CDE ASEM, Sesiunea 16



Clubul de Discuții Economice ASEM, proiect implementat din Octombrie 2009 de Centrul Național pentru Susținerea Inițiativelor Europene în Moldova

DESPRE CONCURENȚA LOIALĂ ȘI NU PREA DIN REPUBLICA MOLDOVA

Astăzi, la fel ca în secolul trecut, identificarea şi folosirea de noi strategii şi canale de marketing reprezintă inovaţia esenţială pentru un business. E vital să ai viziunea evoluţiei viitoare a businessului tău şi a trendurilor pieţei. Noi, consumatorii,  suntem martorii a unor metamorfoze clare pe piaţa: anume noi, clienţii (consumatorii) sunt tot mai greu de mulţumit şi din ce în ce mai pretenţioşi, cursul valutar o ia razna când nu te aştepţi, marketingul clasic este depăşit, publicitatea nu mai are efectul aşteptat, în acest context concurenţa se simte tot mai mult.

Şi pentru ca Concurenţa, metaforic vorbind, reprezintă pentru lumea businessului ceea ce reprezintă soarele pentru lumea fizică , am hotărît ca cea de-a XVI-a şedinţă a Clubului de Discuţii Economice să o de dedicăm anume acestui subiect, sub genericul "Despre concurența loială (și nu prea) din Republica Moldova".

Şedinţa a avut loc sâmbată, 15 mai, iar ca invitat special l-am avut pe Dl Ion Echim, director adjunct al Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei (ANPC). Dl Echim, fără a polemiza asupra noţiunii de concurenţă loială, a făcut o trecere in revistă a ceea ce se numeşte ,,monopolizarea şi demonopolizarea economiei naţionale” – care, după cum a menţionat dumnealui, este un ,,subiect fierbinte”, dar tratat in ultimul timp in  mod denaturat, fără a intra în esenţa acestor fenomene. Dumnealui a remarcat că actualmente persistă  tendinţa de a confunda  notiunile de monopol şi dominaţie, pe de o parte şi pe de altă parte aceste două noţiuni-fenomene, de cele mai multe ori,  nu sunt văzute sub aspectul pozitiv al accepţiuniilor pe care le reprezintă. Dl Echim am menţionat că, de fapt, nici dominaţia, nici monopolul nu sunt încălcări ale legislaţiei concurenţiale, aducând în acest sens exemple autentice autohtone şi explicind cu lux de amănunte posibilităţile legale (şi nu prea) de monopolizare.

Monopolizarea este un proces continuu care reclama o doză maximă de ingeniozitate indiferent de modalitatea de realizare: prin constituirea de agenţi economici pe căi legale, prin încălcarea legislaţiei concurenţiale sau prin instituirea barierelor instituţionale. Bineînțeles că a prezentat interes pentru discuţii ultimile două modalităţi de concurenţă, frecvent utilizate în condiţiile  social-economice actuale  ale RM. Dl Echim a remarcat că oportuniţăţi şi tendinţe de incalcare a legislaţiei concurenţiale sunt multiple şi dintre cele mai des intilnite sunt: abuzul de situaţia dominantă, intelegerile de cartel, concurenta neloială, fiecare din ele avind la rîndul lor o serie de modalităţi de manifestare şi prezentind complicaţii diferite sub aspectul probării.

În ceea ce priveşte barierile instituţionale, Dl Echim s-a pronunţat şi a dezvoltat ideia că ,, statul trebuie să reglementeze doar acolo unde nu există concurenţă”.

Membrii clubului s-au arătat interesaţi de mecanismul concurenţial în situaţii concrete din economia naţională, cum ar fi: problema zahărului, a cărnii şi al altor produse de interes strategic, inclusiv, probleme legate de petrol si alte produse petroliere,  intelegerile de cartel pe piata asigurarilor de ,,Carte Verde” și cele de pe piata bancară, precum și alte situaţii de acest gen cu care s-au confruntat personal mai mulţi membri ai clubului. Fiind angajat al ANPC, Dl Echim, la solicitarea membrilor CDE a dezvăluit câteva secrete din ,,bucătaria” ANPC-ului, in special cele ce tin de procedura de sesizare și funcționare, posibilități de intervenire și reușitele instituţiei obținute de la înființarea ei. Vorbind despre rolul institutiei pe care o reprezintă, dumnealui, a ţinut s-o identifice în acest sens cu un ,,arbitru” pe un teren de joc numit ,,piata concurenţială” care sanctionează cu ,,democratizatorul” doar atunci când se încalca regulile de joc, pentru ca la final de întâlnire să atenţioneze asupra următoarei idei ,,noi nu protejam consumatorul, ci doar concurenţa – în final cîștigă consumatorul, dacă sunt respectate regulile”.