Servicii de consultanță pe termen scurt în revizuirea cadrului de reglementare a serviciului asistență socială comunitară
Termeni de Referință
pentru prestarea serviciilor de consultanță pe termen scurt în revizuirea cadrului de reglementare a serviciului asistență socială comunitară (Ordinul nr. 54 din 10 iunie 2009) în contextul acordării integrate a serviciilor sociale și medicale la nivel comunitar și armonizarea politicilor privind serviciile sociale la Standardele UE
în domeniul serviciilor sociale
Informații generale
Persoanele în vârstă, persoanele care trăiesc în zonele rurale, bărbații și persoanele din grupurile vulnerabile din punct de vedere socio-economic au un risc mai mare de dezvolta boli cronice/ netransmisibile (BNT). În același timp în Republica Moldova ratele BNT sunt înalte fiind cauza a 90% din toate decesele. În acest context Proiectul „Viață sănătoasă: reducerea poverii bolilor netransmisibile” (“Viatasan”) are viziunea de a contribui la menținerea sănătății și bunăstării populației din Republica Moldova, în special în mediul rural, prin reducerea BNT, contribuind astfel la realizarea Obiectivului 3 de Dezvoltare Durabilă.
Proiectul Viatasan este implementat în parteneriat de Ministerul Sănătății, Ministerul Muncii și Protecției Sociale ale Republicii Moldova și Institutul Elvețian și de Sănătate Publică (Swiss TPH) cu suportul financiar al Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC) . Primele două faze ale proiectului s-au desfășurat în perioada 2016-2024, în cadrul căreia au fost acoperite toate raioanele republicii, două municipii Chișinău și Bălți cu 75 comunități țintă. La moment proiectul este în a treia fază de implementare (perioada octombrie 2024 – 2028) și se va focusa pe instituționalizarea și transmiterea conținuturilor, metodelor, procedurilor și instrumentelor dezvoltate, pilotate și implementate pe parcurs către autoritățile centrale și locale, instituțiile și organizațiile publice relevante activității proiectului. Adițional, luând în considerație prioritatea integrării europene, la solicitarea partenerilor proiectul va sprijini procesul de aliniere a politicilor și cadrului legislativ din domeniile vizate de proiect la standardele UE („acquis-ul comunitar”).
Unul din obiectivele proiectului este de a îmbunătăți prevenirea și gestionarea BNT prin sporirea calității serviciilor medicale și sociale datorită acordării acestora într-un mod integrat și coordonat, dar și prin dezvoltarea și ajustarea cadrului de reglementare și instruirea prestatorilor de servicii. Astfel, în cadrul primelor faze ale Proiectului (2016-2024) a fost dezvoltat conceptul de Asistență Comunitară Integrată (ACI) bazat pe abordările OMS privind determinanții sănătății și îngrijirea integrată, centrată pe persoană. Conceptul ACI se aplică la toate nivele de intervenție. Acestea se aplică începând de la programele de prevenire și identificare timpurie a factorilor de risc pentru sănătatea și bunăstarea populației, continuând cu realizarea în comun a acțiunilor de suport și asistență. De asemenea acestea se aplică și în îngrijirile medicale și sociale, inclusiv de lungă durată, pentru persoanele adulte cu boli cronice și vulnerabilități, preponderent vârstnice și cu dizabilități. În același timp datorită abordării multidisciplinare este asigurată coordonarea și sincronizarea procesului de asistență și îngrijiri, datorată completării reciproce a serviciilor acordate în diferite sectoare și direcționarea mai eficientă a resurselor din sectorul public, dar și completarea cu resurse din sistemul privat și al societății civile. Acest concept permite acoperirea unui număr mai mare de persoane datorită extinderii limitelor rigide ale criteriilor de eligibilitate și datorită gestionării mai bune a nevoilor persoanelor.
Acordarea integrată a serviciilor și abordarea intersectorială nu sunt subiecte noi pentru Moldova, fiind aplicată pe larg în protecția copilului, violență și traficul de ființe umane. Însă în domeniul protecției și asistenței sociale a persoanelor adulte, vârstnicilor persoanelor cu dizabilități cooperarea între sectoare se aplică intuitiv, fără a fi bazată pe proceduri de lucru comune și instrumente uniformizate. În același timp, sectoarele nu comunică pe cazuri decât deja când situația este agravată și sunt necesare servicii și intervenții complexe. Aspectul sănătății și a bolilor cronice nu sunt vizibile pentru sectorul social, decât la etapa când intervine dizabilitatea, fiind necesare servicii specializate și suport financiar pentru perioade îndelungate de timp care să compenseze pierderea capacității de muncă. Serviciile medicale sunt axate preponderent pe aspectul curativ și mai puțin pe prevenire, activități comunitare, asistența și îngrijirile multidisciplinare, inclusiv la domiciliu și în comunitate. Prin facilitarea acordării serviciilor de asistență comunitară medicală și socială într-un mod integrat, proiectul își propune să compenseze aceste lacune. Pentru a asigura îmbunătățirea rezultatelor îngrijirilor cronice și de lungă durată și a susține ajustarea acestora la tendințele actuale din sănătatea publică Proiectul facilitează dialogul de politici și conexiunea cu sectoarele care asigură determinanții sănătății, inclusiv cei sociali. Astfel, se promovează stabilirea unei înțelegeri comune asupra programelor și serviciilor prestate pentru îngrijirile cronice / de lungă durată la nivel de comunitate. În sistemul de sănătate acesta include gestionarea bolilor netransmisibile, îngrijirea medicală la domiciliu în serviciile de asistența medicală primară, având ca actor cheie asistentul medical/ asistentul medical comunitar. În sistemul de asistență socială serviciile conexe cu îngrijirile cronice la nivel de comunitate includ servicii comunitare de zi, îngrijirea socială la domiciliu, asistența personală, plasamentul în centre rezidențiale. Pentru a asigura integrarea la nivel de acordare a serviciilor în comunitate este necesară convenirea asupra conceptelor-cheie și includerea acestora în cadrul legal și normativ a sectoarelor de sănătate și asistență socială, care să asigure acțiunile necesare pentru eficientizarea îngrijirilor cronice/ de lungă durată, dar și adaptarea necesară a acestora la standardele europene. În primele două faze ale proiectului a fost revizuit cadrul normativ privind activitatea asistentului medical comunitar și elaborat cadrul de reglementare a modului de acordare a serviciilor medicale și sociale la nivel comunitar. Aprobarea acestor acte este promovată de Ministerul Sănătății.
La solicitarea partenerilor din MMPS, pentru a lua în considerare furnizarea asistenței comunitare medicale și sociale într-un mod integrat a fost identificată necesitatea revizuirii cadrului de reglementare a serviciilor sociale conexe cu asistența și îngrijirile de lungă durată. Astfel în Planul de acțiuni pentru anul I din faza III a proiectului, au fost incluse aceste acțiuni.
Obiectivul consultanței
Serviciile de consultanță pe termen scurt au ca obiectiv oferirea de asistență tehnică MMPS în revizuirea și ajustarea cadrului normativ al Serviciului de asistență socială comunitară (Regulamentului-cadru, Ordinul Ministrului Protecției Sociale, Familiei și Copilului nr. 54 din 10 iunie 2009).
Totodată, pe lângă actualizarea necesară în contextul Reformei RESTART este necesară și alinierea la prevederile din Carta Socială Europeană, Pilonul European al Drepturilor Sociale și directivele UE privind serviciile sociale, Comunicarea Comisiei Europene privind Strategia europeană privind serviciile de îngrijire și Recomandarea Consiliului din 8 decembrie 2022 privind accesul la servicii de îngrijire pe termen lung de înaltă calitate și accesibile din punct de vedere financiar.
Volumul consultanței include 20 de zile și presupune contractarea a 2 experți cu specializare în drept și în servicii sociale cu alocarea a câte 10 zile, în perioada august – octombrie 2025.
Sarcinile de bază și livrabilele:
Sarcini |
Timp |
Nr. zile |
Livrabile |
Analiza evidențelor colectate de MMPS (date cantitative și calitative) privind implementarea serviciului de asistența socială comunitară pentru identificarea lacunelor, aspectelor problematice și depășite care necesită să fie actualizate/ revizuite. |
August 2025 |
3 |
Constatările privind lacunele identificate și recomandări pentru revizuire. |
Analiza comparativă a cadrului normativ național și UE (Cărții Sociale Europene, Pilonul European al Drepturilor Sociale, Comunicarea Comisiei Europene privind Strategia europeană privind serviciile de îngrijire și Recomandarea Consiliului din 8 decembrie 2022 privind accesul la servicii de îngrijire pe termen lung de înaltă calitate și accesibile din punct de vedere financiar). |
August 2025 |
5 |
Analiza divergenților și concluzii pentru modificările necesare în cadrul normativ național. |
Consultarea constatărilor și a rezultatelor din analiza comparativă în cadrul unui atelier de lucru cu reprezentanți ai MMPS și proiectului, practicieni din domeniu. |
Septembrie 2025 |
2 |
Procesul verbal de la Atelierul de lucru cu concluziile față de recomandările consultate. |
Revizuirea Ordinului nr. 54 din 10 iunie 2009 (Regulamentului-cadru de activitate al serviciului de asistență socială comunitară) cu preluarea recomandărilor și a modificărilor acceptate din procesul de consultare și elaborarea conținutului pentru aspectele neacoperite. |
Octombrie 2025 |
5 |
Proiectul de Ordin (Regulamentul-cadru de activitate al serviciului de asistență socială comunitară și fișele de post a personalului implicat). |
Oferirea de sprijin în elaborarea și notei de fundamentare a proiectului de modificare elaborată. |
Octombrie 2025 |
2 |
Nota de fundamentare elaborată și consultată cu reprezentanții MMPS. |
Oferirea de sprijin în consultarea publică a proiectului și definitivarea acestuia în baza propunerilor. |
Octombrie 2025 |
3 |
Rezumatul consultării părților interesate, opiniile și propunerile, inclusiv punctele de divergență. |
Calificare și experiența necesară:
- Studii în domeniul Științelor Sociale, Drept și sau echivalentul acestora. Studiile postuniversitare vor constitui un avantaj.
- Experiență practică în sistemul social din Republica Moldova, cu o înțelegere solidă a contextului instituțional și de reglementare național, participarea în grupurile de lucru naționale legate de dezvoltarea de politici în domeniul de asistență socială, protecție socială.
- Experiență de lucru cu autoritățile și capacitate demonstrată de a interacționa cu instituții guvernamentale centrale și desconcentrate, de a facilita consultările cu părțile interesate și de a coordona dialogul interinstituțional.
- Cunoștințe și experiență demonstrabilă în analiza, redactarea juridică și elaborarea actelor normative și legislative în domeniul politicilor publice cu accent special pe serviciile sociale.
- Experiență relevantă în prestarea serviciilor de consultanță, expertiză, acreditare și/sau consiliere pentru autoritățile publice la nivel național sau internațional în domeniul serviciilor sociale.
- Abilități de comunicare scrisă și verbală în limba română.
- Competență în utilizarea instrumentelor software standard de birou și de documentație juridică.
Aspecte specifice
Consultanții vor conlucra strâns cu Unitatea de Facilitare a Proiectului (UFP) și Ministerul Muncii și Protecției Sociale pe tot parcursul realizării sarcinilor prevăzute în contract, iar toate livrabilele vor fi transmise pentru consultare și aprobare, la termenii conveniți în prezentul contact. Versiunea finală a livrabilelor vor fi transmise proiectului până la 31 octombrie 2025.
Toate comunicările și livrabilele vor fi în limba română.
Modalitatea de aplicare
Consultanții independenți interesați sunt invitați să depună CV-urile, precum și oferta financiară privind serviciile menționate mai-sus până la data de 7 septembrie, 2025 pe adresa electronică info@viatasan.md.