Jurnalistii indemnati sa abordeze mai activ tematica integrarii europene



„Cum scriem în presa naţională şi regională despre integrarea europeană şi cum apreciază presa internaţională oportunităţile de integrare ale Republicii Moldova”, au fost câteva dintre subiectele abordate în cadrul training-ului intitulat „Mass-media – un instrument de promovare a integrării europene”.

La programul de instruire organizat de CJI, în perioada 17-19 februarie, la Comrat, au participat 14 jurnalişti de la Comrat, Ciadâr-Lunga, Soroca, Chişinău, care au fost instruiţi de trainerii Svetoslav Terziev, analist  în cadrul Departamentului Relaţii Internaţionale şi Integrare Europeană la cotidianul „The Sega Daily Sofia” şi Aneta Gonţa, doctor în Ştiinţe Politice, autoarea unei serii de articole privind imaginea de ţară şi procesul de integrare europeană a Republicii Moldova.

La finalul training-ului participanţii şi-au împărtăşit unele impresii şi opinii despre cunoştinţele şi experienţele obţinute.

Elizaveta Rotari, directorul postului de televiziune ATV din Comrat, a remarcat că „jurnaliştii din mass-media regională abordează tematica integrării europene numai în cazul vizitelor unor demnitari în UTA Gagauz-Yeri. Participând la acest training, am înţeles că acest subiect este unul important şi merită o abordare constantă”.

Natalia Cambur, reporter la ziarul „Panorama”, a menţionat că a fost interesant să afle că experţii europeni utilizează în discursurile lor aşa-numitul „limbaj de Bruxelles”, iar misiunea jurnaliştilor este de a-l descifra şi de a scrie despre integrarea europeană pe înţelesul tuturor.

Tatiana Guţu, reporter la postul de radio „Vocea Basarabiei”, a spus că training-ul reprezintă o experienţă interesantă, deoarece a avut posibilitatea să elaboreze în comun proiecte de emisiuni şi pagini tematice, care să abordeze subiecte europene. „Am făcut schimb de idei cu colegii de breaslă din UTA Gagauz-Yeri. Am realizat un sondaj de opinie prin intermediul căruia am încercat să aflăm ce părere au locuitorii oraşului Comrat despre aspiraţiile europene ale Republicii Moldova. Rezultatele sondajului au arătat că integrarea europeană este o temă puţin mediatizată în mass-media din regiune”, a precizat Tatiana Guţu.

În acelaşi context, Aneta Gonţa, co-trainerul programului de instruire, şi-a exprimat doleanţa ca proiectele elaborate în comun de către participanţii la training să fie realizate în practică şi nu doar pe hârtie. „Astfel mass-media va reuşi să promoveze mai mult conceptul de integrare europeană, să informeze publicul despre activitatea instituţiilor europene, despre obiectivele şi scopurile acestora. Prin urmare implicarea jurnaliştilor în abordarea tematicilor europene va fi una mai activă şi vizibilă”, a concluzionat Aneta Gonţa.

Training-ul „Mass-media – un instrument de promovare a integrării europene” s-a desfăşurat în cadrul proiectului „Fortificarea capacităţilor mass-media de a reflecta subiectele de interes public”, cu susţinerea financiară a Delegaţiei Uniunii Europene în Republica Moldova în cadrul Instrumentului European pentru Democraţie şi Drepturile Omului. Proiectul este implementat de CJI în parteneriat cu Centrul Media de la Tiraspol şi Centrul pentru Dezvoltare Media, din Sofia, Bulgaria.