Cum putem avea rute de ciclism mai sigure în zona Dunării?



Articol adaugat de: Virginia Usatii

Conferința finală a proiectului SABRINA, "Rute de ciclism mai sigure în zona Dunării", eveniment organizat în cooperare cu Strategia europeană pentru regiunea Dunării (EUSDR) - AP1b: Îmbunătățirea mobilității și a multimodalității - legături rutiere, feroviare și aeriene, a reunit la data de 23 noiembrie 2023, la București, invitații internaționali de nivel înalt din domeniul ciclismului și al siguranței rutiere pentru a evidenția rezultatele proiectului și pentru a demonstra beneficiile unei abordări sistematice pentru o infrastructură mai sigură pentru bicicliști.

IMG 0973

"Avem nevoie ca UE să ridice nivelul de utilizare a bicicletei pe întreg continentul printr-o strategie coerentă care să finanțeze și să implementeze infrastructura pentru biciclete. Avem nevoie ca toate guvernele europene să promoveze mersul pe bicicletă ca modalitate de reducere a emisiilor din transporturi și de obținere a altor beneficii societale, cum ar fi reducerea poluării aerului și a zgomotului. Ciclismul trebuie integrat ca un mod de transport cu drepturi depline", a declarat Philip Amaral, director de politici și dezvoltare al ECF - Federația Europeană a Bicicliștilor.

Creșterea nivelului de conștientizare și implicarea mai activă a celor care se ocupă de siguranța rutieră se numără printre obiectivele proiectului SABRINA, a menționat Olivera Rozi, lider de proiect, Institutul European pentru Evaluarea Drumurilor.

”Am avut multe provocări în desfășurarea acestui proiect printre care conștientizarea siguranței rutiere și virusul COVID-19. De altfel, pandemia a reprezentat cea mai mare provocare, însă dacă într-o perioadă normală ne-am fi întâlnit de șapte sau de opt ori, acum ne-am văzut și am vorbit săptâmânal online și am reușit să creăm această comunitate”, a mai spus Olivera Rozi.

”Trebuie să ne schimbăm obiceiurile de mobilitate pentru a avea un transport durabil. Trebuie să trecem la un transport intermodal, iar ciclismul este parte integrată și ar trebui să fie accesibil tuturor”, a spus Franc Zepic, Ministerul Infrastructurii, Slovenia.

Dezbaterile și prezentările conferinței au vizat evaluări de siguranță ale rutelor EuroVelo, un sistem de sprijin decizional pentru toate părțile interesate, studii pilot și instruiri în toate cele nouă țări participante în proiect, precum și colectarea de bune practici și elaborarea fișelor informative cu privire la riscurile, soluțiile și beneficiile din domeniul ciclismului.

IMG 0942

Potrivit lui Marko Sevrovic, inginer senior securitate rutieră, în cadrul  Institutului European pentru Evaluarea Drumurilor – EuroRAP, în cadrul proiectului SABRINA au fost evaluate rutele de biciclete de pe șase trasee EuroVelo din nouă țări, din care peste 2.500 de kilometri în regiunea Dunării.

”Am cuantificat siguranța rutieră pe aceste rute folosind metodele de evaluare iRAP, CycleRAP și ECS (European Certification Standard). CycleRAP a fost dezvoltat în cadrul SABRINA și ne ajută la identificarea și cartografierea locurilor în care este probabil să apară accidente între bicicliști și alte categorii de mobilitate”, a spus Marko Sevrovic.

Proiectul SABRINA a dezvoltat, de asemenea, un ghid pentru trasee de ciclism mai sigure, care va spori capacitatea părților interesate de a lua decizii și de a facilita cooperarea la diferite niveluri, prevenind astfel dezvoltarea unei infrastructuri pentru bicicliști care pune în pericol viața utilizatorilor.  În plus, proiectul a produs 30 de fișe informative privind riscurile, soluțiile și beneficiile ciclismului, precum și un raport privind cele mai bune practici - toate disponibile online la https://www.interreg-danube.eu/approved-projects/sabrina/outputs.

Totodată, acțiunile pilot de testare a Ghidului pentru Rute de Ciclism mai Sigure au fost prezentate de către fiecare partener de proiect reponsabil de implementarea acestora. Printre aceștia se numără și coordonatoarea de proiect, Virginia Mandalac, Automobil Club din Moldova, care a vorbit despre analiza rutei de ciclism lipsă (potențială) și despre măsurile de intervenție necesare a fi realizate la faza de proiectare și planificare a rutei (Missing link Pilot).

316826104 497415192417818 3005833766845408840 n

 



Au fost prezentate modalitățile prin care părțile interesate naționale și UE pot aborda siguranța infrastructurii de ciclism din strategiile UE și naționale, prin evaluări practice de siguranță și metodologii de îmbunătățire.

Printre speakerii conferinței s-au numărat Olivera Rozi, EIRA - Institutul european pentru evaluarea drumurilor – EuroRAP, Slovenia (via video), Rob McInerney, CEO iRAP, Australia (via video), Gabor Șandor – Secretar de stat, Ministerul Transporturilor și infrastructurii, Romania, Franc Zepic, EUSDR PAC Air-Rail-Transport, Ministerul Infrastructurii, Slovenia, Philip Amaral, Director Politici si Dezvoltare ECF - Federația Europeană a Cicliștilor,  Belgia, Marko Sevrovic, Institutul european pentru evaluarea drumurilor – Eurorap, Slovenia, George Ursachi, Agile Transport Analysis, România, Leonid Ljubotina, Universitatea din Zagreb, Facultatea de Științe ale Transportului și Traficului, Corația, Andelo Marunica, Universitatea din Zagreb, Facultatea de Științe ale Transportului și Traficului, Croația, Zsombor Aradszki, Westpannon Regional and Economic Development Public Nonprofit Ltd., Ungaria, Bostjan Primc, Municipalitatea Ilirska Bistrica, Slovenia, Maria Fleischer, Consiliul austriac pentru siguranța rutieră, Austria, Jitka Vrtalová, Partnership for Urban Mobility, Czechia (Danube Cycle Plans project), Ionut Maftei, Bike in Time, România (Danube Cycle Plans project), Aleksander Buczynski, ECF – European Cyclists' Federation, Belgium, Shanna Luchessi, International Road Assessment Programme, Klaus Machata, Consiliul austriac pentru siguranța rutieră , Austria, Virginia Mandalac,  Automobil Club din Moldova, Republica Moldova, Florin Nemtanu, Vice-Decan al Facultății Transporturi din cadrul Politehnica, România, Raluca Fișer, Green Revolution, România.

telegram