Efectele mass-media (subiectiv)



Care sunt efectele media asupra societăţii contemporane?

Situaţia creată în lume după apariţia primelor agenţii de ştiri a dat mult de gîndit conducătorilor celor mai influente state sau corporaţii transnaţionale şi anume: ce ne facem cu acest nou sistem de comunicare perpetuă mass-media – muritorii de rînd?

Aceştia au ajuns la concluzia, pare-se, că noul sistem este foarte eficient şi buvabil ca o apă dintr-un izvor de apă cristalină pură pentru a conduce diverse grupuri sociale într-un mod absolut nou: să le insufle cetăţenilor gîndul precum că ei sunt cei care modelează lumea înconjurătoare, că ei sunt cei care dictează într-o societate democratică, că nimic nu poate scăpa din vizorul publicului şi că el este cel care dă verdictul.

Cine sunt aceste grupuri sociale, în afară de faptul că sunt o masă foarte densă de carne vie care mai şi gîndeşte cîteodată?

Ei sunt cei care consumă junk food, pentru că a fost pe larg mediatizat. Ei sunt cei care citesc sau admiră, mă rog, Playboy şi Hustler. Ei sunt cei care nu pot dormi noaptea dacă nu vizionează un nou episod din interminabila Oprah Show. MTV Networks Europe a creat masa teenagerilor care le consumă pe toate-odată. Lary Flint a spus în 1984: A pig has just as many rights as a man.(Un porc are exact la fel de multe drepturi ca omul., eng.)

Modelul de agendă al efectelor mass-media constă în a crea un plan în care vor fi specificate priorităţile şi necesităţile celor care le consumă produsul mediatic, în cazul dat aproape toată populaţia RM de la sat.

Astfel, aceste 4 instituţii media din ţară au creat o agendă destul de clară:

1. De a prezenta ştirile strîns legate doar de activitatea populistă sau „pozitivă” a conducerii

2. De a ignora opoziţia atunci cînd aceasta reiterează acces la opinia publică<

3. De a prezenta opoziţia într-o imagine neclară, bazată pe stereotipuri şi greşelile acestora

4. De a prezenta publicului doar ştirile de care aceştia „au nevoie”, în loc să prezinte ceea ce aceştia doresc

5.  De a prezenta o realitate în culori roz şi manipulatorii, etc.

Produsul mediatic al acestor instituţii era orientat spre crearea animalului social, aşa cum am menţionat în articolul despre Andy Warhol. Aceste mesaje aveau drept scop zombarea „muritorilor de rînd”, mai ales după evenimentele din 7 aprilie( care au produs un adevărat BOOM pe piaţa mediatică din Moldova, fiecare instituţie încercând să prezinte propriul scenariu asupra celor întîmplate şi nimeni nu ţinea cont de eveniment în sine).

Efectul de jurnalism de turmă s-a observat foarte bine în ultimii ani, datorită faptului că în posturile de conducere de organe mass-media au fost instaurate persoane fidele regimului politic şi aceştia au creat o politică editorială comună, prezentată mai sus.

Totuşi, nu doar „fidelii” au creat o agendă. Presa de opoziţie a avut exact aceeaşi agendă, doar că de orientare politică inversă. Nici actuala conducere nu respectă adevăratele tradiţii de media din lume, ci îşi impune iarăşi opinia şi manipulează astfel populaţia, prin intermediul jurnaliştilor.

În general, se observă foarte bine faptul că aceşti „câini de pază” din Moldova au doar 2 orientări de politică editorială, dar fixate bine şi respectate cu ardoare. Acestea însă se întîlnesc în punctul final şi devin aceeaşi idee, doar că privită dintr-un alt punct de vedere.

Atunci ce-i de făcut cu tot noroiul ăsta mediatic? Spunea un profesor: dacă să pui 1000 de evrei în conducere şi să le zici: bre, trebuie într-un timp cît mai scurt să ridicăm ţara din rahat, ei se apucă de lucru şi pînă nu-şi finalizează treaba, nu se lasă.

Avem nevoie de o acoperire legislativă mai puternică pentru ca jurnaliştii să poată acţiona mai corect şi mai aproape de consumatorii mediatici. Dar cel mai mult avem nevoie de o educaţie corectă a elitei politice, din care face parte şi societatea jurnaliştilor…


Studentul rebel