
Primul audit al tirajelor din Moldova a fost realizat în cadrul proiectului „Susţinerea structurală şi instituţională a Asociaţiei „Biroul de Audit al Tirajelor şi Internetului””, cu suportul financiar al Fundaţiei Est-Europeană, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida), Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/ DANIDA şi Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID) prin intermediul Fundaţiei Eurasia. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundaţiei Est-Europene, Sida/Asdi, DANIDA, Fundaţiei Eurasia, USAID şi/sau a Guvernului American.
Graţie suportului financiar oferit de către compania Orange Moldova SA, Biroul de Audit al Tirajelor şi Internetului realizează cu succes obiectivele propuse, în special, asigurarea funcţionalităţii organizaţiei şi consolidarea capacităţilor membrilor şi a conducerii BATI de a desfăşura auditul tirajelor.
Pentru informaţii Vă rugăm să contactaţi:
Stanislav Popov, director de audit BATI
Tel.: (022) 232.132; gsm: 060.300.400
e-mail: office@bati.md