Prezentarea Capitolului Prevenirea si Combaterea Torturii din Planul National de Actiuni in domeniul Drepturilor Omului



La 28 aprilie, proiectul „Prevenirea torturii”, finantat de Uniunea Europeana si co-finantat si implementat de Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, a prezentat studiul de baza „Situatia din R. Moldova privind combaterea torturii si altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante”. In baza studiului un grup de experti au elaborat si propus autoritatilor Republicii Moldova spre aprobare un nou capitol in Planul National de Actiuni in domeniul Drepturilor Omului ce se refera la prevenirea si combaterea torturii.

Studiul contine o analiza a situatiei in domeniul prevenirii si combaterii torturii din Republica Moldova si un sir de recomandari concrete pentru prevenirea fenomenului, precum si protectia victimelor torturii. Autorii constata ca Republica Moldova, la fel ca orice stat ce a aderat la instrumentele internationale ce interzic tortura, urmeaza sa intreprinda toate masurile pentru a preveni, combate, pedepsi faptuitorii si compensa victimele pentru actele de tortura.

Potrivit studiului, conditiile de detentie in custodia politiei nu corespund cerintelor legislatiei nationale si internationale in domeniu. Mai multe surse credibile si actori de constatare indica la numarul mare de plingeri privind aplicarea fortei si maltratarilor in unele institutii de detentie ale politiei. In acest context, sunt necesare masuri orientate la diminuarea incidentei torturii si altor rele tratamente in custodia politiei, precum: detinerea persoanelor (atit in cauze penale, cit si contraventionale) pentru perioade mai mari de 48 de ore in locurile de detentie subordonate Ministerului de Justitie; supravegherea video a locurilor de detentie ale politiei; tinerea evidentei stricte a persoanelor aflate in custodia politiei; asigurarea drepturilor fundamentale ale persoanelor retinute, precum si asigurarea conditiilor adecvate de detentie.

Totodata, ramine actuala situatia privind maltratarile si tentativele de musamalizare a unor cazuri de tortura, tratament inuman, crud si degradant a persoanelor condamnate la privatiune de libertate, conditii de detentie inumane in celulele de carantina etc. in acest sens, se recomanda adoptarea unor actiuni care ar contribui la eradicarea fenomenului, prin asigurarea drepturilor persoanelor private de libertate, inclusiv crearea conditiilor adecvate de detentie in celulele de carantina si carcer, precum si revizuirea mecanismului de contestare de catre condamnati a sanctiunilor disciplinare.

Expertii mai constata situatia alarmanta in institutiile psihiatrice, inclusiv detinerea persoanelor fara o decizie judecatoreasca, precum si relele tratamente admise in aceste institutii. In acest context, autorii studiului recomanda crearea serviciului de aparare a pacientilor, revizuirea statutului persoanelor internate, instruirea personalului si monitorizarea respectarii drepturilor pacientilor.

In vederea imbunatatirii activitatii Mecanismului National de Prevenire a Torturii si institutiei ombudsmanului expertii considera ca este necesar de a determina clar competentele acestor institutii, de a le dota cu resurse necesare si de a elimina impedimentele de functionare, inclusiv prin responsabilizarea factorilor de decizie ce obstructioneaza activitatea lor. Totodata, in vederea eficientizarii activitatii Centrului pentru Drepturile Omului din Moldova este necesar de a prioritiza categoriile de interventii pe care le realizeaza si intensifica activitatea de abilitare juridica a persoanelor private de libertate.

Autorii studiului au ajuns la concluzia ca investigatiile interne ale Ministerului Afacerilor Interne pina in prezent nu au dat dovada de corespundere cu principiile si bunele practici de investigare a actelor de tortura. Investigatiile penale in cauzele de tortura (inainte si dupa evenimentele din aprilie 2009) in mare parte nu intrunesc cerintele minime, capatind un caracter indelungat si finalizate printr-o hotarire procesuala neîntemeiata, lucru ce a fost constatat in diferite surse. Conform bunelor practici internationale, urmarirea penala si investigarea actelor de tortura trebuie sa fie eficienta, multilaterala si completa, prompta/rapida si transparenta.

In prezent, in instantele de judecata se atesta un numar redus de actiuni legate de examinarea cauzelor de tortura si de repunere in drepturi a persoanelor care au fost supuse torturii. Aceasta, se explica, printre altele, si prin lipsa de independenta a puterii judecatoresti, instruire insuficienta in domenii legate de tortura, neexecutarea unor hotariri ale CEDO pe articolul 3.

In urma constatarilor privind situatia torturii si altor tratamente cu cruzime, inumane si degradante, expertii au elaborat un sir de recomandari si actiuni, care se reflecta intr-un nou capitol in Planul National de Actiuni in domeniul Drepturilor Omului cu privire la prevenirea si combaterea torturii, fiind propus autoritatilor Republicii Moldova spre aprobare. „Suntem convinsi ca si alte preveri incluse in proiectul de Plan pentru anii 2010-2013 vor contribui la prevenirea si combaterea torturii, fara a fi inaintate propuneri speciale in acest sens. Atit colaboratorii institutiilor ce asigura detentia, cit si alte grupuri profesionale, care pot avea tangente cu fenomenul si victimele torturii, urmeaza sa aiba o buna intelegere, formata prin instruire, a mecanismelor de prevenire si combatere a torturii si altor rele tratamente”, a declarat Victor Zaharia, liderul echipei de experti.

 

Pentru contact: Mircea Esanu, Manager de proiect UNDP Moldova, tel. 245079, e-mail: mircea.esanu@undp.org sau Irina Lazur, Coordonator Comunicare si Informare, tel. 232523, e-mail: irina.lazur@undp.org