APSCF angajează un grup de experți pentru realizarea Studiului privind incluziunea copiilor cu CES si/ sau dizabilități în Instituțiile de educație timpurie (IET)



TERMENI DE REFERINȚĂ

 

Titlul funcției:               Selectarea unui grup de 5 experți pentru realizarea Studiului privind incluziunea copiilor cu CES si/ sau dizabilități în Instituțiile de educație timpurie (IET)

Locul de muncă:           Chișinău

Proiect:                          Societatea civilă pentru dreptul la educație pentru toți copiii din Moldova implementat cu suportul Oxfam Denmark

Modalități de plată:      Contract cu sumă forfetară (pe baza livrabilelor realizate)

Tipul de contract:         Contracte individuale (CI)

Durata contractului:     Iulie 2024 – Decembrie 2024

1.     CONTEXT

În perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2026  Alianța ONG-urilor active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei (APSCF) implementează proiectul „Societatea civilă pentru dreptul la educație pentru toți copiii din Moldova”, cu suportul financiar oferit de OXFAM Denmark. Obiectiv principal al proiectului este promovarea și consolidarea accesului echitabil la educație pentru toți copiii din Republica Moldova, prin implicarea societății civile și implementarea unor politici incluzive și sensibile la gen. Concomitent, obiectivul specific al proiectului este Consolidarea capacităților APSCF și a grupului EFA (Education For All)  pentru a deveni actori de bază în dezvoltarea și implementarea politicilor de educație incluzivă la nivel național și local.

2.     OBIECTIVELE ȘI REZULTATELE SCONTATE ALE PROIECTULUI

Alianța ONG-urilor active în domeniul protecției sociale a copilului și familiei (APSCF) este o rețea care cuprinde 68 de organizații neguvernamentale din întreaga Republică Moldova, inclusiv din regiunea transnistreană. APSCF joacă un rol important în apărarea drepturilor și bunăstării copiilor și familiilor, activând pentru dezvoltarea unor politici și practici eficiente. APSCF și membrii grupului EFA participă activ și influențează dialogul politic, planificarea strategică și monitorizarea în domeniul educației incluzive la nivel național și local. Totodată, APSCF și membrii grupului EFA au o reprezentativitate mai mare a grupurilor marginalizate și capacități mai bune de a susține, participa și monitoriza implementarea politicilor în educația incluzivă.

În contextul proiectului, APSCF selectează un grup format din 5 experți[1] care să efectueze un studiu privind incluziunea copiilor cu CES si/ sau dizabilități în Instituțiile de educație timpurie (IET), după cum urmează:

  1. Leader-ul echipei;
  2. Un (1) sociolog cu experiență în cercetare;
  3. Un (1) specialist în domeniul științei ale educației cu experiență în cercetare;
  4. Un (1) specialist în pedagogie cu experiență în dezvoltarea serviciilor de educației incluziva cu accent la treapta de educație timpurie;
  5. Un (1) specialist în psihologie sau psihopedagogie cu experiență în dezvoltarea serviciilor de educației incluziva cu accent la treapta de educație timpurie;

         

         Notă: Același expert poate aplica la maxim două din pozițiile listate, în dependență de expertiza deținută.

  1. REALIZAREA STUDIULUI

Folosindu-și cunoștințele de specialitate și experiența relevantă, experții selectați vor oferi sprijin și expertiză în realizarea eficientă a activităților proiectului. Colaborând îndeaproape cu coordonatorul de proiect și cu personalul relevant, experții vor realiza o evaluare cuprinzătoare a nevoilor, în conceperea și furnizarea studiului din evaluarea realizată. 

Activitatea vizează realizarea unui studiu comprehensiv privind incluziunea copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES) și/sau dizabilități în Instituțiile de Educație Timpurie (IET). Acest studiu are scopul de a evalua situația actuală și a propune soluții practice pentru îmbunătățirea incluziunii în aceste instituții cu următoarele aspecte de evaluat:

  1. a) Politici si acte normative ce reglementează Educația incluzivă în Instituțiile de educație timpurie (IET);
  2. b) Metodologia de organizare a educației incluzive în IET, cât și a nevoilor de completare/ elaborare;
  3. c) Condițiile în care se realizează incluziunea copiilor (tipul grupei, numărul de copii în grupă, existența serviciilor de suport, etc.);
  4. d) Procedura de identificare și încadrare a copiilor cu nevoi speciale in IET;
  5. e) Cum ajung în vizorul OLSDI și SAP;
  6. f) Planificarea și oferirea serviciilor de suport;
  7. g) Planificarea resurselor financiare;
  8. h) Pregătirea tranziției  spre școală.

 

PRINCIPALELE RESPONSABILITĂȚI ALE EXPERȚILOR VOR INCLUDE

  • 1) Leader-ul Echipei:
  • Coordonarea generală a activităților echipei.
  • Monitorizarea progresului și asigurarea respectării termenelor.
  • Colaborarea cu toate părțile interesate pentru a asigura succesul proiectului.
  • Elaborarea unui plan detaliat de activități și calendarului activității.
  • Organizarea și moderarea întâlnirilor echipei.
  • Asigurarea calității și coerenței metodologice a cercetării.
  • Revizuirea și validarea rezultatelor obținute de ceilalți experți.
  • Redactarea și prezentarea rapoartelor periodice către coordonatorul de proiect.
  • Facilitarea comunicării și colaborării între experți.

 

  • 2) Sociolog cu experiență în cercetare:
  • Analiza sociologică a contextului educațional și social în care funcționează IET.
  • Colectarea datelor sociologice relevante prin metode cantitative și calitative.
  • Realizarea de interviuri, chestionare și focus grupuri cu părțile interesate.
  • Analiza datelor colectate și interpretarea rezultatelor.
  • Contribuția la redactarea capitolelor relevante din studiul final.
  • Propunerea de recomandări bazate pe datele sociologice colectate.

 

  • 3) Specialist în domeniul științei ale educației cu experiență în cercetare:
  • Evaluarea curriculumului și practicilor educaționale în IET.
  • Analiza curriculumului și a programelor educaționale existente.
  • Evaluarea practicilor educaționale și a materialelor didactice folosite în IET.
  • Realizarea de studii de caz pentru a evidenția bunele practici.
  • Elaborarea de recomandări pentru îmbunătățirea curriculumului și a practicilor educaționale.
  • Contribuția la redactarea capitolelor relevante din draft-ul studiului.

 

  • 4) Specialist în pedagogie cu experiență în dezvoltarea serviciilor de educație incluzivă:
  • Analiza practicilor pedagogice incluzive și a modului de implementare în IET.
  • Identificarea nevoilor de formare pentru cadrele didactice.
  • Elaborarea recomandărilor de dezvoltare și implementare a serviciilor pedagogice incluzive în IET.
  • Identificarea nevoilor de materiale/ ghiduri metodologice de suport pentru educatori și specialiștii din serviciile de suport educațional.
  • Propunerea de strategii pentru îmbunătățirea practicilor pedagogice.
  • Contribuția la redactarea capitolelor relevante din draft-ul studiului.

 

  • 5) Specialist în psihologie sau psihopedagogie cu experiență în dezvoltarea serviciilor de educație incluzivă:
  • Analiza existeței și calității serviciilor psihopedagogice pentru copii cu CES în IET.
  • Evaluarea nevoilor psiho-educaționale ale copiilor cu CES.
  • Elaborarea recomandărilor cu privire la strategiile de intervenție psiho-educațională.
  • Identificarea solutiilor pentru asigurarea de suport și consiliere pentru cadrele didactice și părinți.
  • Contribuția la redactarea capitolelor relevante din draft-ul studiului.

PROCEDURI DE IMPLEMENTARE

  • Planificare: Leader-ul echipei va dezvolta un plan detaliat și va stabili termenele pentru fiecare etapă a proiectului.
  • Elaborarea metodologiei de cercetare: Grupul de experți va prezenta echipei de proiect și reprezentanților MEC metodologia cercetării.
  • Colectarea de date: Fiecare expert va colecta datele necesare în conformitate cu responsabilitățile sale.
  • Analiză și interpretare: leader-ul echipei de experți va coordona analiza și interpretarea datelor colectate, asigurând o abordare integrată și coerentă.
  • Elaborarea recomandărilor: Pe baza analizei, echipa va formula recomandări practice și fezabile.
  • Prezentarea și validarea studiului: Grupul de experți va prezenta studiul specialiștilor în domeniu și va prelucra recomandările și propunerile parvenite în ședința de validare.
  • Redactarea și ajustarea studiului final: Leader-ul echipei va coordona procesul de redactare a studiului, integrând contribuțiile aprobate ale fiecărui expert.
  • Prezentare și diseminare: Studiul în varianta finală va fi prezentat de către leader-ul echipei și diseminat către părțile interesate relevante.

 

4.     REZULTATELE PRECONIZATE ȘI CALENDARUL PROVIZORIU

Activitatea va necesita îndeplinirea următoarelor sarcini:

n/o

Livrabile

Termeni

1)    Leader-ul Echipei

1.

Livrabil 1: Plan detaliat de activități și calendarul proiectului

 

Iulie – octombrie 2024

9 zile

2.

Livrabil 2: Sesiuni periodice de raportare a progresului în realizarea sarcinii (inițial, intermediar și final)

 

3.

Livrabil 3: Prezentarea metodologiei de cercetare

 

4.

Livrabil 4: Raport final coordonat cu părțile interesate și estimarea resurselor financiare necesare pentru implementarea EI în IET

2)    Sociolog cu Experiență în Cercetare

5.

Livrabil 5: Analiza politicilor și actelor normative în domeniul educației incluzive

 

Iulie – octombrie 2024

6 zile

6.

Livrabil 6: Recomandări și raport de analiză sociologică

 

7.

Livrabil 7: Contribuție la raportul final

 

3)    Specialist în domeniul științe ale educației cu experiență în cercetare

8.

Livrabil 8: Raport de evaluare și recomandări de îmbunătățire a politicilor educaționale și curriculumului existent

 

Iulie – octombrie 2024

6 zile

9.

Livrabil 9: Raport de analiză a metodologiei și practicilor educaționale.

 

10.

Livrabil 10: Contribuție la raportul final

 

4)    Specialist în pedagogie cu experiență în dezvoltarea serviciilor de educație incluzivă

11.

Livrabil 11: Raport de analiză a practicilor pedagogice incluzive și a condițiilor de incluziune:

 

Iulie – octombrie 2024

6 zile

12.

Livrabil 12: Raport succint cu recomandări pentru formarea profesională:

 

13.

Livrabil 13: Contribuție la raportul final

 

5)    Specialist în psihologie sau psihopedagogie cu experiență în dezvoltarea serviciilor de educație incluzivă

14.

Livrabil 14: Raport de evaluare a nevoilor părților implicate și strategii de intervenție psiho-educaționale:

 

Iulie – octombrie 2024

6 zile

15.

Livrabil 15: Elaborarea recomandărilor pentru cadrele didactice și părinți pentru a sprijini incluziunea copiilor cu CES

 

16.

Livrabil 16: Contribuție la raportul final

 

Notă: livrabilele și termenele de efectuare a acestora pot fi ajustate în funcție de evoluția proiectului și de cerințele specifice, în urma consultării și confirmării cu leader-ul echipei și grupul de experți. Se va menține flexibilitatea pentru a se adapta la orice modificări sau nevoi neprevăzute care pot apărea pe parcursul proiectului.

5.     ARANJAMENTE INSTITUȚIONALE

Perioada de desfășurare a serviciilor este Iulie 2024 – Octombrie 2024. Experții vor avea acces la informațiile și datele relevante necesare pentru executarea sarcinilor puse la dispoziție de către Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova. Leader-ul echipei de experți va lucra în strânsă colaborare cu coordonatorul de proiect din cadrul APSCF, echipa de experți și alte părți interesate relevante.

6.     ARANJAMENTE FINANCIARE

Plățile vor fi efectuate în mai multe tranșe, după ce leader-ul echipei de experți va aproba și prezenta livrabilele echipei, și după ce coordonatorul de proiect din cadrul APSCF va confirma că serviciile au fost prestate în mod satisfăcător.

7.     CALIFICĂRI ACADEMICE ȘI EXPERIENȚĂ NECESARE

  • 1) Leader-ul Echipei:
  • Masterat sau doctorat în științe ale educației, grad științific va prezenta o prioritate
  • Experiență de cel puțin 5 ani în coordonarea proiectelor de cercetare în domeniul educației incluzive
  • Publicații relevante în reviste de specialitate și participări la conferințe internaționale
  • 2) Sociolog cu experiență în cercetare:
  • Masterat sau doctorat în sociologie sau științe sociale
  • Experiență de cel puțin 3 ani în cercetări calitative și cantitative în domeniul educației
  • Cunoștințe solide în metodologii de cercetare sociologică aplicată în educație
  • 3) Specialist în științe ale educației cu experiență în cercetare:
  • Masterat sau doctorat în științe ale educației sau domenii conexe
  • Experiență de cel puțin 5 ani în proiecte de cercetare educațională
  • Publicații relevante în reviste de profil și participări la conferințe de specialitate
  • 4) Specialist în Pedagogie cu Experiență în Educație Incluzivă:
  • Masterat sau doctorat în pedagogie sau științe ale educației
  • Experiență de cel puțin 5 ani în proiectarea și implementarea programelor de educație incluzivă în IET
  • Cunoștințe aprofundate în adaptarea curriculumului și a metodelor pedagogice pentru copiii cu CES și/sau dizabilități
  • 5) Specialist în Psihologie sau Psihopedagogie cu Experiență în Educație Incluzivă:
  • Masterat sau doctorat în psihologie, psihopedagogie sau științe ale educației
  • Experiență de cel puțin 5 ani în evaluarea și intervenția psihopedagogică pentru copiii cu CES și/sau dizabilități în IET
  • Cunoștințe solide în colaborarea cu cadrele didactice și părinții pentru asigurarea unui mediu educațional incluziv

Aptitudini și competențe:

  • Bune abilități de comunicare scrisă și orală, cu abilități analitice și strategice.
  • Capacitate dovedită de a coordona eficient ideile cu toate părțile interesate.
  • Experiență în gestionarea simultană a mai multor priorități și în adaptarea la circumstanțe în schimbare.
  • Abilități de relaționare interpersonală, cercetare, proactivitate și diplomație.
  • Angajament profund față de valorile fundamentale ale organizației internaționale și a ONG-lor partenere respectând diversitatea în ceea ce privește cultura, sexul, religia, etnia, limba, vârsta, dizabilitatea și alte statut uri.
  1. DOCUMENTE CARE TREBUIE SĂ FIE INCLUSE LA DEPUNEREA PROPUNERII

Experții individuali interesați trebuie să prezinte următoarele documente/informații pentru a-și demonstra calificările:

  • CV, inclusiv informații/ dovezi(produse) privind experiența anterioară în sarcini similar;
  • Datele de contact pentru 2 persoane de referință;
  • Scrisoare de motivare cu exprimarea interesului și a disponibilității, însoțită de o propunere financiară (suma netă în USD).

9.     EVALUAREA PROPUNERILOR

Inițial, consultanții individuali vor fi incluși în lista scurtă pe baza următoarelor criterii minime de  calificare:

  • Diplomă de master sau doctor conform cerințelor minime pentru fiecare expert.
  • Cel puțin 5 ani de experiență demonstrată în domeniul relevant sarcinii, conform expertizei deținute.
  • Peste 3 ani de experiență la elaborarea studiilor similare în domeniul educației.

Consultanții individuali de pe lista scurtă vor fi evaluați în continuare pe baza următoarei  metodologii:

Analiza cumulativă

Atribuirea contractului se face consultantului individual a cărui ofertă a fost evaluată și stabilită ca fiind:

  1. a) cooperantă/conformă/ acceptabilă, și
  2. b) care a primit cel mai mare punctaj dintr-un set prestabilit de criterii tehnice și financiare ponderate specifice cererii de ofertă.
  • * Ponderea criteriilor tehnice - 60% (300 puncte);
  • * Ponderea criteriilor financiare - 40% (200 de puncte).

Doar candidații care obțin un minim de 210 puncte vor fi luați în considerare pentru evaluarea            financiară.

Criterii

Scorul

Punctaj maxim

Tehnice

Educație: Diplomă de master sau doctorat.

Diplomă de master - 10 puncte, doctorat - 20 puncte,

100

Minimum 5 ani de experiență demonstrată în domeniul relevant, conform expertizei deținute.

Până la 5 ani - 0 puncte,   5     ani - 20 pct, fiecare an suplimentar de experiență - 10  puncte, până la un maxim de 40 de puncte

Peste 3 ani de experiență la elaborarea studiilor similare în domeniul educației.

Până la 3 ani - 0 puncte, 3 ani - 20 de puncte, fiecare an  suplimentar de experiență - 10 puncte, până la un maxim de 40 de puncte.

Interviu (cunoștințe tehnice și experiență demonstrată; abilități de comunicare/cunoștințe interpersonale; spirit de inițiativă; creativitate/recursivitate).

Doar primii 3 candidați care au acumulat cel mai mare punctaj tehnic vor fi invitați la interviu, conform poziției/lor pentru care au manifestat  interesul.

Experiență demonstrată în proiecte similare sau cercetări relevante în domeniul educației.

Experiență limitată - 10 puncte, experiență bună - 20 puncte, experiență excelentă - 30 puncte

200

Bune abilități de elaborare a textelor scrise analiza comparativa, abordare comprehensivă, bazată pe dovezi.

Abilități limitate - 10 puncte, abilități bune - 20 puncte,

abilități excelente - 30 puncte

Cunoașterea practicilor și politicilor de educație incluzivă și despre alte legi și reglementări relevante studiului.

Competență limitată - 10 puncte, competență bună - 20 puncte, competență excelentă - 25 puncte.

Competența în elaborarea metodologiei de cercetare și analiza datelor și abilităților tehnice pentru studiu.

Competență limitată - 10 puncte, competență bună - 20 puncte, competență excelentă - 25 puncte.

Experiență de realizare a interviurilor, focus grupurilor asigurând participarea activă și schimbul de idei.

Experiență limitată - 15 puncte, experiență bună - 25 puncte, experiență excelentă - 35 puncte

Experiența de lucru în echipe multidisciplinare și abilitatea de a comunica eficient cu membrii echipei și cu părțile interesate.

Capacitate     limitată   -     10 puncte, capacitate bună - 15 puncte, capacitate excelentă - 25 puncte

Experiență de publicare a studiilor și articolelor relevante în reviste academice sau conferințe de specialitate.

Competență limitată - 10 puncte, competență bună - 20 puncte, competență excelentă - 30 puncte.

Punctaj tehnic total maxim

x

300

Termen limită pentru depunerea dosarelor – 23 iunie 2024, ora 23:59.

Dosarele vor fi trimise prin e-mail la adresa office@aliantacf.md cu indicare la tema mesajului: "Ofertă realizare studiu privind incluziunea copiilor cu CES si/ sau dizabilități în IET"

Vor fi considerate pentru evaluare doar dosarele complete depuse în termenul stabilit.

APSCF își rezervă dreptul de a solicita referințe și documente suplimentare, de a negocia oferta financiară propusă, de a anula, prelungi sau relansa concursul.

 

[1] Același expert poate aplica la maxim două din pozițiile listate, în dependență de expertiza deținută.