Avertizare
  • JUser: :_load: Imposibil de încărcat utilizatorul cu ID: 454

Dacă aş avea posibilitate…aş învăţa cum să predau interactiv Educaţia civică



Aceasta este una  dintre concluziile  multor participanţi la seminarul ordinar organizat de SIEDO (Societatea Independentă pentru Educaţie şi Drepturile Omului) în or. Sîngerei. Un singur  seminar, oricît de bună ar fi prestaţia formatorilor, e puţin, au mai opinat  ei şi au mai atins aceeaşi problemă  durută – lipsa  manualelor, a ghidului pentru profesor,  etc.
Dacă pînă la această activitate unii considerau că orice profesor  poate preda calitativ Educaţia civică, la sfîrşitul activităţilor şi-au schimbat radical părerea. S-au convins personal,  fiind invitaţi să… înveţe prin procedee şi metode interactive  bine cunoscute, însă împrospătate prin angajament civic personal, gîndire prospectivă, atitudine responsabilă, respect, dar şi exigenţă faţă de cei pe care-i formăm ca viitori cetăţeni activi, dar şi faţă de structurile statale care să creeze condiţii favorabile de manifestare a civismului.
În cadrul  discuţiei la masa rotundă ”Educaţia civică şi funcţionarea  democraţiei” s-a propus ca în acest titlu să fie înlocuită conjuncţia şi prin semnul egalităţii deoarece  o societate democratică nu poate  funcţiona fără cetăţeni activi, iar în condiţiile Republicii Moldova care se confruntă cu lipsa capitalului social/cetăţeni activi  şcoala  are responsabilitatea morală şi juridică de a forma viitorii cetăţeni.  Audienţa a ascultat cu mare interes practici de succes ale unor profesori care  au  ghidat elevii  să influenţeze schimbarea în bine  în comunităţile  lor. Ei au povestit despre forme simple de participare ca voluntari, luarea de atitudine,  exprimarea publică a opiniilor, influenţarea prin aceasta a cunoscuţilor, prietenilor, familiei…
Spre regret, aceste exemple  nu sunt atît de consistente încît  să avem deja  o democraţie  funcţională. Soluţia, se prea poate, rezidă parţial şi în prezenţa  suportului didactic de care sunt lipsiţi atît profesorii cît şi elevii, însă, ca să fim sinceri pînă la capăt, NOI înşine suntem soluţia, NOI avem acel potenţial pe care-l putem transforma în atitudine  şi comportament  civic. Este  alegerea noastră. Şi cînd  vom decide  ce alegem vom găsi/cere şi soluţii ca să predăm calitativ nu numai  Educaţia civică…   
Profesorii care şi-au împărtăşit  experienţa au conştientizat la moment că deţin informaţie preţioasă pentru colegi şi au hotărît să facă primul pas şi să o ofere  colegilor  din întreaga ţară prin intermediul revistei de educaţie civică “Alternativa XXI”.

Activităţile din cadrul proiectului “Educaţia civică pentru o dezvoltare durabilă democratică a Republicii Moldova” sunt sprijinite  financiar de Ambasada SUA în Republica Moldova.


Blog | Iniţiative Democratice