ONG propune angajarea logopezilor şi chinetoterapeuţilor în şcoli

Organizaţiile nonguvernamentale care protejează drepturile copiilor cu dizabilităţi salută introducerea în proiectul Codului educaţiei a unui capitol special dedicat incluziunii copiilor cu nevoi speciale, dar spun că acesta trebuie completat, transmite Info-Prim Neo. 

Preşedintele Asociaţiei obşteşti „Femeia şi Copilul – Protecţie şi Sprijin”, Alexandra Grajdian, a spus la o conferinţă de presă vineri, 28 mai, că este binevenit ca proiectul să prevadă servicii comunitare de alternativă, care ar sprijini procesul de incluziune. Totodată, în şcoli este nevoie să fie angajaţi psihologi, logopezi şi chinetoterapeuţi. Iar părinţii trebuie instruiţi cum să-şi ajute corect copii cu nevoi speciale. 

Tatiana Leahu, care îi asistă pe copiii cu deficienţe la o şcoală din Criuleni, crede că este nevoie de cadre didactice de asistenţă în toate şcolile şi că acest lucru trebuie să-l prevadă noul Cod al educaţiei. Copii cu nevoi speciale pot merge la o şcoală obişnuită, dacă sunt susţinuţi. „Pe alocuri, aceşti copii prind mai greu materia predată, dar progresele se observă după o perioadă”, a subliniat Tatiana Leahu. 

Svetlana Tanaseva, mama unei fetiţe cu dizabilităţi, a spus că fiica sa are mai multă încredere în sine după ce a mers de câteva într-o tabără specializată, unde erau medici logopezi şi chinetoterapeuţi. Au ajutat-o mult şi serviciile prestate de Asociaţia „Femeia şi Copilul – Protecţie şi Sprijin” prin intermediul unor echipe mobile care au exersat cu fetiţa acasă timp de un an. Dacă aceste servicii ar fi prestate la nivel centralizat, situaţia multor copii s-ar îmbunătăţi, este convinsă femeia. 

Proiectul Codului educaţiei vine să înlocuiască Legea învăţământului din 1995. Discuţiile publice asupra proiectului vor continua până la sfârşitul lunii mai, după care va fi organizat un congres al pedagogilor din Republica Moldova, unde va fi adoptată structura pre-finală a documentului. Ulterior, proiectul va fi propus guvernului.

 

http://www.info-prim.md