Program de consolidare a capacităților și granturi pentru start-up-uri media și mass-media regională



Articol adaugat de: Natalia Rotaru

Logo UE si SAMRS Rom

Mai multe organizații internaționale și moldovenești vă invită să participați într-un program nou, pe termen lung, de consolidare a capacităților mass-mediei regionale și start-up-urilor media, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de Agenția de Dezvoltare a Slovaciei.

Programul are scopul:

  • De a oferi sprijin instituțiilor mass-media regionale și start-up-urilor media în întărirea abilităților de creare a unui conținut de calitate și de furnizare a informațiilor relevante și fiabile folosind o varietate de formate noi.
  • De a îmbunătăți sustenabilitatea financiară a instituțiilor mass-media regionale și de a-i ajuta să exploreze noi strategii creative de diversificare a sursele de venit.

Programul de consolidare a capacităților se va baza pe o evaluare detaliată a situației particulare a fiecărui participant din mass-media. De asemenea, cooperarea în cadrul programului se va baza pe o circulație continuă de informații și a unui feedback continuu între participanți, formatori/experți și organizațiile partenere. Acest lucru va permite ca programul să fie foarte flexibil și adaptat la activitățile participanților. Programul va acorda prioritate abordării interne și va lucra cu mentori atent selectați (atât locali, cât și internaționali).

Acesta va fi deschis atât start-up-urilor, cât și instituțiilor de presă deja consacrate care furnizează informații în limba română și/sau rusă și care produc conținut specific regional. Acesta va viza în special presa scrisă,  online/platforme de socializare și canalele TV locale. Programul va începe în decembrie 2022 și va dura aproximativ un an. Procesul de selecție va include completarea unui formular de înaintare a candidaturii (linkul de mai jos) și un interviu online.

Participanții selectați vor putea:

  • Să beneficieze de 90 sau mai multe ore de consultări pe teme relevante activității lor cu mentori și formatori din Moldova și de peste hotare;
  • Să beneficieze de 30 de ore de sprijin direct din partea experților;
  • Să participe la cel puțin 2 cursuri de formare personalizate;
  • Să aplice pentru granturi flexibile (variind de la 10 000 EUR pentru start-up-uri media independente, aflate la început de drum, și până la 20 000 EUR pentru instituții mass-media locale independente).

Alianța/parteneriatul, format din organizații din Moldova și din UE care au o vastă experiență de lucru cu instituțiile de presă din Europa Centrală și de Est, înțelege rolul crucial pe care îl joacă mass-media în construirea și susținerea democrației. Prin acest proiect sperăm să contribuim la reziliența și dezvoltarea mass-media locale independente, precum și a start-up-urilor media din Republica Moldova, astfel încât acestea să poată continua să ofere comunităților lor informații relevante, veridice și de înaltă calitate.

Parteneriatul este asigurat de următoarele organizații:

Thomson Media gGmbH este lider în abordarea problemelor actuale prin consolidarea competențelor mediatice la nivel mondial, cu sediul la Berlin. Colaborând cu guverne, donatori filantropici și instituționali, Thomson Media gGmbH oferă abordări mediatice inovatoare în tratarea problemelor critice: de la securitatea regională, la schimbările climatice, migrație și creșterea economică. Cu o prezență semnificativă în Parteneriatul Estic, Europa Centrală, Balcanii de Vest și Asia Centrală, Thomson Media gGmbH asigură rezistența pe termen lung a instituțiilor de presă din medii dificile, sprijină strategiile inovatoare de conținut și diversificarea fluxurilor de venituri ale publicațiilor. Thomson Media gGmbH este o organizație internațională fără scop lucrativ și este partener al Fundației Thomson.

CU SENS – o organizație media non-guvernamentală, fondată în august 2019 de trei jurnaliste de investigație notorii din Republica Moldova. Încă de la lansare, CU SENS s-a implicat activ în furnizarea conținutului jurnalistic calitativ, în format video. Este primul proiect media din Moldova al cărui conținut, complet digital, corespunde noilor tendințe media.

People in Need Slovakia (departamentele de ajutor și dezvoltare și media) aduce în proiect o expertiză unică a unei organizații care combină munca de dezvoltare cu practica jurnalistică, bazată pe standarde înalte de etică jurnalistică. People in Need Slovakia produce reportaje premiate, care acoperă subiecte mediatizate insuficient și cooperează cu jurnaliști, instituții și organizații de jurnalism din Slovacia și din străinătate. În plus, organizația derulează programe educaționale atât pentru jurnaliști cu experiență, cât și pentru viitorii jurnaliști, inclusiv două cursuri de jurnalism la două universități slovace (din 2015), care acoperă aspecte, începând de la creare de conținut, până la etică jurnalistică.

People in Need Cehia (Departamentul pentru drepturile omului) are o experiență îndelungată în sprijinirea mass-mediei din Europa de Est, Caucazul de Sud și Asia Centrală. Programele de consolidare a capacităților pun accentul pe securitatea fizică și digitală a jurnaliștilor, pe producția de conținut relevant și atractiv, precum și pe schimbul de experiență între Europa Centrală și de Est. 

Asociația Slovacă de Politică Externă (ASPE) este un think-tank de politică externă cu sediul în Bratislava, Slovacia. Din 1993, misiunea lor este de a efectua cercetări independente de înaltă calitate și de a oferi recomandări practice inovatoare pentru factorii de decizie și politici. ASPE are o experiență îndelungată de lucru în regiunea Europei de Est, cooperând cu guverne, societatea civilă, jurnaliști și instituții media.

Programul este finanțat de Uniunea Europeană și implementat de organizații partenere conduse de Agenția Slovacă pentru Cooperare Internațională pentru Dezvoltare.

PROFILUL CANDIDATULUI

Programul este deschis participanților cu următoarele profiluri:

  • instituții mass-media locale care furnizează, deja, informații fiabile și veridice pentru publicul lor și care acționează independent, liberi de orice influență politică sau religioasă. Instituția poate avea sediul oficial la Chișinău, dar trebuie să aibă ca obiectiv principal problemele regionale. Potențialilor participanți li se va cere să prezinte un certificat de înregistrare, precum și un dosar de participare la proiecte anterioare și actuale. Se așteaptă ca potențialii participanți să fie parțial sustenabili, din punct de vedere financiar, și să nu depindă, în totalitate, de finanțarea donatorilor.
  • start-up-uri media locale care au furnizat informații veridice pentru publicul lor timp de cel puțin 6 luni. Potențialii participanți nu trebuie să fie neapărat înregistrați ca o companie media (SRL) sau ONG de media și nu se așteaptă să aibă un istoric de proiecte implementate. Aceștia pot fi bloggeri, inițiative media informale, administratori de canale sau grupuri independente de social media etc. Ne așteptăm ca potențialii participanți să fie foarte motivați să își dezvolte și să își instituționalizeze start-up-ul. Aceștia pot avea sediul oficial la Chișinău, dar trebuie să aibă ca obiectiv principal problemele regionale.

Criterii

Punctaj (%)

1. Producția conținutului, focusat pe probleme locale/regionale.

Criteriu de calificare

Da/Nu

2. Independență politică și angajament față de valori precum pacea, democrația și drepturile omului.

Criteriu de calificare

Da/Nu

3. Dorința de a dezvolta abordări creative și inovative în ceea ce ține producerea de conținut.

20

4. Dorința de a se angaja în abordări creative și inovatoare pentru a atinge un nivel mai înalt de sustenabilitate financiară.

20

5. Capacitatea de a evalua critic propriile puncte slabe și motivația de a se perfecționa și dezvolta.

20

6. Furnizarea informației social-politice veridice și relevante.

20

7. Disponibilitatea echipei de a dedica timpul și energia necesară pentru dezvoltarea start-up-ului/organizației în următoarele 12 luni.

20

CRONOLOGIE DE BAZĂ

Data limită de depunere a candidaturii: 4 noiembrie 2022.

Vă rugăm să trimiteți întrebările dvs., referitoare la apel, la următoarea adresă, până la data de 24.10.2022: eva.karlikova@peopleinneed.net.

Interviurile cu candidații preselectați: vor avea loc în mod continuu.

Publicarea rezultatelor: la trei săptămâni de la data limită de depunere a candidaturilor.

Evaluarea aprofundată a cerințelor participanților în ceea ce privește dezvoltarea instituțională, dezvoltarea conținutului și sustenabilitatea financiară: noiembrie-decembrie 2022.

Program de consolidare a capacităților: decembrie 2022 – ianuarie 2024.

PROCESUL DE SELECȚIE:

Procesul de selecție se va face în baza cererilor depuse și a interviurilor cu candidații selectați. Comitetul de Selecție va fi format din reprezentanți ai organizațiilor partenere și un expert independent.

DEPUNEREA DOSARULUI:

Dacă doriți să participați la program, vă rugăm să descărcați formularul de înscriere și să îl trimiteți completat la următoarea adresă de e-mail: eva.karlikova@peopleinneed.net.

  • Dacă sunteți instituție mass-media, înregistrată oficial: link
  • Dacă sunteți un start-up media sau o inițiativă neînregistrată: link.

Vă rugăm să luați în considerare că formularele de înscriere pentru mass-media și pentru start-up-uri media sunt diferite.

telegram