Selectarea a unui expert în vederea elaborării Caietului de sarcini pentru dezvoltarea unui sistem informațional
Selectarea a unui expert în vederea elaborării Caietului de sarcini pentru dezvoltarea unui sistem informațional de management a datelor în domeniul educației incluzive, pe dimensiunea autism, sistem care va fi integrat în Sistemul Informațional de Management Educațional (SIME) și de actualizare a interfetei paginii web
Context general
În conformitate cu politicile internaționale, Republica Moldova a luat măsuri de orientare a sistemului educațional către valori comune, promovat prin declarații și recomandările Organizației Națiunilor Unite (din 1992), ale Consiliului Europei (din 1995) și Uniunea Europeană (din 1994, Agenda de asociere 2017 -2019). Legislația și politicile Republicii Moldova conțin dispoziții și măsuri pentru promovarea incluziunii educaţie. Constituția Republicii Moldova garantează dreptul la educație toate persoanele și, în special, dreptul la educație al persoanelor cu nevoi speciale sau în situații vulnerabile. În 2003, Guvernul Republicii Moldova a adoptat Strategia națională „Educație pentru toți” pentru a extinde accesul la educație și calitatea acesteia, promovarea politicilor de includere a copiilor cu nevoi educaționale speciale în educație generală și măsuri de sprijin în acest sens. Programul pentru dezvoltarea educației incluzive în Republica Moldova, a descris cadrul conceptual al incluziunii educație, analizează situația perioadei respective și stabilește structuri, cooperare modele, tipuri de servicii, roluri ale părților interesate, acte normative necesare pentru implementare. În acest context, Codul educației definește educația incluzivă,reglementează educația incluzivă și precizează că este organizată în învățământul general instituții, inclusiv instituții de educație specială, sau prin educație la domiciliu, sub formă de incluziunea fiind stabilită în funcție de particularitățile fiecărei persoane, urmând evaluări periodice. Documentul de politică educațională „Educația 2020” a descris viziunea unui sistem educațional care este accesibil tuturor, de calitate, relevant pentru societate și economie. În acest scop, unul dintre obiectivele este de a crește cu cel puțin 10% pe an accesul copiilor cu specialități nevoile educaționale pentru educația generală. Legat direct de dezvoltarea incluziunii educație, Strategia de protecție a copilului propune măsuri pentru continuu reducerea numărului de copii aflați în îngrijire rezidențială, dintre care unii își propun să se dezvolte inclusiv educație și eficientizarea serviciilor de sprijin.
Deși au fost multe progrese în ultimele decenii, evaluarea comună a Programul de dezvoltare a educației incluzive 2011-2020 în Republica Moldova, condusă în comun de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC) în 2019, a subliniat domeniile prioritare de îmbunătățire: îmbunătățiri ale legislației și documente normative, continuarea pregătirii personalului didactic, sprijin metodologic, asigurarea accesului copiilor și tinerilor cu dizabilități la sistemul de învățământ, precum și procedurile de administrare și examinare, dar și conștientizarea comunității.
Evaluarea a constatat că ”un aspect pozitiv este colectarea, procesarea și elaborarea de rapoarte generale anuale de către CRAP și SAP a unui volum mare de date calitative și cantitative, care ar putea fi fructificate în procesul de monitorizare” a educației incluzive. ”Totuși, pe baza datelor cantitative furnizate de către MEC, este nevoie de clarificarea, colectarea și stocarea sistematică a unui număr precizat de indicatori, care să nu varieze de la an la an”. Același document recomandă ”stabilirea unui mecanism comun de colectare a datelor statistice între ministererele și instituțiile implicate. Datele statistice valide si precise sunt un mijloc important pentrus susținerea viitoarelor politici și măsuri și un mijloc prin care Guvernul se poate asigura că nici o persoană din grupul țintă nu rămâne în afara educației. În acest sens, e nevoie să se stabilească cine colectează date, cum, când/ cu ce periodicitate, cui le poate pune la dispoziție. Aceste date sunt utile sub multiple perspective (dimensionarea finanțării, a serviciilor, pentru monitorizarea beneficiarilor etc.). Culegerea și procesarea datelor poate fi reglementată astfel încât să nu contravină politicilor privind protecția datelor cu caracter personal”.
Totodată, în scopul automatizării proceselor de colectare, actualizare si stocare a datelor referitoare la învățământul general din Republica Moldova există Sistemul Informațional pentru Managementul Educației (SIME). Datele din SIME sunt utilizate de factorii de decizie de nivel instituțional, raional/municipal si național pentru planificarea strategică, monitorizarea învățământului. SIME este un proiect care ține de transparență și de modernizare: e-guverrnarea este o realitate a zilelor noastre, pe model occidental. Datele deschise în educație respectă pe deplin prioritățile naționale în contextul e-transformare și e-guvernare și angajamentele țării privind deschiderea datelor. Indicatorii datelor din domeniul educației sunt relevanți pentru informarea elevilor, părinților și specialiștilor interesați. Completarea SIME cu un sistem informațional de management a datelor în domeniul educației incluzive, pe dimensiunea autismului, va permite dezvoltarea continuă calitativa a sistemului educațional bazat pe necesitățile copiilor.
Context de prestare a serviciilor
Serviciile se vor fi prestate în cadrul Proiectului TSA-Epidemia secolului XXI, realizat de către A.O. SOS Autism în parteneriat cu ADRA Cehia, susținut de Agenția Cehă de Cooperare și Dezvoltare.
Descrierea domeniul de serviciu prestat
Sarcina propusă este pregătirea Caietului de sarcini privind dezvoltarea unui sistem informațional de management a datelor în domeniul educației incluzive, pe dimensiunea autismului, sistem care va fi integrat în Sistemul Informațional de Management Educațional (SIME)
Expertul va trebui:
- să analizeze activitățile MEC și CRAP în domeniul învățământului general și al educației incluzive;
- să analizeze activitățile AO SOS Autism și FEDRA din RM;
- să înțeleagă principalele responsabilități ale MEC și CRAP;
- să determine nevoile privind utilizarea sistemelor informatice la nivelul CRAP;
- sa analizeze pagina web incluziune.gov.md
- sa analizeze pagina web autismmap.md
- să întocmească Caietului de sarcini pentru dezvoltarea unui sistem informaţional de management pe o evidenţă a datelor în domeniul educației incluzive, pe dimensiunea autism, sistem care va fi integrat în Sistemul Informațional de Management Educațional (SIME) și de actualizare a interfeței paginii web.
Caietul de sarcini va trebui să includă, de asemenea, cerințele tehnice pentru sistemul de informații de management, care trebuie să conțină cel puțin următoarele:
- Cerințe pe web (Cerințe generale; Cerințe de interfață cu utilizatorul; Cerințe pentru funcționalitatea back office; Cerințe de sistem de management al conținutului; Cerințe funcționale; Cerințe de arhitectură.)
- Cerințe tehnice ale soluției (Parametrii Tehnici ai Sistemului, Managementul Utilizatorilor și Accesul, Cerințe pentru baze de date, Cerințe de performanță).
- Cerințe complete de sistem (Securitatea sistemului; Protecția resurselor informaționale; Fiabilitatea sistemului; Testarea și acceptarea lucrărilor; Introducerea modificărilor sau completărilor).
Caietul de sarcini va trebui elaborat astfel încât sistemul informațional de management în domeniul educației incluzive să poată:
- să fie integrat în Sistemul Informațional de Management al Educației (SIME), dezvoltat de MEC, astfel încât sistemul dezvoltat să poată extrage/prelua din SIME și să utilizeze/afișeze datele pe instituție (pentru o perioadă de cel puțin 5 ani);
- să comunice cu alte sisteme informaționale relevante, cum ar fi Sistemul de prelucrare automată a datelor (SAPD, RNC);
- să permită monitorizarea online a situației zilnice din sistemul de învățământ precum și din fiecare raion, oraș, școală. Aceste informații vor permite generarea de rapoarte și identificarea soluțiilor pentru eventualele vulnerabilitati identificate precum și intervenția în îmbunătățirea indicatorilor menționați de sistemul informatic;
- facilitarea activităţilor de raportare şi monitorizare pentru evaluare în învăţământul general în entităţile care prestează servicii educaţionale incluzive în învăţământul general.
Caietul de sarcini privind dezvoltarea unui sistem informațional de management a datelor în domeniul educației incluzive, pe domeniul autismului, sistem care va fi integrat în Sistemul Informațional de Management Educațional (SIME) trebuie să acopere cel puțin următoarele aspecte:
- Viziunea/aşteptările sistemului din punct de vedere al afacerii.
- Ipoteze, constrângeri și riscuri legate de implementarea Sistemului;
- Domeniul de aplicare al sistemului;
- Identificarea actorilor, descrierea rolurilor utilizatorilor și a responsabilităților fiecăruia dintre actori și a fluxului de lucru;
- Descrierea proceselor de afaceri, diagrame Unified Modeling Language (UML), descrierea regulilor de afaceri (constrângeri) aplicabile datelor și/sau, funcțiilor și/sau, stării și evenimentelor;
- Exemple de formulare/şabloane utilizate (dacă este cazul);
- Cerințe funcționale ale sistemului;
- Cerințe nefuncționale, inclusiv:
- Arhitectura sistemului;
- Numărul de utilizatori, numărul de utilizatori conectați simultan;
- Dimensionarea bazei de date;
- Utilizabilitate;
- Scalabilitate;
- Trasee de audit (urmărirea și urmărirea modificărilor aduse datelor stocate în sistem);
- Cerințe de securitate;
Activități |
Livrabile |
Termene limită* și nr de zile lucrătoare |
Analiza și documentare în domeniul de consultanță |
Proiect structură Caiet de sarcini |
3 zile |
Elaborarea Caietului de sarcini privind dezvoltarea unui sistem informațional de management a datelor în domeniul educației incluzive, pe dimensiunea autism, sistem care va fi integrat în Sistemul Informațional de Management Educațional (SIME). Prezentarea Caietului de sarcini ADRA Cehia, AO SOS Autism, CRAP. |
Proiect Caietul de sarcini privind dezvoltarea unui sistem informațional de management a datelor în domeniul educației incluzive, sistem care va fi integrat în Sistemul Informațional de Management Educațional (SIME) și a paginii web. Raport de progres. |
12 zile |
Prezentarea finală a Caietului de sarcini privind dezvoltarea unui sistem informațional de management a datelor în domeniul educației incluzive, pe domeniul autismului, sistem care va fi integrat în Sistemul Informațional de Management Educațional (SIME). |
Caietul de sarcini privind dezvoltarea unui sistem informațional de management a datelor în domeniul educației incluzive, sistem care va fi integrat în Sistemul Informațional de Management Educațional (SIME) și a paginii web. Raport final. |
2 zile |
Total |
|
17 zile |
Consultanță se va realiza pe parcursul lunii octombrie-15 noiembrie 2023.
Cerinţe faţă de expert:
- Experiență generală (maxim 30 de puncte):
- Absolvent al programelor de studii acreditate;
- Cel puțin diplomă de licență în domeniul tehnologiilor informației, științelor informatice, inginerie sau telecomunicații sau conexe;
- Cel puțin 3 ani de experiență în analiza afacerilor IT, proiectarea și dezvoltarea de software;
- Experiență specifică: (maxim 60 de puncte):
- Cunoștințe aprofundate despre dezvoltarea bazelor de date;
- Experiență în integrarea bazelor de date în/cu platforme web.
- Înțelegerea politicilor TIC/e-Guvernare și a cadrului de reglementare din Republica Moldova, cum ar fi MCloud, MConnect, MSign, MPass, MLog;
- Înțelegerea excelentă a procesului de proiectare a sistemului și competența în UML (Unified Modeling Language) și BPMN (Business Process Model and Notation);
- Cel puțin 5 ani experiență în formularea specificațiilor tehnice pentru soluții software și hardware pentru autorități/instituții publice;
- Experiență anterioară de lucru cu organizații internaționale și/sau instituții guvernamentale, ONG-uri;
- Înțelegerea excelentă a tehnologiilor web;
- Înțelegerea principiilor Cloud Computing și a abordărilor de dezvoltare a aplicațiilor arhitecturale aferente.
- Experiența anterioară în proiecte similare ar constitui un avantaj.
c) Transfer de cunoștințe și limbă: (maxim 10 puncte):
- Abilitatea de a lucra în echipă și capacitatea de a transfera cunoștințe;
- Demonstrați abilități interpersonale puternice și bune abilități de comunicare scrisă și orală
- Limba romana, cunoasterea limbii engleze ar fi un avantaj.
Condiții de depunere a dosarului
- Scrisoarea de intenţie cu indicarea în titlu a numelui, prenumelui candidatului și denumirea domeniului de activitate pentru care aplică –fişier PDF.
- CV-ul –fişier PDF.
- Portofoliul elaborărilor relevante realizate pentru realizarea consultanței preconizate –fişier PDF.
- Oferta finaciară, inclusiv impozitele, reeșind din numărul de zile de consultanță.
Termen limită de prezentare a dosarelor: 20 octombrie 2023.
Dosarul va fi expediat pe adresa de e-mail sosautismrm@gmail.com și ana.kremenic@adra.cz la rubrica Subiect a scrisorii electronice se va indica „Concurs – expert în elaborarea Caietului de sarcini pentru dezvoltarea unui sistem informațional de management a datelor în domeniul educației incluzive, pe dimensiunea autism”.
Doar candidații selectați vor fi contactați pentru interviu. Dosarele incomplete sau cele depuse după expirarea termenului limită indicat nu vor fi examinate
Persoană de referință: Irina Stoian, asistent de proiect
tel. 079970202
e-mail: irinastoian.egor@gmail.com